Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Head Lean Netværks-gruppe.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Head Lean Netværks-gruppe."— Præsentationens transcript:

1 Head Lean Netværks-gruppe

2 Hvad er LEAN ? Lean Netværks-gruppe
ABC-analyser, Boston-modellen, CIM, Dupont-model FMS-systemer, Hawthorne-undersøgelser, JIT-konceptet Kanban, Make or buy, MRP, OPT, Push or Pull-systemer, Scientific Management, SMED-metoden, snebold-effekten, SWOT-analyser, PEST-analyser,Taylorisering, Time Based Management,Total Quality Management, Værdikæde modellen, Human ressource Management, NLP (Neuro Lingvistisk Programmering),”Den lærende organisation”, JCIT, Double-loop learning, Kaizen……. Ledelse, effektivisering eller rationaliserings modeller ??

3 Lean Netværks-gruppe Scienticfic Management (Taylor; 1859-1915) :
Individuelle færdigheder Arbejdsdeling Tidsbesparelse Produktivitet (effektivisering) Udvikling af maskiner Omkostninger Effektivisering = Rationalisering + Økonomisering + Indlæringsevne Antal pr. serie

4 Lean Netværks-gruppe Hvad er “Lean” ud fra Wikipedia:
Lean eller Lean produktion (en: Lean Production eller Lean Manufactoring) er en forretningsfilosofi der er opstået på Toyota-fabrikkerne i 1960'erne.[1] Filosofien har klassisk taget udgangspunkt i produktionsopgaver der løses i faste og mekaniske processer. Det vil sige samlebåndsarbejde, automatiseringer, og intern struktur. Oftest er det også ovennævnte der refereres til når danske virksomheder, både private og offentlige, implementerer LEAN i håbet om at kunne forenkle og effektivisere produktionsprocessen

5 Centrale "Lean"-begreber:
Lean Netværks-gruppe Centrale "Lean"-begreber: Cyklustid Tiden for et produkt gennemløber en proces, målt ved observation. Benævnes også som den tid, det tager en operatør/automat/robot at gennemløbe alle arbejdsfunktioner før disse gentages. Værdiskabende tid Den tid der bruges på forædling af produktet, som kunden betragter som værende værdiskabende, og er grunden til at kunden vælger det produkt frem for et andet. Også betegnet som de operationer, kunden er indstillet på at betale for. Ikke værdiskabende tid Er transport, funktioner og egenskaber som kunden ikke kommer til at benytte samt kontrol (i nogen grad), reparationer mm. Gennemløbstid Den tid det tager for et produkt at bevæge sig gennem en hel proces eller værdikæde. Tiden omfatter alle tider i forbindelse med håndtering og ventetider . Om der vælges en proces, værdikæde eller produktets livscyklus afhænger af værdikædetegningen[2] Som tommelfingerregel gælder følgende: Værdiskabende tid < Cyklustid < Gennemløbstid

6 ”Lean Koncept” Lean Netværks-gruppe
I dag er ”Lean Konceptet” en smule udvandet, idet ordet ”Lean” ikke udelukkende anvendes i forbindelse med produktions- og logistik opgaver, men derimod om alle organisations områder inden for forskellige ledelses og effektiviserings aktiviteter.

7 Moderne ”Lean Koncept”
Lean Netværks-gruppe Moderne ”Lean Koncept” Moderne ”Lean” binder hele værdikæden sammen. Kilde: Værdikæden Frit efter Porter Men i stedet for at fokusere på hele værdikæden, vælger organisationer ofte at koncentrere på fokusområder.

8 Moderne ”Lean Koncept” Strategisk og Innovativ effektivisering
Lean Netværks-gruppe Moderne ”Lean Koncept” Strategisk og Innovativ effektivisering Nøgleord: Økonomi Proces Strategi Teknologi HR Management Kultur Globalisering Rationalisering Effektivisering Innovation Ledelse Etc. Organisation Strategisk Taktisk Operationel

9 Strategisk Lean Lean Netværks-gruppe Strategi
I dag vælger virksomheder ofte en strategi som matcher og sikrer den fremtidige overlevelse på det globale marked. Da organisationerne er nødsaget til at være dynamiske for at tilpasse sig markederne, analyserer man ofte virksomhedens virkeområde og værdikæde for at udvælge ét fokusområde.

10 Strategisk Lean Lean Netværks-gruppe
Skrædder syet Lean Koncept Når fokusområdet er lokaliseret vælges et ”skrædder syet Lean Koncept”, som passer helt nøjagtigt til virksomhedens behov. Dog er der forskellige konsulentvirksomheder, som har specialiseret sig såkaldte ”skræddersyede løsninger”. Dette er ofte et fast program, som bliver modificeret til den enkelte virksomhed. Som nævnt tidligere kan fokus områderne f.eks tage afsæt i: Struktur, Teknologi, strategi, HR Management, Kultur, Globalisering, Effektivisering, Innovation, Ledelse, Transport, logistik, kvalitet, produktion, salg, marketingindkøb, administration, etc. Med samme mål: Strategisk og innovativ effektivitet.

11 Lean Netværks-gruppe Spørgsmål !!

12 Lean Netværks-gruppe Tak for i dag !!


Download ppt "Head Lean Netværks-gruppe."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google