Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ældre Sagen – kort fortalt 2010

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ældre Sagen – kort fortalt 2010"— Præsentationens transcript:

1 Ældre Sagen – kort fortalt 2010
Tekst 1

2 Succes! Ældre Sagen …. kendt af 3½ million danskere
… .har over medlemmer ….hver tiende af alle danskere er medlem ….28 pct. af alle danskere over 50 år er medlem

3 Program Ældre Sagens arv og udgangspunkt Historiske højdepunkter
Værdier og strategi

4 Ældre Sagens arv og udgangspunkt

5 Herman Verner Koch – en pioner!
Pastor Koch rystes over nød blandt gamle i København i begyndelsen af 1900-tallet Stifter Ensomme Gamles Værn, EGV Studenterindsamlinger Social-humanitært arbejde Plejehjem Anbefales: Viggo Nielsens bog

6 1984: En iværksætter kommer til byen
Bjarne Hastrup til EGV i 1984 Eksisterende pensionistforeninger (”Damernes Magasin”) snorksov Nye generationer havde helt andre ønsker Fremtidsstudie en skat af strategisk viden Ældres sag blev nu en folkesag Samtidig markedsorienterede med klare medlemsfordele og nye tilbud …og resten er historie!

7 De 10 vigtigste årsager til over 23 års succes
Vi har ”en god sag”, dertil medlemsfordele Vi er medlemsorienterede – tænker i behov og i fremtid Landet over: Medlemsaktiviteter og netværk Gør noget ved problemer - handlekraft Taler til folks følelser Partipolitisk neutralitet og mod Troværdighed, dokumentation, vidensbank Dygtig brug af medier Stram økonomistyring Attraktiv samarbejdspartner Stort personligt engagement for ’sagen’

8 Hvad er det især vi kan i Ældre Sagen?
Viden (i dybden og bredden) inden for ældreområdet Forstå og agere i det offentlige rum Rådgive og formidle viden - uvildigt Få ting til at ske/handlekraft Skabe og udvikle relationer mellem mennesker

9 Historiske højdepunkter
Hvordan havde Danmark set ud, hvis ikke Ældre Sagen havde været her?

10 Uden Ældre Sagen ikke disse samfundsforbedringer….
Ældrecheck Gratis influenzavaccination for 65+ Frit plejehjemsvalg og ægtefælle med Genindførelse af efterlevelsespension Feriepenge uden efterlønstræk Retssager mod ulovlige nedskæringer ”Rettigheder i stedet for almisser” (personlige tillæg)

11 Uden Ældre Sagen…. Mindre social-humanitært arbejde
Knap social-humanitære frivillige… …når ud til ca ensomme ældre Vores medlemmer elsker os for det

12 Uden Ældre Sagen…. Ikke de mange nyskabelser i frivilligt arbejde
Aflastning af pårørende til demente Motion for svage ældre PC Support Fokus på ældre med anden etnisk baggrund Sms-kurser

13 Uden Ældre Sagen …ingen gratis, professionel og uvildig rådgivning
rådgivninger om året Seismograf for samfundsproblemer: - personlige tillæg - hjemmehjælp - overvågning og tvangsflytning af reelt enlige - efterløn og feriepenge - og mange andre sager

14 Uden Ældre Sagen …ingen ”Danmarks bedste sociale håndbog”
”Værd at vide” er vokset til en kæmpesucces Uundværlig for 50+ Bruges af pensionister, efterlønnere, pårørende, frivillige, medarbejdere – sågar af kommunerne selv Ligger på hjemmesiden og opdateres løbende

15 Uden Ældre Sagen …intet NU
Læses af hver tredje dansker 50+ I Top-3 af danske magasiner Læsertilfredsheden ekstremt høj

16 Uden Ældre Sagen… ikke 2 millioner ”solgte billetter”
Lokalkomiteerne har de seneste år kraftigt udvidet medlemsarrangementer: - rejser - foredrag - motion - undervisning - og meget, meget andet Over arrangementer årligt I størrelsesordenen 2 mio. ”billetter”

17 Uden Ældre Sagen…. ingen hjemmeside
Danmarks største hjemmeside på ældreområdet På under to år mere end fordoblet trafikken fra ca unikke besøgende pr. måned til over

