Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DET SAMFUNDSVIDENSKABELIGE FAKULTET

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DET SAMFUNDSVIDENSKABELIGE FAKULTET"— Præsentationens transcript:

1 DET SAMFUNDSVIDENSKABELIGE FAKULTET
Effektiv BA-projektskrivning Thomas Gulløv Longhi Institut for Marketing og Management

2 Program Hvad er et godt BA-projekt? Gode råd til opgaveskrivning
Skrivegrupper – hvad og hvorfor? Vigtigt: Der skal indsendes en blanket (ligger på hjemmesiden) som bevis for vejleders endelige godkendelse af emne senest den 15.2 til studiekontakten.

3 BA-projektet er sjovt og spændende
Fordybelse – koncentreret forløb Klogere på faget Klogere på processen Det færdige produkt er en stor tilfredsstillelse Giver faglig identitet Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

4 Hvad indeholder den gode opgave?
En tydelig problemformulering En progression der tager udgangspunkt i problemformuleringen Den ”røde tråd” skal følges Tydeligt sprog med klare referencer Videnskabelig argumentation En klar konklusion, hvor der svares på spørgsmålet (ene)

5 Valg af område Hvad syntes jeg er interessant (motivation)?
Hvad kan jeg lave en opgave om (begrænsning)? Hvad er der skrevet inden for dette område? Scan litteratur for at finde emne, gå først efter generel litteratur derefter specifik litteratur Pas på mulighedsrummet Begrænsning er en dyd!

6 Valg af problemstilling
Når område er valgt, så vælg problemstilling Område: Virksomhedens strategi Mulige problemstillinger: Analyse af virksomhedens strategiske omgivelser Hvem har specifikt skrevet noget om dette? Andrews, Porter Barney, Peteraf, Doz, Szulanski Williamson, Hayek, March, Simon Nelson & Winter, Kogut & Zander Gå så tæt på originale kilder som muligt Journal of XXX er en mere original kilde end Strategy and structure edited by XXX

7 Valg af tilgang Når problemstilling er valgt, så vælg tilgang
Der skal være sammenhæng mellem område-problemstilling og tilgang Andrews, Porter,…… = S-C-P Barney, Peteraf, Doz, Szulanski,….. = Ressourcer og kompetencer Williamson, Hayek, March, Simon,... =Viden, beslutningsvalg, rationalitet,….. Nelson & Winter, Kogut & Zander,…. =Evolutionære teorier Nogle tilgange er/kan være modstridende Der skal være konsistens!

8 Problemformulering Når område, problemstilling og tilgang er valgt kan problemformuleringen skrives Generel tilgang til emnet Overvejelserne fra valg af område Specifik tilgang til emnet Overvejelserne fra valg af problemstilling og tilgang Efter beskrivelse af tilgangen, motiveres det problem man ønsker at besvare i sin opgave Delelementer (begreber) defineres Hvordan vil man gribe opgaven an Hvem, Hvad, Hvorfor, Hvordan,…..

9 Overvejelser Et hvert valg inkluderer et fravalg!
Når valget motiveres, motiveres samtidigt fravalget! Hvis noget er besværligt at beskrive, kan man beskrive hvad det ikke er

10 Vejledning En vejleder er en sparringspartner/coach
En vejleder er ikke ens projektleder Vejlederens opgave starter når problemformuleringen er skitseret, vejlederens opgave slutter når stien er klar (den røde tråd er synligt) En vejleder er ikke en korrekturlæser En vejleder læser (bedømmer) ikke en opgave før den er afleveret Træf dine egne valg, det er ikke din vejleders opgave!

11 Elementært Nogle regler er så elementære, at det virker pinligt at anføre dem, men erfaringen viser, at mange har svært ved at overholde dem. Her er et par stykker: En tanke i hver sætning. En tankegang i hvert afsnit. (Det er derfor, der er afsnit). Efter en principiel betragtning, skal der altid anføres et eksempel. Eksemplet skal alene være et eksempel på den pågældende principielle betragtning og ikke samtidig på noget andet. Ord, der ikke lægger til, trækker fra. F.eks.: "Jensen udtrykker på en simpel, enkel, minimalistisk, kortfattet, ordknap måde den reale virkeligheds objektive eksistens og tilstedeværelse som givet." Skriv i stedet: "Jensen giver på enkel måde udtryk for, at virkeligheden er objektivt givet".

12 Argumentation Når man kritiserer en tese, en forfatter, en teori, skal man altid sørge for, at man gengiver den korrekt og gør den så stærk som mulig. Det var det filosoffen Kristian Kromann dækkede med udsagnet "Man skal staldfodre hesten før nedslagtningen". Man skal prioritere sine argumenter alt efter deres styrke; man fremsætter først de tungtvejende, siden de mindre stærke.

13 Fejlslutninger "En sten kan ikke flyve. Morlille kan ikke flyve. Ergo er morlille en sten" (fra Erasmus Montanus). "Nogle kvinder dyrker videnskab. Fysik er en videnskab. Ergo dyrker nogle kvinder fysik." A+B medfører K A+C medfører K A+D medfører K Ergo medfører A K, altså: A er årsagen til K. Det er jo ikke givet. Der er en historie om to mænd fra Cameroun, der blev sendt til New York som FN-dellegerede. Da de ikke kendte noget til amerikansk mad og drikkekultur bestilte de ved den første dags middag en fransk bøf (A) og en flaske whisky (B). De blev til deres overraskelse meget berusede, så næste dag varierede de "forsøgsbetingelserne" og bestilte en fransk bøf (A) og en flaske gin (C). Igen blev de berusede. Tredje dag bestilte de igen en fransk bøf (A) og en flaske rom (D) og blev på ny berusede. Heraf sluttede de, at den franske bøf var årsagen til deres beruselse. "Ingen kat har to haler. Enhver kat har en hale mere end ingen kat. Ergo har enhver kat tre haler ."

