Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Medier og kommunikation VI
Medieindustrier
2
Dagens program Gruppe 1, 2 og 6 fremlægger
Dagens emne: Medieindustrier
3
Medievidenskabens genstandsområder
Medieindustri - økonomi - regulering - organisation Tekst - tekstanalyse - intertekst- ualitet Publikum - receptions- analyse - effektmåling - medieetnogr.
4
Medieindustrier Hvorfor er mediernes ejerforhold og organisation vigtig? Medierne som den fjerde magt (demokrati, magtens tredeling) Medierne er vigtige kulturbærende instanser (medialisering) Medierne bestemmer, hvilke produkter vi forbrugere får mulighed for at købe (eks. musik)
5
Mediemarkeder Forbrugermarkedet Reklamemarkedet
Medieindustriens varer: Nyheder, serier, vejr, sport, o.s.v. Reklamemarkedet Medieindustriens varer: Seertal og oplagstal Medievirksomheder sælger seere/læsere/lyttere til andre virksomheder
6
Det liberalistiske mediemarkeds ”normalsamfund”
Demokratisk Frie valg Ligeret Repræsentativt
7
Liberalt Pluralistisk Sekulært Frit marked Individualistisk
Ytringsfrihed Pluralistisk Lige muligheder for alle til at ytre sig
8
Velordnet Fred Uden voldsomme klasseskel Retfærdigt Legitimt
9
Mediernes rolle i liberalt samfund
Spreder information Mulighed for kollektiv debat Styrker muligheden for integration af den enkelte borger/særskilte grupper i samfundet
10
Liberale opfattelser af mediernes rolle
Et frit marked for ideer Den fjerde statsmagt Demokratiets vagthund
11
Magtens tredeling Charles de Secondat, Baron de Montesquieu ( ) Checks and balances Lovgivende Udøvende Dømmende
12
Marxistisk opfattelse af medierne
Den herskende klasse har magten og ønsker at beholde den De underpriviligerede ønsker at omforme samfundet radikalt Medierne har systembevarende rolle via Social kontrol Ideologisk reproduktion
13
Mediernes funktion Medieinstitutioner er afhængige af stats- og kapitalapparat og vil derfor forsøge at skabe et billede af virkeligheden, som skjuler klassemodsætningerne Medierne skaber derfor falsk bevidsthed hos et passivt, fremmedgjort publikum
14
Dominerende skoler Frankfurt-skolen (også kaldet kritisk teori)
Den ældre: Adorno, Horkheimer, Benjamin Den yngre: Habermas (offentlig sfære) Politisk økonomi Cultural studies/Birminghamskolen Søger efter uligheder mellem klasser, køn, racer, seksuelle præferencer
15
Public Service Broadcasting
BBC, oprettet under John Reith 1927 Oprindelig autoritært, folkeopdragende Nu om DR: DR skal arbejde "i folkets tjeneste". DR skal påtage sig en række samfundsmæssige og kulturelle opgaver. DR skal sikre, at danskerne får et stort og alsidigt udbud af kvalitetsudsendelser i radio og tv.
16
Tendenser Ejerskab og struktur: Produktion og indhold:
Koncentration, internationalisering Produktion og indhold: Kommercialisering
17
Koncentration First-copy costs. Eks: Tendens til monopoldannelse. Eks:
grøntsager software Tendens til monopoldannelse. Eks: Microsoft
18
Internationalisering
Satellit Fællesantenne Kabel (hybridnet) Internet
19
Kommercialisering Neoliberalisme i 1980’erne Murens fald 1989
Deregulering (EU’s fri marked, WTO) Medieprodukter som eksportvarer (dansk film, Aqua)
20
Globalisering ’Sound bite’ journalistik Merchandizing (eks. Star Wars)
Gratisaviser (Metro) MTV, CNN
21
Mediegiganter Sony Viacom Bertelsmann Time Warner Disney
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.