Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afCamilla Justesen Redigeret for ca. et år siden
1
Lean Lean i Danmark Kort historisk om Lean Hvad er Lean Elementer i Lean Medarbejder indflydelse
2
61 % af virksomhederne er i gang med Lean
Lean i Danmark Alle taler om Lean: 61 % af virksomhederne er i gang med Lean 15 % har et planlagt Lean projekt i skuffen
3
Lean historisk Toyota Production System (TPS) blev udviklet på Toyota i 1950 – 70’erne, dvs. over 30 år! Ved introduktion i Vesten og Danmark blev Toyota tankerne kaldt Just-in-Time (JIT) - fra ca Lean som koncept blev ”født” af forskningsprojektet ”The International Motor Vehicle program” fra , blev først alment kendt i Danmark efter år 2000.
4
Lean filosofien Lean betyder “trimmet” mager
“Kunden er konge” - det er kundens ønsker til f.eks. leveringstidspunkt, der bliver styrende for, hvordan der prioriteres i processen. Der produceres kun hvad der er behov for netop, når behovet er der og kun i den nødvendige mængde Produktionen indrettes og tilrettelægges således, at materialerne kan holdes i bevægelse hele tiden (~ flow), så skal medarbejdere og udstyr nok blive udnyttet tilstrækkeligt
5
Womack & Jones i 1990 Lean Thinking
Identificer de værdiskabende aktiviteter - for kunden Kortlæg værdistrømmen og reducer ikke værdiskabende aktiviteter Skab flow i værdistrømmen Indfør træk (Pull) Stræb efter det perfekte og gennemfør løbende forbedringer
6
De 7 spildformer OVERPRODUKTION OVERFORÆDLING (Overbehandling)
TRANSPORT BEVÆGELSE
7
LAGER Fejl/ombearbejdning (genindlæggelser) VENTETID
8
Den 8. Spildform ”mennesker” Muri
”work smarter – not harder” Stress Dårligt psykisk arbejdsmiljø Øget sygefravær Øget personale omsætning Større risiko for ulykker Øget risiko for fejl
9
Manglende brug af kvalifikationer
Uudnyttede kvalifikationer Mere indskrænkede arbejdsopgaver Hvad mere???
10
Forholdet mellem værditilvækst og spildtid
11
En række Lean værktøjer
Orden og ryddelighed - 5S Visualisering Proceskortlægning - Value Stream Mapping Målstyring - Tavler Omstillingstidsreduktion – SMED Ingen nedbrud – TPM metoder Træk-produktion – Kanban Standardiseret arbejde Flow-/celle layout Just-in-time - JIT værktøjer Fejlsikringer og kvalitet ved kilden - Poka-Yoke Kvalitetsstyring – TQM værktøjer
12
Synliggørelse Sauer-Danfoss Japan
13
Kortlægning via Value Stream Mapping - VSM
Produkt/service familie Fastlæg grænserne for dine mapping aktiviteter Forståelse af, hvordan det fungerer i dag. Fundamentet for at lave en future state map Current state map Future state map Design et Lean flow for udvalgte produkt/service familie(r) Arbejdsplan/ Implementering Målet med Value Stream Mapping
14
Value Stream Mapping (VSM)
15
5S metoden – orden og renhed
Seiri: Sorter og smid ud (Ryddelighed og orden) Seiton Sæt i system, styr på tingene – hver ting sin plads (Organisering og systematisere, visualisering) Seiso Systematisk oprydning og rengøring (shine) Seiketsu Standardiser rengøringsplaner, smøreplaner osv. Shitsuke Selvdisciplin aftalte regler og standarder overholdes (sustain)
16
Før 5S
17
Efter 5S
18
Kaizen – ideen: Medarbejdere trænes i værktøjer, som kan bruges til løbende forbedringer i det daglige arbejde indenfor fast definerede rammer. Princip: Alle skal bidrage til forbedringer, forbedringsforslag opmuntres og fremprovokeres. Medarbejdere løser opgaverne i mindre grupper. Der gennemføres løbende ”Kaizen-projekter” i virksomheden Løsning primært ved at forbedre og systematisere arbejdsrutiner og derfor med brug af minimale investeringer
19
Tid Små løbende forbedringer Et stort forbedringsforløb Små succeser
20
Medarbejderindflydelse
A/S bestyrelsen Samarbejdsaftalen Overenskomsten Arbejdsmiljøet
22
A/S bestyrelsen Vigtigt:
Få en strategisk diskussion om hvad Lean skal bruges til. feks: Personale reduktion Rationalisering m.m.
23
A/S bestyrelsen Sikre: Overenskomsten overholdes
Samarbejdsudvalget inddrages Fokus på fysisk og psykisk arbejdsmiljø
24
Samarbejdsudvalget Information fra ledelsen:
Økonomi og fremtidsudsigter Beskæftigelsesforholdene Større ændringer og omlægninger
25
SU`s opgaver Principper for virksomhedens personalepolitik
Principper for uddannelse og omskoling Principper for indsamling og brug af persondata Behandle forslag om produktions- og arbejdstilrettelæggelse Vurderer konsekvenser af indførelse af ny teknologi Principper for lønsystemers opbygning og virkemåde
26
SU OPGAVER LEDELSEN UDVIKLING STRATEGI TILPASNING TAKTISKE
DAGLIG DRIFT OPERATIONEL
28
Lean handler også om mennesker
29
Overenskomst I overenskomsterne er der regler for tillidsrepræsentanter og deres adgang til at have indflydelse på arbejdsforhold m.m.
30
§3 møder med ledelsen Organisationerne er enige om, at medarbejderne og ledelsen samarbejder på de enkelte virksomheder. Fremme produktionen Produktionstekniske forhold
31
Bilag 13 Samarbejde om en fortsat forøgelse af produktiviteten og dermed konkurrenceevne og beskæftigelsesmuligheder. ”Spilleregler” for tids-studier Udvalg Hvilken metode ? Skriftlig aftale
32
Arbejdsmiljø I arbejdsmiljø lovgivningen er der en række regler, der sikre at sikkerhedsgrupper og sikkerhedsorganisation skal inddrages i forandringsprocesser.
33
Arbejdsmiljø Fordele: 5 S Minimering af håndtering
34
Ulemper: Mere presset hverdag EGA Højere tempo
35
Hjælp fra CO-industri Temamøder Kurser Pjece Hjemmeside
Konsulentbistand til tillidsrepræsentanter lokalt
36
Information og klarhed tidligt – mindsker frygt og usikkerhed
Holdninger skal have tid til at slå rod – nødvendig for motivation Undervisning og træning – forudsætning for effekt Løbende opfølgning – skaber vedholdende indsats og gevinst
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.