Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGustav Eskildsen Redigeret for ca. et år siden
1
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne?
Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren
2
Hvor er fokus – i forhold til tidligere?
Der lægge større vægt på deltagernes forudsætninger – vi taler om voksne! Der lægges større vægt på underviserens brede kompetencer – underviseren er undervisningens omdrejningspunkt Der lægges større vægt på konteksten – læring er knyttet til den sociale sammenhæng
3
Deltagerne Motivation for at lære noget og modstand mod at gøre noget andet At vide for at kunne – deltagerne skal have behov for læring Informel læring giver relevante erfaringer – betydningen af realkompetence Udvikling af selvtillid (self-efficacy) Ændring af identitet er en del af læringen
4
I undervisningen Udfordring og engagement - nysgerrighed motiverer læring Høj aktivitet blandt deltagerne styrker læring Metasprog – evnen til at reflektere over egen læring Differentieret undervisning i forhold til behov og kompetencer Læringsmiljø – tryghed, tolerance og gensidig accept Underviserens personlige egenskaber
5
Rammerne Jo mere direkte anvendelse, jo bedre læring
Opfølgning i forhold til praksis Inddrage anvendelseskonteksten i undervisningen (training for transfer) Evnen til at videreudvikle egen kompetence Lærerne skal selv lære – gennem anvendelse i praksis
6
Mere viden Bjarne Wahlgren (2010). Voksnes læreprocesser – Kompetenceudvikling i uddannelse og arbejde. Akademisk Forlag. Bjarne Wahlgren og Vibe Aarkrog (2012). Transfer – Kompetence i en professionel sammenhæng. Aarhus Universitetsforlag.
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.