Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mit fokus vil være Overlever forskningsbibliotekerne - hvordan Vilkårene her og nu Opgaveporteføljen der ændrer sig Tegn på ændret opgavesplit mellem.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mit fokus vil være Overlever forskningsbibliotekerne - hvordan Vilkårene her og nu Opgaveporteføljen der ændrer sig Tegn på ændret opgavesplit mellem."— Præsentationens transcript:

1

2 Mit fokus vil være Overlever forskningsbibliotekerne - hvordan Vilkårene her og nu Opgaveporteføljen der ændrer sig Tegn på ændret opgavesplit mellem forskningsbibliotekerne

3 Overlever forskningsbibliotekerne JA, men… udfordringerne er mange VidensbutikLearning & Faculty Support Center

4 Mål Politisk dagsorden DK EUROPA Alt peger på fortsat behov for stærke uddannelsesinstitutioner og forskningsbiblioteker med brede servicetilbud til uddannelse og forskning! Rammevilkår her og nu 50% af en ungdomsårgang skal gennemføre en videregående uddannelse –> AU har f.eks. fordoblet sit optag i perioden 2005-10 til ca. 7000 nye stud. Universiteterne skal have verdensklasse -> 2020: Mindst ét dansk univ. i TOP 10 i Europa (THE-QS) Forskningsindsatsen skal samles og styrkes, og kvalitet og samspil mellem grund-, strategisk- og anvendt forskning skal øges Øget samarbejde med erhvervslivet -> bedre udnyttelse af forskningsbredden Det indre uddannelsesmarked - flere nye og fleksible uddannelser af højeste kvalitet - barrierer skal fjernes Øgede bevillinger til universiteterne i EUROPA - måske en fordobling over de næste 20 år? Europas samfundsmæssige og økonomiske udvikling vil skulle bæres af kultur, viden og virksomheder

5 1.Bølge 2.Bølge 3. Bølge Rammevilkår her og nu - Fusionsbølger 2007:Horisontale fusioner - Fra 12-8 iniversiteter / Integration af sektorforsk. - 7 professionshøjskoler m.m. 2007-09:Vertikale forandringer Fokus på: - Administrative forandringsprocesser - Opgavesplit – central/decentral – backoffice/frontoffice - Organisationstilpasninger og rokeringer 2010-12:Horisontale og vertikale strukturændringer - Faglig udviklingsproces – institutter/centre - Organisering – central/driftscenter/decentral - Tværfaglighed – tværgående centre Hvor placerer forskningsbibliotekerne sig organisatorisk og opgavemæssigt efter den 3. bølge? Identitet, profil og opgaveportefølje må nytænkes!

6 Hvordan faciliteres uddannelse i verdensklasse - Hvad karakteriserer uddannelsesinstitutioner i verdensklasse? Ambition:Klar vision og mål Support:Tydelig organisering Entydige bevillingsveje Moderne infrastruktur/IKT Fremragende adm. support (udd./forskning/formidling) Bibliotek og medier Talent:Talentmasse - studerende, fakultet, - alumner - konsensus om identitet Reputation:Omdømme Synlighed Benchmarking Akkreditering Alignment:Tilpasning/ligevægt/balance Kilde: G. Hawawini, Insead

7 Forskerservices: - Overvågning/Fundraising - Forskningsansøgning/rapportering/administration - Forskningsregistrering - Forskningsmåling / bibliometri /citationsanalyser - Udvikling af Forsknings communities - Publiceringsstøtte - Formidling – Studieteknik og medietræning Uddannelse i verdensklasse - Hvilke services skal ’Faculty Support’ kunne levere til uddannelsesinstitutionen? ”God adm. Support er supportfunktioner, der giver forskere og undervisere tid til at gøre det, de er ansat til ”  Forske, undervise, formidle - Opgaver der værdiforøger de ydelser de skaber / leverer - Opgaver der aflaster dem og effektiviserer deres opgaveløsning (kilde: Projekt ’Faculty Support’. ASB 2010) Uddannelsesservices: -Digitale kompendier -It- og media support i auditoriet -Samarbejde om integration af informations- kompetence i uddannelserne -Håndtering af internationale medarbejdere - a-z -Uddannelsesanalyser Top 10 – Opgaver afdækket i ASB’s undersøgelse Tværgående opgaver Tværgående kompetencebehov Samarbejde OpgavetyperKompetencer

