Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læselektiefri – hvorfor?.  Lektielæsning integreret i undervisningen (20 % af lektion)  Flere undervisningstimer  Næste time begynder hvor sidste.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læselektiefri – hvorfor?.  Lektielæsning integreret i undervisningen (20 % af lektion)  Flere undervisningstimer  Næste time begynder hvor sidste."— Præsentationens transcript:

1 Læselektiefri – hvorfor?

2

3  Lektielæsning integreret i undervisningen (20 % af lektion)  Flere undervisningstimer  Næste time begynder hvor sidste sluttede – intet hjemmearbejde  Skr. arbejde som normalt.  Kun i grundforløbet Læselektiefri – modellen

4  Tårnhøj ambition: Med læreren som konsulent at lære eleverne, hvordan man i det enkelte fag tilegner sig nyt stof  At være i øverummet med eleverne – lærer og elev sammen! Læselektiefri – en gylden mulighed

5  Struktur og mening (hvad vi lærer hvorfor) italesættes tydeligere  Strategier for læring  Elev-til-elev (CL godt redskab) > ny lærerrolle  Skarp på at nå mål Læselektiefri – fokuspunkter?

6 Fordele for eleven: 1. Fri, når man har fri. 2. Når man har gruppearbejde, er alle lige uforberedte. 3. Hjælpen er der, når man har hjælp behov. 4. Man har en oplevelse af at kunne følge med. Fordele for læreren: 1. Sjovere/lettere at undervise elever, som er lige (u-)forberedte 2. Du er lige midt i deres læreproces. 3. Eleverne siger meget mere selv Læselektiefri – fordele

7 Ulemper for eleven: 1. Lange skoledage – erhvervsarbejde.... 2. Elever som godt kan lide / lære ved at læse lektier. 3. Elever som lærer bedst alene (4. Den stærke elev) Ulemper for læreren: 1. Hvad gør man, når eleverne arbejder i forskellig hastighed 2. Sprogfagene: Den rigtige udtale? 3. Flere undervisningstimer 4. Ikke lektiefrit for lærerne! Læselektiefri – ulemper

8 Læselektiefri – resultater?!

9

10  Fra tærskel til mindre trin  Frafald tydeligt reduceret  Pædagogisk debat og udvikling  Mæthed  Overgangs”chok” – vi stadig skal håndtere Læselektiefri – resultater?!


Download ppt "Læselektiefri – hvorfor?.  Lektielæsning integreret i undervisningen (20 % af lektion)  Flere undervisningstimer  Næste time begynder hvor sidste."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google