Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKaren Lorentzen Redigeret for ca. et år siden
1
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige undervisning Niels Egelund, Professor i specialpædagogik Center for Grundskoleforskning
2
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Effektundersøgelsesprojektet 2006-2008 2. delprojekt › 4 kommuner › 4 skoler med forskellig profil › 39 klasser på mellemtrinnet › 889 elever › 95 elever med særlige behov.
3
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Problemtyper 1. Specifikke indlæringsvanskeligheder53% 2. Socioemotionelle19% 3. Generelle indlæringsvanskeligheder14% 4. ADHD 7% 5. Tale, motorik og andet 5% 6. Udviklingshæmmede 1% 7. Hørehæmmede 1% 8. Synshæmmede. 0%
4
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Indsatstyper 1. Støtte i klassen fra teamlærer40% 2. I støttecenter/ressourcecenter37% 3. Holddannelse uden ekstra lærer34% 4. Koncentreret kursus31% 5. Støtte i klassen fra speciallærer29% 6. Støtte før eller efter skoletid15% 7. Supervision af lærer.11%
5
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Om den specialpædagogiske støtte › Størstedelen foregår i den almindelige undervisning › Indsatsen er højt individualiseret, organisatorisk, tids- og indholdsmæssigt.
6
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Forskellige effektvurderinger › Lærerens holistiske vurdering af effekt › Lærerens vurdering af faglig effekt via Achenbach (brugt som kontrol) › Elevens holistiske vurdering af effekt via CORS (brugt som kontrol). Holistisk effektvurdering Faglige forhold Personlige forhold Sociale forhold
7
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Klasselæreroplevet holistisk vurdering af effekten ved skoleårs afslutning › Meget positiv32% › Positiv52% › Neutral13% › Negativ 2% › Meget negativ. 0%
8
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Effekt og elevsociale forhold oplyst af klasselærer Elevens forhold til skolens normer (5 variable af 9) › Er opmærksom når der undervises * › Indgår kompromisser * › Kan skifte aktivitet uden protest * › Ignorerer forstyrrelser fra andre elever * › Rydder op efter sig * Selvkontrol (4 variable af 6) › Høfligt afviser urimeligheder fra andre elever ( * ) › Reagerer passende på drillerier * › Kan kontrollere sin vrede i konflikter med voksne * › Reagerer passende på gruppepres * Empati og retfærdighed (2 variable af 4) › Er kritisk over for uretfærdige regler * › Giver naturligt udtryk for skuffelse *. Signifikansniveau: 10%-niveau ( * ) 5%-niveau * 1%-niveau ** 0,1%-niveau ***
9
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Effekt og vurdering af den pædagogiske virksomhed afgivet af observatøren forår (Effekt vurderet af klasselærer sammenholdt med observatørvurderinger) Forhold vedr. undervisningssituationen (4 variable af 9) › Praksis er fleksibel ( * ) › God brug af undervisningsmaterialer * › Høj grad af undervisningsdifferentiering * › Støttende lærere har godt kendskab til specialpædagogik ( * ) Forhold vedr. samarbejde, planlægning og evaluering (4 variable af 5) › Godt teamsamarbejde om eleven * › Kvalificeret løbende intern evaluering * › God brug af elevplaner i undervisningen * › Eleven inddrages i vurdering af praksis. ( * )
10
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Effekt og vurderingen af eleven afgivet af observatøren forår (Effekt vurderet af klasselærer sammenholdt med observatørvurderinger) Forhold vedr. eleven (4 variable af 4) › Elevens motivation for at få succes *** › Elevens evneniveau sammenlignet med de andre *** › Elevens arbejdsindsats i skolen *** › Elevens interesse for at lære noget i timerne *** Forhold vedr. faglig progression (1 variabel af 1) › Elevens faglige progression *** Forhold vedr. social progression (1 variabel af 1) › Elevens sociale progression. **
11
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Effekt og elevens egne oplysninger og ønsker til forbedring afgivet i foråret (Manglende effekt vurderet af klasselærer sammenholdt med elevvurderinger) Forhold vedr. forældrene (5 variable af 10) › Mine forældre kan hjælpe mig ved at: › Læse flere lektier med mig ** › Fortælle mig, når jeg er blevet bedre * › Lytte mere til mig * › Give mig færre pligter * › Sørge for, at jeg bruger mindre tid ved computeren * Forhold vedr. kammeraterne (2 variable af 4) › Mine kammerater kan hjælpe mig ved at: › Være mere stille ** › Lytte mere efter læreren * Forhold vedr. eleven (2 variable af 5) › Jeg kan selv lytte mere efter, hvad læreren siger ** › Jeg kan deltage mere i timerne. *
12
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Effekt og arten af specialpædagogisk bistand Positiv effekt (2 variable af 7) › Støtte i støtte/ressourcecenter ( * ) › Supervision af lærer ( * ) Negativ effekt (2 variable af 7) › Støtte i klassen fra teamlærer ( * ) › Støtte før og efter skoletid. *
13
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Kvalitative resultater - to lærere i klassen En god og effektiv ordning hvis, når og fordi: › Der er klare aftaler om ansvars- og rollefordelingen › Det sker hyppigst, hvor der er tale om, at en specialundervisningslærer støtter med helt specifikke opgaver Brugen af en teamlærer lægger i mindre grad op til, at der er tale om en klar ansvars- og rollefordeling.
14
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Konklusion › Der er i den danske folkeskole/enhedsskole et behov for at kunne iværksætte særlige indsatser overfor elever med særlige behov › Indsatserne er højt individualiserede, fleksible og komplekse › Iværksættelse af særlige indsatser, som supplement til den almindelige undervisning, har langt overvejende en positiv effekt › En positiv effekt både i forhold til elevens faglige, personlige og sociale udvikling.
15
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Perspektivering Undersøgelsen viser, at der er en sammenhæng mellem en positiv effekt af indsatserne og: › Højt kvalificerede specialundervisningslærere › God klasseledelse › Et undervisningsmiljø præget af systematik, undervisningsdifferentiering, fleksibilitet og inklusion › Godt teamsamarbejde › Løbende systematisk evaluering › Elevinddragelse › Kvalificeret supervision › En tydelig skoleledelse med klare visioner › Godt skole/hjem-samarbejde.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.