8 Uddannelse i verdensklasse - Transformation fra forskningsbibliotek til Learning & Faculty Support Center

9 Uddannelse i verdensklasse – På hvilke områder bidrager ASB Bibliotek f.eks. med input til ’Learning & Faculty Support’ Siden 2008 er al udvikling på ASB Bibliotek fokuseret mod 5 indsatsområder: 1.Samorganisering: ASB Bibliotek/IKT & Media - Udvikling af tværgående uddannelses- og forskerservices 2.Dyb integration mellem bibliotek og uddannelse - Facilitering af læringsrummet fysisk og virtuelt - Fokus på pædagogisk/didaktisk dimension i samarbejde med undervisere 3.Kvalitetsmåling af forskning. Bibliometri / Ciationsanalyse / International benchmark. Analyser. Ranking og akkreditering 4.Digitale rettigheder - ASB videncenter for rettighedshåndtering(alle medier) 5.ASB’s videnkapital. Registrering, arkivering, synliggørelse. - Ledelsesrapportering. Analyser med baggrund i forskningsdata - Open Access

10 Uddannelse i verdensklasse - Der er god inspiration at hente til udvikling af ’ Learning & Faculty Support Services’ ASB Bibliotek valgte i 2009 at Researche på 4 førende amerikanske universiteter Afdække krydsfeltet mellem forskning, uddannelse og læring -Studere samarbejdsrelationer og fagligheder (IKT, Media, BIB, KOM, Læring) -Undervisnings faciliteter, Forskningsstøtte og –formidling Erfaring -Faculty Support udvikles i nye partnerskaber - Tværfaglighed er i fokus - Synergi og værdiforøgende services udvikles

11 Et eksempel på resultat af samorganisering/partnerskab mellem ASB Bibliotek, IKT & Media er ASB ForskerService ASB ForskerService Sparring til forskningsaktiviteter på ASB/AU Spørgeskemaer. Dataindsamling. Bearbejdning og analyser. Databaser og dataudtræk Analyser og analytisk software Forskningskommunikation. Open access. Forskningsregistrering. Ophavsret Citationsanalyse. Bibliometrisk analyse. Publikationsanalyser Personlig vejledning. Book bibliotekar eller Analyse-supporter. E-litteratur @ ASB Referenceværktøjer Nyeste servicetilbud ASB Cast Analytics Management Lab AMLab (bl.a. SAS) Research Community Facilitation (f.eks. Forskergruppe/Center - nationalt/internationalt) Se iøvrigt: www.asb.dk/forskerservicewww.asb.dk/forskerservice

12 Et andet eksempel på resultat af samorganisering/partnerskab understøtter ASB’s strategiske indsatsområde - ’ IT i alting’

13 At bringe bibliotekernes kernekompetencer i spil i nye samarbejdsrelationer – f.eks. Learning & Faculty Support Services - som de nævnte eksempler At tage initiativ til at indgå i nye partnerskaber inhouse på uddannelsesinstitutionerne – og koble sig på de nye opgaver, som uddannelsesinstitutionerne skal varetage i relation til at opfylde morgendagens politiske dagsorden En ting er sikker, I en rolle udelukkende som facilitator i det fysiske og virtuelle biblioteks- og læringsrum, har forskningsbibliotekerne ingen fremtid. Der skal et langt større udvalg af værdiskabende tilbud på hylderne i fremtidens ’Learning & Faculty Support Center’ Konklusion Forskningsbibliotekernes fremtid beror på evnen til …

14 Konklusion: Opgave transformationen vil afdække et ændret opgavesplit mellem forskningsbibliotekerne

15


Download ppt "Mit fokus vil være Overlever forskningsbibliotekerne - hvordan Vilkårene her og nu Opgaveporteføljen der ændrer sig Tegn på ændret opgavesplit mellem."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google