Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene."— Præsentationens transcript:

1 1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene  relevante artikler Eksempler på søgning i databaser:  Biblioteksbasen  PsycInfo Prøv selv

2 2 Hvorfor er det vigtigt? Man lærer noget mens man leder efter information / litteratur De kilder du finder er bestemmende for de pointer du præsenterer i dit projekt Undersøgende tilgang  åbenhed over for kildernes udsagn

3 3 Men først … Hjælpemidler BAC-up Den gode opgave Scribo Studiemetro

4 4 Trin 1: Find de gode søgeord: 1.Hvad er det egentlig dit speciale skal handle om?  Hvilke vinkler/aspekter er der?  Hvad er dit fokus?  Hvilke nøgleord er der i din problemformulering? 2.Lav indledende emnesøgninger Søg på 2-3 af dine nøgleord Hvad er der egl. skrevet? Hvilke andre søgeord findes der for emnet? Hvad dukker op? Lad dig inspirere … 3.Først når du er helt afklaret om dit emne, kan du begynde at søge mere målrettet

5 5 Kom godt fra start - definer dine nøglebegreber Grundbøger og andre centrale tekster Opslagsværker Encyclopedia of psychology Sage Reference Online Oxford Reference Online International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences Eks.

6 6 Materialetyper Hvad …Publikationstype Definitioner af begreber; overblik over et felt Opslagsværker Grundig indføring i den bredt anerkendte viden Bøger (obs) Nyere forskningTidsskriftartikler fx Peer review artikler Opsummering af ”state of the art” på et område (20-30 års forskning) Oversigtsartikler (Fx ’Literature review’ i PsycINFO)

7 7 Hvorfor er det vigtigt? ”… Jeg har brugt et mix af videnskabelige artikler, rapporter og nyhedsartikler, jeg har fundet på nettet. Og jeg har forholdt mig kritisk overfor dem …”

8 8 Hvor? TyperHvor … OpslagsværkerBiblioteket + Databaselisten BøgerBiblioteksbasen Biblioteksbasen & bibliotek.dk Videnskabelige tidsskriftartikler (incl. oversigtsartikler og peer reviewed artikler) Databaser Fx PsycInfo Danske tidsskriftartiklerbibliotek.dk Biblioteksbasen

9 9 Strategier: Afklarende søgninger Lav indledende emnesøgninger Kig i oversigtslitteraturen Spørg andre: medstuderende, undervisere etc.  Hvad og hvor meget er der skrevet om emnet?

10 10 Strategier: Kædesøgning Kig på gode titlers litteraturlister  Styrker  Godt overblik over forskere og teorier  Hurtigt kendskab til megen litteratur  Svagheder  Forfattere citerer ofte ligesindede  Du får ikke den nyeste litteratur

11 11 Strategier: Systematisk litteratursøgning Systematisk gennemgang af biblioteks- kataloger og databaser. Kræver at du er fokuseret ift. dit emneområde - at du ved hvad din opgave skal handle om, så du ved hvilke ord du skal søge på  Lav en foreløbig analyse af dit emne

12 12 Foreløbig analyse … Kig på dit emne-felt:  Hvad er det egentlig din opgave skal handle om?  Hvilke vinkler / aspekter?  Hvilke delelementer?  Dit fokus? Brug fx www.scribo.dkwww.scribo.dk

13 13 Kom godt fra start - definer dine nøglebegreber Grundbøger og andre centrale tekster Opslagsværker Encyclopedia of psychology Sage Reference Online Oxford Reference Online International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences Eks.:

14 14 Strategier: Systematisk søgning Systematisk gennemgang af biblioteks- kataloger og databaser. Kræver at du er fokuseret ift. dit emneområde  Lav en foreløbig analyse af dit emne (hvad er det egl. din opgave skal handle om)  Identificer de vigtigste nøgleord ud fra din problemformulering etc.

15 15  prøv ‘Scribolight’

16 16 Find søgeord … Udvælg ud fra din analyse 3-4 af de vigtigste nøglebegreber Lav en brainstorm på hvilke andre ord der kunne være gode søgeord. Fx: Synonymer Relaterede emner Underordnede begreber Overordnede begreber  prøv ‘Scribolight’

17 17 Søgeteknik Søgeteknik i Psycinfo (og andre databaser) 1.Brug søge ord 2.Brug operatorer:  fx adolescence OG/AND identity  fx female ELLER/OR women ELLER/OR girls 3.Trunkering (oftest med * eller ?) child * søger fx på child, children, childhood etc.

18 18 Hvornår skal du bruge OG? Når du vil indsnævre søgningen (begge ord skal være med i søgeresultaterne = fællesmængden). - relevant når du skal kombinere forskellige aspekter AND adolescence identity

19 19 Hvornår skal du bruge ELLER? Når du vil udvide søgningen ( enten det ene eller det andet ord skal være med i søge- resultaterne.) - relevant at bruge ift synonymer OR women girls

20 20 Søgeteknik i www-databaser 1.Brug søge ord 2.Brug operatorer:  fx children OG/AND parents  fx parents ELLER/OR mother ELLER/OR father 3.Trunkering (oftest med * eller ?) child * søger fx på child, children, childhood etc.

21 21 Alt er gratis (næsten …) Findes teksten ikke online??  Prøv:  Biblioteksbasen – søg artiklen frem Biblioteksbasen  Bibliotek.dk - søg tidsskriftet frem Bibliotek.dk  Statsbibliotekets bestillingsblanket Statsbibliotekets bestillingsblanket Bibliotekerne samarbejder!  I kan bestille hjem fra hvilket som helst bibliotek i verden …


Download ppt "1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google