Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Niels Kjeldsen Ove Pedersen. Hvordan gøres regnskoven til det regionale og eksemplariske neddyk i naturfagsundervisningen? Kan fagene tilsammen give svar.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Niels Kjeldsen Ove Pedersen. Hvordan gøres regnskoven til det regionale og eksemplariske neddyk i naturfagsundervisningen? Kan fagene tilsammen give svar."— Præsentationens transcript:

1 Niels Kjeldsen Ove Pedersen

2 Hvordan gøres regnskoven til det regionale og eksemplariske neddyk i naturfagsundervisningen? Kan fagene tilsammen give svar på: Hvor den findes og hvorfor, kendetegn, sårbarhed, trusler og bæredygtighed, er regnskov i Danmark en mulighed? Og hvorfor planter vi ikke mere, hvis biodiversiteten er så vigtig?

3 Geografiundervisningens temaer forankres i minimum 2 af følgende dimensioner:  Regionale eksempler.  Geografiske mønstre.  Geografiske problemstillinger. Desuden tages der (ofte) afsæt i eksemplariske typeeksempler, som kobler det elementære og det fundamentale. Med regnskoven er det muligt at indfange det hele!

4 Hvad er en regnskov? Hvor findes der regnskov?

5  Regnskov kan defineres som skove med rigelig nedbør, ingen tørkeperioder og hvor nedbøren overstiger fordampningen. Dermed forekommer der regnskove i alle klimazoner, undtagen den polare.  Regnskoven er mest udbredt i troperne. Knap så meget i subtroperne (især Asien), men findes også i en tempereret udgave:

6 The boreal rain forest is characterized by: • • spruce forest often mixed with boreal deciduous tree species (birch, rowen, aspen and sallow) • • high and frequent precipitation, annual mean above 1200 mm, and more than 200 days with more than 0,1 mm. • • A unique epiphytic flora containing a number of species which have their main or only European or world distribution in these areas.

7 KlimaPlantebælteNedbør Tropisk Regnskov Helårsregn - måske kort tørtid Over 150 cm regn pr. år 25-27° C hele året Savanne3,5-7,5 måneders vintertørke Busksteppe10-11 måneders vintertørke ØrkenTørt hele året Subtropisk RegnskovHelårsregn, kort og mild vinter. Skov & SavanneSommerregn (eller helårsregn) GræssteppeVinter- eller sommerregn, mm pr. år Maki & skovVinterregn og sommertørke BusksteppeTørt - meget lidt regn i alle måneder ØrkenTørt hele året Tempereret Regnskov Helårsregn og mild vinter. Mere end 1200 mm nedbør. Minimum 200 dage over 0,1 mm. Løvskov Nedbør hele året Mere end 5 måneder har over 8° C i gennemsnitsstemperatur Nåleskov Nedbør hele året 5 måneder eller derover har under 8° C i gennemsnitsstemperatur GræssteppeSparsom nedbør. Hovedsagligt sommerregn BusksteppeTørt - meget lidt regn i alle månder ØrkenTørt hele året Polar Tundra og fjeldmarkNedbør hele året

8 Manaus: Tropisk regnskov er langt den mest udbredte. Den findes især mellem vendekredsene, i lave områder med temperaturer året rundt på mere end 25 grader og ofte over 2 m nedbør om året. Solvinkel og temperatur giver sammen med stor nedbør enormt gode vækstbetingelse. Biomassetilvæksten er dobbelt så stor som i en dansk løvskov.

9 Tværfagligt udgangspunkt i forhold til de nuværende Fælles Mål: (3 udvalgte) 1. Beskrive og forklare Jordens inddeling i klimazoner og plantebælter og give eksempler på arters tilpasning til forskellige typer af levesteder og livsbetingelser.

10 2. Anvende enkle fysiske begreber og sammenhænge i beskrivelsen af fænomener der knytter sig til vejr og klima, herunder vands tilstandsformer, temperatur, tryk, luftfugtighed, gnidningselektricitet og vindhastighed. - Opvarmning/afkøling, fordampning og fortætning, lav- og højtryk – dugpunktskurven. - Røgen i flasken: https://www.youtube.com/watch?v=E8AvfXar9zs &feature=related https://www.youtube.com/watch?v=E8AvfXar9zs &feature=related

11

12 3. Beskrive hovedtræk af vands og kulstofs kredsløb i naturen. (Flaskehaven s.64)

13 Hvad henter vi i regnskoven? Udvalgte produkter fra planter og dyr i regnskove produkt anvendelseplante eller dyroprindelsessted kinin mod malaria; i læskedrikken tonic især arter af kinatræ, Cinchona Sydamerika kamfer mod gigt træarten Dryobalanops aromatica Sydøstasien vinblastin, vincristin mod Hodgkins sygdom og leukæmi rosen-singrøn, Catharanthus roseus Madagaskar kokain lokalbedøvelsesmiddel, rusgift kokaplante, Erythroxylum coca Sydamerika hormoner og steroider til fremstilling af p-piller og kortison arter af Dioscoreaisær Mellemamerika kurare bedøvelsesmiddel, nervegift bl.a. arter af Strychnos og Chondrodendron især Sydamerika batrachotoxin bedøvelsesmiddel, nervegift arter af giftfrøer, bl.a. Phyllobates Sydamerika peber (frugt) krydderi arter af peber, bl.a. sort peber, Piper nigrum bl.a. Sydøstasien nellike (blomsterknop) krydderi kryddernelliketræ, Syzygium aromaticum Molukkerne muskat (frugt) krydderi: muskatblomme og -nød muskatnødtræ, Myristica fragrans Molukkerne og Ny Guinea vanilje (frugt) krydderivanilje, Vanilla planifoliaMellemamerika naturgummi kondomer, bildækparagummitræ, Hevea brasiliensis Sydamerika

14 Regnskoven vil være væk år 2030, hvis:  Overbefolkning fortsætter – landbrugsjord  Udnyttelse af eksotiske træsorter fortsætter  Skoven fældes i jagten på råstoffer.

15 Regnskoven kan måske sikres, hvis 1. Befolkningstilvæksten kontrolleres (Sneen smelter på Kilimanjaro)? 2. Træ FSC – certificeres 3. Landbrug i skoven – agroforestry (3 billeder fra Thailand)

16

17

18

19

20 4. Fra kød til vegetabilske produkter (s. 75) 5. Internationale aftaler Osv. osv.

21 GEOS AGEOS BGEOS C Grundbog A Grundbog B Grundbog C Kopimappe A Kopimappe B Kopimappe C Lærerresurse A Lærerresurse B Lærerresurse C I-bog

22 Tak for nu.


Download ppt "Niels Kjeldsen Ove Pedersen. Hvordan gøres regnskoven til det regionale og eksemplariske neddyk i naturfagsundervisningen? Kan fagene tilsammen give svar."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google