Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJesper Johnsen Redigeret for ca. et år siden
1
Tosprogede elever og integration Maren Ottar Hessner, pædagogisk konsulent Efterskoleforeningen
2
Tosprogede elever og integration Hvad er en tosproget elev? - En ‘2. G’er’ fra Tyrkiet? -En elev fra Grønland? -En elev fra et EU-land? -En elev med en dansk forælder?
3
Tosprogede elever og integration ”Elever som har et andet modersmål end dansk, og som først ved kontakt med det omgivende samfund lærer dansk” (Fra Folkeskolelovens § 4a, stk. 2) Tosprogspædagogisk behov – IKKE etnicitet
4
Tosprogede elever og integration Tosprogede elever på efterskolerne Hvem er de? Flygtninge, indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande Grønlandske elever Færøske elever Elever fra vestlige lande
5
Tosprogede elever og integration Tal på tosprogede (start skoleår 10/11) F/I/E fra ikke-vestlige lande 156 i 06/07 udgør 0,5 – 1% 420 i 10/11 udgør 1,5% Grønlandske elever 344 Færøske elever 117 Ingen samlet opgørelse
6
Tosprogede elever og integration Er det et problem at være tosproget elev? - Et vilkår – i enhver situation indenfor og udenfor klasseværelset -En ressource – vi ‘sproger’, siger forskerne Kan være behov for undervisning i dansk som andetsprog
7
Tosprogede og integration Hvad er integration i efterskolen? Hvem skal integreres og hvordan? Hvornår er der ikke tale om integration? Er det antal – majoritet/minoritet? Er det adfærd – hvilke(t) sprog tales? Hvordan grupperer man sig?
8
Tosprogede og integration Efterskoleforeningens integrationsindsats (2002-) Hvem: Flygtninge, indvandrere, efterkommere fra ikke-vestlige lande Hvad: 1) Rekruttering og 2) fastholdelse Hvordan: 1)Stipendieordning, opsøgende arbejde 2)Mentorordning, dansk som andetsprog, kurser og indlæg
9
Tosprogede og integration
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.