14 Data

15 Formalia En opgave indeholder
1 forside med en klar titel. (I stedet for at skrive ”En analyse af virksomhedens muligheder for at opnå et bedre økonomisk udbytte ved at arbejde med HRM strategier, så det passer til organisationens yderligere faktorer”, så skriv ”HRM”. 1 indholdsfortegnelse. 1 problemformulering med et forskningsspørgsmål. 1 metode afsnit vedrørende valg af tilgang, samt valg af metode (hvad, hvorfor, hvordan). Diskussion og analyse af området hvor relevant litteratur samt relevante tilgange inddrages. Herunder kommer der sektioner, der behandler definitioner samt diskussioner af problemformuleringens hovedområde. En KLAR konklusion hvor der svares på det spørgsmål, der blev formuleret i problemformuleringen. I konklusionen skal der endvidere diskuteres begrænsninger samt videre perspektiver i henhold til problemformuleringen. En litteraturliste hvor relevant litteratur oplyses. Med relevant menes den litteratur, der er refereret til, samt den litteratur der er blevet brugt i forbindelse med at skrive opgaven. Det er ikke relevant, at man har læst en artiklen af Niels Bohr, hvis den ikke er blevet brugt på en eller anden måde.

16 Det er en selv der bygger den gode opgave…ikke ens vejleder!

17 Råd 1: Stol på at strukturen kommer
Ingen panik! – den endelige struktur kommer hen ad vejen. En følelse af kaos er almindelig i starten af processen Du bliver klogere undervejs Du tager beslutninger undervejs og efterhånden falder projektets kapitler på plads. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

18 Råd 2: Skriv, skriv, skriv fra start
Koncentrer dig i starten om at producere tekst frem for at kredse om kvaliteten. Gem dine høje ambitioner, til du har en god klump relevant tekst. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

19 Skriveprocessen set i fugleperspektiv
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

20 Skrivetekniske råd Skriv fra start og hele tiden
Skriv først – læs bagefter Skriv procestekst og revider løbende Professionel skriveadfærd: at kunne skrive uden at være tændt på det at kunne tåle feedback og revisionsforslag Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

21 Råd 3: Gå i gang Skriv på mange dele af projektet samtidigt.
Gode projekter skrives aldrig lineært fra kapitel 1 og fremefter. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

22 Gå i gang fra mange hjørner
Gå i gang med hvad du ved Gå i gang med det du har mest lyst til Gå i gang med konklusionen i grove træk Gå i gang med mindmaps og nonstop-skrivning Gå i gang med problemformulering Gå i gang med disposition/byggeklodser Gå i gang med teorien Gå i gang med empirien (eksempler) Gå i gang med det mest spændende Gå i gang med hvad du vil ændre (handlingsforslag) Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

23 Newtons lov Et legeme i hvile forbliver i hvile
Et legeme i bevægelse forbliver i bevægelse Så kom i gang nu! NU! Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

24 Øvelse: Non-stopskrivning
Fortsæt denne sætning: ”Lige nu er det bedste bud på min konklusion…” Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

25 Jeopardy Hvis det er svaret, hvad er så spørgsmålet?
Problemformuleringer må gerne præciseres og konkretiseres løbende Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

26 Råd 4: Gør skrivningen til dit arbejde
Etabler en arbejdsdag med faste mødetidspunkter og fyraften. Og prøv at skaffe et kontor eller arbejdsplads. Kolleger kan stramme op på arbejdsmoralen. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

27 Koncentration lav dine egne regler/ritualer for din arbejdsproces
læs og skriv altid med et spørgsmål tag noter, mens du læser tilpas tidspunktet for arbejdet sluk for mailboksen etc., mens du skriver varier dine arbejdsopgaver igennem dagen planlæg dine pauser Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

28 Planlæg processen Opdel den store opgave i mindre delopgaver, og planlæg hvornår du skal arbejde med hvad Forslag til deldeadlines i arbejdsplanen stop for litteratursøgning stop for læsning endelig problemformulering klar første udkast klar vejledningsmøder skrivegruppemøder …? Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

29 Øvelse: Planlægning Marker den dag, du vil aflevere projektet!
Træk 7 dage fra din afleveringsdag og marker en deadline for, hvornår udkastet til hele projektet skal være klar til den afsluttende revision Slet alle de dage, du allerede nu ved, at du ikke får skrevet (ferie, weekender, arbejde, osv.) Placer vigtige deldeadlines i dit projekt, fx stop for litteratursøgning, stop for læsning, første udkast klar, endelig problemformulering klar, på kalenderplanen Placer forslag til møder med vejleder (og skrivegruppe) Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

30 Råd 5: Få og brug feedback
Deltag i en skrivegruppe: 4-6 studerende giver uforpligtende respons på udvalgte tekstdele 2 timers møde med 2-3 ugers mellemrum 5 siders ufærdig tekst Lige lang tid til hver deltagers oplæg / opgave Konkret, Konstruktiv, og Kritisk feedback

31 Formålet med skrivegrupper
At blive færdig med opgaven til tiden At lave et bedre projekt At få gode forslag At få inspiration af at se de andres tekster At gøre processen sjovere At blive en dygtigere skribent


Download ppt "DET SAMFUNDSVIDENSKABELIGE FAKULTET"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google