Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tema: Ny Deff-strategi

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tema: Ny Deff-strategi"— Præsentationens transcript:

1 Tema: Ny Deff-strategi
ER der sammenhæng mellem DEFF’s Strategi og universiteternes Tove Bang ASB Bibliotek / AUL Aarhus universitet

2 Universiteternes udfordringer
KRAV Internationalt fokus i forskning og uddannelse Bredde i uddannelserne / Elitær satsning på forskning og uddannelse Tværfaglighed / Interdisciplinaritet Kompetencer / Fleksibilitet / Robusthed Mursten og mørtel Satsning for at holde distancen ”Enten er man klar til løbende udfordringer, eller også sakker man agterud…” Citat: Michael Christiansen Best. formand, AU

3 AU’s opskrift på fremtiden
Forskning Uddannelse Videnudveksling Talentudvikling ”Målet er at skabe et universitet der forener dyb kernefaglighed med interdisciplinært samarbejde i fleksibelt samspil med omverdenen…” Kilde: Dybere sammenhænge. Den Faglige Udviklingsproces, AU 2011

4 Derfor - den største organisatoriske forandring i au’s historie
Følger flere universiteter efter? AU Facts Fra 9  4 fakulteter Fra 55  26 institutter 4 kerneaktiviteter / 4 tværgående bånd studerende medarbejdere ”Jeg tror, at hvis processen på AU på alle måder bliver tilfredsstillende, så vil det inspirere flere af os andre…” Citat: Jens Oddershede, Rektorkollegiets formand

5 AU Viden - Det nye auL som serviceprovider
”Universitetet er sat i verden for at servicere det omgivende samfund. Vi er ikke sat i verden for at hvile i os selv.” Citat: Allan Flyvbjerg Dekan Health / AU Videnudveksling

6 Konturer af det nye AUL AARHUS UNIVERSITY LIBRARY (AUL) Mission
Faciliterer universitetets forskning og undervisning med effektive biblioteksfaglige kompetencer, systemer og processer og tilfører dermed værdi til universitetets produktion Bidrager til universitetets videnudveksling med samfundet indenfor alle bibliotekets aktivitetsområder Kilde: AUL Arbejdsgruppen 2011

7 Konturer af det nye AUL Vision
Skal tilbyde professionel og inspirerende adgang til viden – i stigende grad gennem digitalisering og Open Access Skal proaktivt imødekomme brugernes behov med respekt for deres faglige traditioner Skal bidrage aktivt til de studerendes læreprocesser og læringsrum Skal bistå forskere med rådgivning om publicering, værktøjer til vidensøgning og til videnforvaltning

8 Konturer af AUL – fysisk organisering - trelagsmodel
Fremskudte betjeningssteder Hovedbetjeningssteder Front AUL Archive Lukkede hylder E-ressourcer Back

9 Konturer af Aul’s matrixorganisering
AU Viden Process and archiving Learning Commons Research support services Serviceprovider videnhotspots Information literacy Faglig forankring / indsatsområder OMVERDENEN Forskning, uddannelse, talent, og videnudveksling E-learning support Scholarly publications Lok 1 Lok 2 Lok 3 Lok 4 Lok 5 SB 6

10 Aul’s position / strategi i relation til Deff strategien - er der match?
AUL internt - AUL én organisation <-> Bredde/styrke/udviklingskompetence til at bidrage til DEFF strategien Back office => fælles infrastruktur. Front office => Proaktiv serviceprovider Dyb faglig integration (Uddannelse, Forskning, Talent, Videnudveksling) Fælles digital infrastruktur. AUL eksternt - AUL efterlever offentlighedsforpligtigelsen (citat: ”Universitetet er sat i verden for at servicere det omgivende samfund…..”) Bidrager til værdiforøgelse af AU’s videnproduktion Proaktiv medspiller ift Partnerskaber/Myndighedsbetjening/Videnudveksling (forskningssamarbejde, innovation, erhvervsfremme m.m.) Konklusion: Overordnet match med DEFF strategien - men der er mange udfordringer …

11 Udfordringer i forhold til deff strategien – generelt
Turbulente organisationer dræner ressourcer. Kalder på fokusering/prioritering ift. Kerneydelser. Hvor hentes ressourcer til nye eksperimenter/services /målgrupper i den nære fremtid? Universitetsbibliotekernes (AUL’s) opgave er at være ”serviceprovider” og facilitator for AU’s samarbejde med omverdenen (forskningssamarbejde, alumner, erhvervsnetværk) Vil universiteter fremover tillade at biblioteket selvstændigt tager initiativer som som ”ekstern serviceprovider”? ‘Levering af information’ er ikke nødvendigvis lig efterspurgt viden. Information skal oftest bearbejdes i en kontekst for at blive til viden. Hvordan sammensættes relevante kompetencer til at udgøre ‘videnklynger’? I flere tilfælde vil det være relevant at knytte forskere til en videnklynge. Hvordan åbnes døren? Vil de? Hvordan organiseres og meriteres det? Honorering? Ressourcer?

12 Udfordringer i forhold til at realisere deff strategien - Program gruppe D
Servicering af eksterne brugere (virksomheder, myndigheder mv.) udfordrer de nuværende institutionelle licensaftaler - Hvordan forhandle interdisciplinære / åbne licensaftaler? Ad hoc/ tidsbegrænsede fagpakker? - Skal bibliotekerne fortsat købe adgang til at ”eje/leje” licenser? - Kan ejerskab/leje erstattes af ‘on demand’ køb direkte fra leverandører, så bibliotekernes opgave i stedet bliver ‘at kvalificere og gennemstille’? Konklusion: Nye forretningsmodeller skal udtænkes, afprøves og udfoldes i den DEFF strategiperiode.

13 Udfordringer i forhold til at realisere deff strategien – Program gruppe D
Vil universitets- og fagbiblioteker generelt være med til at eksperimentere og udvikle nye samarbejdsmodeller som basis for at levere informationsydelser til bl.a. SMV? Har bibliotekerne tilstrækkeligt med personer/kompetencer til at løfte opgaverne? - opsøgende / udadvendte - faglighed / fagfaglighed - servicemindet - forretningssans Har bibliotekerne modeller for vellykkede samarbejdsrelationer på tværs af biblioteker / organisationer som vil kunne inspirere eller som der kan samarbejdes med? - Biblioteksvagten? Vækstguiden.dk?


Download ppt "Tema: Ny Deff-strategi"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google