18 Professionalisering og nye udfordringer
2000+: Professionalisering og nye udfordringer

19 Advarsel i 2005 Medlemstal steg i absolutte tal
Men kraftigt faldende markedsandel blandt årige Firstmovere: ”Du skal ikke kalde mig ældre, og heller ikke senior!” Ser med fortrøstning, glæde og spænding på livet 50+: Udvikling og ikke afvikling ”Ældre Sagen ser alder som svaghed og afhængighed – det er ikke relevant for mig!” Aldersbestemt identitet og adfærd på vej ud

20 Udfordringer i yngre og nye generationer - eksempler på de åriges ’vilde/forkerte’ opfattelser af Ældre Sagen ”Man kan da ikke blive medlem før man er pensionist” ”Vi er jo ikke gamle nok” ”Hvem skal skubbe kørestolen?” ”Ældre Sagen er kun for de rige og de fine” ”Ældre Sagen er en ’støvet, trist’ organisation – kun for gamle mennesker”

21 Opsummering om Ældre Sagens store fremtidsudfordring
Vi vokser i absolut antal medlemmer, men har svært ved at vinde gehør blandt dem, der endnu ikke har forladt arbejdsmarkedet Nogle ser os som ”støvede”, ”triste” eller gammeldags … eller ”en sympatisk forening, men ikke relevant for mig, for Ældre Sagen handler om at være svag og afhængig. Dét er jeg ikke - og jeg bliver det heller ikke!” Hvad enten det er os, der hænger fast i et fortidigt billede af aldring, eller de nye generationer, der har fordomme og forvrængede billeder af os – så er det ikke deres problem, men vores! 21

22 Strategi og værdier

23 Hvad er det, vi vil fremover?
Vi skal bringe os selv ind i fremtiden, på en måde så vi er: Interessante for nye og yngre generationer, nu og fremover 2. Fortsat genkendelige og relevante for eksisterende og loyale medlemmer Med andre ord: Både-Og; ikke Enten-Eller!

24 MISSION

25

26 Målgrupper og organisationsressourcer

27 Vores dobbelte rolle

28 Ændret italesættelse og tankegang…
Jeg er ensom Jeg har netværk De ældre som gruppe Den ældre som individ Værn Springbræt Retten til Muligheden for Vagthund Coach Facilitator / katalysator Beskytte Problemer Løsninger Pakke ind Folde ud Individ Samfund Symptom Helhed

29 ”Menuen”: Hvad tilbyder vi samfund og medlemmer?

30 Vores VÆRDIER Nærvær Indsigt Handlekraft
Ældre Sagen er en medlemsstyret almennyttig forening. Vi er uafhængige og neutrale partipolitisk, religiøst og etnisk, og bygger på følgende værdier: Nærvær Dybtfølt engagement i mennesker omkring os. Lytter til det enkelte menneske Stiller os på dennes side. Indsigt Udbygger og udvikler vores og samfundets viden gennem samarbejde, vidensdeling og dialog med omverden. Handlekraft Anmsvar = omsætte viden og omsorg til handling. Vi har viljen og evnen til at gøre en klar forskel - professionelt: Velorganiseret foreningsliv, velargumenteret indflydelse, god kommunikation, klar samlet strategi.

31 ”Personlighed”/image (Vores ambition om, hvad danskerne skal sige om os)
Attraktiv for den enkelte, skaber relevans og opnår resultater. Medmenneskelig, vidende, innovativ og ambitiøs. Oprigtigt interesseret og engageret. Insisterende. Funderet i en stor viden og målrettethed. Optræder med troværdighed som de stærke, især på de svages side Møder andre med overskud til både at forstå og give. Tager ansvaret og forvalter det med indsigt. Ældre Sagen er en kombination af professionalisme, dybt menneskeligt engagement og en ganske særlig drivkraft.

32 Tilfredse medlemmer Man melder sig ind både for at støtte en god sag, og fordi man forventer selv at få et medlemsudbytte Høj loyalitet: Over 96 pct. gentegner Medlemmer er i gennemsnit med i 8-9 år Halvdelen af udmeldelser har naturlige grunde, vi ikke kan gøre noget ved 9 ud af 10 siger, medlemskab har levet op til forventninger 9 ud af 10 medlemmer vil anbefale familier og venner at blive medlem


Download ppt "Ældre Sagen – kort fortalt 2010"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google