Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBenjamin Johansen Redigeret for ca. et år siden
1
Marketing in fremtiden Tore kristensen
2
Påstand: Vi bør studere og arbejde praktisk med market creation Integreret anliggende for B2B Specielt high tech området kræver det Markeder i almindelighed er ustabile/fragmenterede Vi er ikke ”inside – out” orienterede” Marketing har fra tidernes mprgen været sådan orienteret
3
Hvad er markeder? Er de natur- eller gudommelige skabelser? Er de stabile? Har de livscykler? Er de artefakter på linie med produkter?
7
Hvorfor skal vi studere dem (mere end vi gør i dag?) Markeders livscycle synes at blive væsentlig kortere Kompleksiten kan kun studeres realistisk i markedet (Hayek) Market failure almindelige (Akerlof) Kortere livcykler kræver nye markeder Hvis ikke vi gør det vil andre gøre det!
8
Hvad er et marked? Aggregering af individuelle præferencer Vidensbærende strukturer Multi-indlejrede netværk Fysiske relationer mellem steder Rum til at organisere transaktioner Enactments eller konstruktioner Institutioner
9
Markeder og produkter Baseret på eksperimentelle studier af produktvalg Parvise sammenligninger Conjoint analyse Rene præferencer for 3 par sko, 2 adhoc brands og Ecco
10
Slides fra ”sko 1”
11
Prisen som dominerende forklaring på efterspørgsel pris produkt 1498498198 cab
19
Hvad forklarer variationen? Produkt Socio-demografi Ca. 20% Forskelle i fortolkning Individ variation støj
20
Hvad betyder dette? Støj og individvariationer dominerer Fortolkningsvariationer betydningsfulde Hvordan ser egentlig markedet ud? Det er fragmenteret! Gør både segmentering og branding besværlig, medmindre
21
Alternativer/udvidelser til gængs markedstænkning Market development –Mass-customization –Support economy/”enabling design” for individer (Zuboff & Maxmin 2002) –Affordances (kognitivt perspektiv Clark 1997) –Kombineret kognitivt/kulturelt perspektiv DiMaggio 1997)
22
Hvordan kan vi forske i dette? Atomistisk dekobling? (”markeder”) Nested hierarchy (Williamsonsk) Domænespecifikke schemata (brandingperspektiver mede vægt på betydningssystemer) Identitetsfokus (hot schemata-emotioner) Rolle centralitet (contextafhængighed) Genoptage den 4 ”P”, fokucere på stedet og rummets betydning i marketing
23
Market creation som marketing forskningsområde Specielt high tech området kræver det Markeder i almindelighed er ustabile/fragmenterede Vi er ikke ”inside – out” orienterede” Marketing indebærer at skabe relationer Relationer funder sted i fysisk, kulturelt, psykologisk og økonomiske rum
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.