Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afPer Olesen Redigeret for ca. et år siden
1
This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.
2
Oversigten Hvad er CLIL? Multimodalitet / stilladsering Clil4U projektet Eksempel på et kort CLIL-forløb (http://languages.dk/clil4u/scenarios/sc18) http://languages.dk/clil4u/scenarios/sc18) Brug af Clilstore, Multidict, og Wordlink (http://multidict.net/ http://multidict.net/ Fordele/ulemper ved CLIL CLIL i fremtiden på SDE
3
Så hvad er CLIL rent faktisk? CLIL integrerer både indholdslæring og sproglæring i samme undervisningsforløb Eleverne behøver ikke kunne sproget i forvejen. De lærer det undervejs. Undervisningen går på to ben - Læring af indhold og læring af sprog er lige vigtigt CLIL er udviklet til ikke kun at være en måde at forbedre tilgangen til flere sprog – men også tilføre innovative metoder til undervisningen i det hele taget. Ud over at fokusere på indhold og sprog er der også fokus på udviklingen af læringsstrategier. En måde at forberede eleverne på det arbejdsliv de kommer til at møde ift. interkulturelle kompetencer, selvstændig læring, forståelse, samarbejde…
4
Sproget Anvendelsesorienteret – kommunikation som primært mål Indholdsspecifikt ordforråd/begreber Grammatik – det nødvendige, nutid, datid, ental, flertal, bøjninger… Appelstrategier – hvordan siger man.. Hvad hedder.. Kan du hjælpe mig…. Chunks og faste vendinger Først, derefter, til sidst … Sætningsstrukturer Eleverne får større selvtillid og tør benytte sproget
5
Faget Vigtigt ikke at gå på kompromis med fagets mål - hvad skal eleverne som minimum vide om emnet Bruge de rigtige termer – på begge sprog – brug gerne ordkort Stilladsering – læringsstile Brugen af modersmål bør ideelt set være begrænset – men brug det hvis det er vigtigt for at sikre forståelsen Vigtigt at vælge emner der egner sig til CLIL –metoden. Jo mere simpelt elevernes sproglige formåen er – jo mindre kompliceret skal emnet være. Vælg emner hvor mulighederne for stilladsering er gode og mangfoldige.
6
Didaktik og de fem C’er
7
CONTENT - indhold Dette refererer til det faktiske indhold inden for emnet der bliver arbejdet med. Hvad skal eleverne rent faktisk lære i denne lektion?
8
Communication - kommunikation Hvilken slags kommunikation skal eleverne bruge? Hvilket sprog (ord eller strukturer) skal de lære? Har eleverne brug for stilladsering?
9
COGNITION - kognition Hvilke kognitive færdigheder skal eleverne bruge? Blooms taksonomi
10
COMPETENCE – kompetence Liste over, hvad eleverne vil være blevet bedre til, når de har arbejdet med emnet. Hvilke færdigheder har eleverne fået eller lært at bruge?
11
COMMUNITY - omverden Hvad er denne lektions relevans for elevernes dagligliv og omgivelser? Hvordan hænger det sammen med det samfund og kultur som omgiver eleverne? Er der også sammenhænge med andre kulturer?
12
Multimodalitet & stilladsering Når et fag skal undervises på et andet sprog end modersmålet umuliggøres ”røv til sæde” – eleverne kan simpelthen ikke sprog nok til at kunne få den nødvendige information ud af et ”foredrag” Visuel støtte Alle kanaler er nødt til at være åbne – og der skal spilles på alle tangenter Eleverne er nødt til at samarbejde og være aktive ift. at søge og opsøge informationer. Brugen af sproget bliver en del af læringsprocessen Det er svært at lære sprog udenfor kontekst Motiverende at der er et klart og relevant formål
13
Clil4U Produkter En CLIL guidebog (.pdf og eBook versioner), også på dansk CLIL kurser 48 CLIL scenarier m. materialer og lektionplaner En databank med CLIL ressourcer 6 CLIL videoer
14
CLIL guidebog eBog og.pdf formater Oversat til seks sprog: Dansk, engelsk, græsk, italiensk, maltesisk og spansk
15
CLIL Database Database med materialer og links egnet til CLIL: http://languages.dk/data bank/ http://languages.dk/data bank/ http://languages.dk/data bank/
16
CLIL Scenarier Scenarier egnet til CLIL i Folkeskolen Folkeskolen Scenarier egnet til CLIL på Erhvervsskoler Erhvervsskoler
17
CLIL Videoer Seks videoer som demonstrerer CLIL i Folkeskoler og på erhvervsskoler https://www.youtube.co m/watch?v=dFuCrxRob h0 https://www.youtube.co m/watch?v=dFuCrxRob h0 https://www.youtube.co m/watch?v=dFuCrxRob h0
18
CLIL Pre-Course Et sprogkursus for faglærere på ti moduler: https://sites.google.com/site/clil4uprecours e/ https://sites.google.com/site/clil4uprecours e/ https://sites.google.com/site/clil4uprecours e/
19
CLIL Main Course Online moduler efterfulgt at et f2f kursus: https://sites.google.com/ site/clil4umaincourse/ho me https://sites.google.com/ site/clil4umaincourse/ho me https://sites.google.com/ site/clil4umaincourse/ho me f2f kursus efterfulgt af 10 online moduler: http://languages.dk/clil4 u/courses/ http://languages.dk/clil4 u/courses/ http://languages.dk/clil4 u/courses/
20
Action Eksempel på et kort CLIL-forløb (http://languages.dk/clil4u/scenarios/sc18) http://languages.dk/clil4u/scenarios/sc18) Brug af Clilstore, Multidict, og Wordlink (http://multidict.net/ http://multidict.net/ Fordele/ulemper ved CLIL CLIL i fremtiden på SDE
21
Links Multidict og Clilstore: http://multidict.net http://multidict.net Clil4U: http://languages.dk/clil4u http://languages.dk/clil4u Ted: http://ted.com http://ted.com Khan Academy: https://da.khanacademy.org eller https://da.khanacademy.org https://www.khanacademy.org/ https://www.khanacademy.org/ Shorturl & QR koder: http://shorturl.com/ http://shorturl.com/
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.