Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1."— Præsentationens transcript:

1 Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1

2 Definition 2 ”CLIL er en dobbeltfokuseret uddannelsestilgang i hvilken et andet sprog anvendes til både undervisning og læring af såvel indhold som sprog” (EuroCLIC 1994)

3 Så hvad er CLIL rent faktisk? CLIL integrerer både indholdslæring og sproglæring i samme undervisningsforløb Eleverne behøver ikke kunne sproget i forvejen. De lærer det undervejs. Undervisningen går på to ben - Læring af indhold og læring af sprog er lige vigtigt CLIL er udviklet til ikke kun at være en måde at forbedre tilgangen til flere sprog – men også tilføre innovative metoder til undervisningen i det hele taget. Ud over at fokusere på indhold og sprog er der også fokus på udviklingen af læringsstrategier. En måde at forberede eleverne på det arbejdsliv de formodentlig engang kommer til at møde ift. interkulturelle kompetencer, selvstændig læring, forståelse, samarbejde… 3

4 Undervisning og stilladsering Når et fag skal undervises i et andet sprog end modersmålet umuliggøres ”røv til sæde” – eleverne kan simpelthen ikke sprog nok til at kunne få den nødvendige information ud af et ”foredrag” Visuel støtte Eleverne er nødt til selv at være aktive ift. at søge og opsøge informationer. Eleverne er nødt til at samarbejde, tale sammen og bruge hinandens styrker Brugen af sproget bliver en del af læringsprocessen Alle kanaler er nødt til at være åbne – og der skal spilles på alle tangenter Det er svært at lære sprog udenfor kontekst Motiverende at der er et klart og relevant formål 4

5 Sproget Anvendelsesorienteret – kommunikation som primært mål Indholdsspecifikt ordforråd/begreber Grammatik – det nødvendige, nutid, datid, ental, flertal, bøjninger… Appelstrategier – hvordan siger man.. Hvad hedder.. Kan du hjælpe mig…. Chunks og faste vendinger Først, derefter, til sidst … Sætningsstrukturer Eleverne får større selvtillid og tør benytte sproget 5

6 Faget Vigtigt ikke at gå på kompromis med fagets mål - hvad skal eleverne som minimum vide om emnet Bruge de rigtige termer – på begge sprog – brug gerne ordkort Stilladsering – læringsstile Brugen af modersmål bør ideelt set være begrænset – men brug det hvis det er vigtigt for at sikre forståelsen Vigtigt at vælge emner der egner sig til CLIL –metoden. Jo mere simpelt elevernes sproglige formåen er – jo mindre kompliceret skal emnet være. Vælg emner hvor mulighederne for stilladsering er gode og mangfoldige. 6

7 Language - of – for – through - learning Language of learning – obligatorisk sprog relateret til emnet og indholdet Language for learning – det sprog at kunne der er behov for at kunne agere i undervisningssituationen – i gruppearbejdet, for at kunne stille spørgsmål m.m Language through learning – det nye sproglige formåen der ikke kan planlægges – det sprog der emergerer undervejs og som skal indfanges og udvikles så det bliver del af elevens repertoire 7

8 8

9 9

10 10

11 CONTENT - indhold Dette refererer til det faktiske indhold inden for emnet der bliver arbejdet med. Hvad skal eleverne rent faktisk lære i denne lektion?

12 Communication - kommunikation Hvilken slags kommunikation skal eleverne bruge? Hvilket sprog (ord eller strukturer) skal de lære? Har eleverne brug for stilladsering?

13 COGNITION - kognition Hvilke kognitive færdigheder skal eleverne bruge? Blooms taksonomi

14

15 COMPETENCE - kompetence Liste over, hvad eleverne vil være blevet bedre til, når de har arbejdet med emnet. Hvilke færdigheder har eleverne fået eller lært at bruge?

16 COMMUNITY - omverden Hvad er denne lektions relevans for elevernes dagligliv og omgivelser? Hvordan hænger det sammen med det samfund og kultur som omgiver eleverne? Er der også sammenhænge med andre kulturer?

17 CLIL-guidebog 17

18 18 Quiz og byt: øvelse med kort i to farver. Så op og stå og sæt i gang

19 Tv-indslaget fra tv2fyn 19

20 Øvelse: Hvor hører det til? 20

21 Hjemmesiden: www.languages.dk/clil4u/ Se hvilke materialer, der findes på hjemmesiden Lille kort film der viser clil-metoden i klassen http://vimeo.com/111743742 21

22 Brainstorm I grupper skal I nu prøve at lave et CLIL-forløb på f.eks. 1 times varighed. I skal: lave mål for både emne og sprog lave eksempler på aktiviteter der støtter op om målene beskrive den stilladsering I vil bruge skrive stikord på de 5 c’er 22

23 Andre gode redskaber www.multidict.netwww.multidict.net - 3 værktøjer Multidict – ordbog med mange sprog og fagudtryk. Wordlink – hvor man kan koble en tekst til en online ordbog Clilstore – når man skal lave en ”unit”, er der en god vejledning i ”Help” på dansk: www.kortlink.dk/multidict/hmqd Et lille eksempel på en ”unit” http://multidict.net/cs/3193http://multidict.net/cs/3193 23

24 Pre- og maincourse Pre-course: https://sites.google.com/site/clil4uprecourse/ Maincourse: https://sites.google.com/site/clil4umaincourse/ home https://sites.google.com/site/clil4umaincourse/ home 24

25 Links til artikler om clil-metoden David Marsh: Lise og Rikkes artikler: Link til artiklen fra sproglæreren Link til artiklen i teambladet ”Liv i skolen” 25

26 Øvelse: Nu skal I selv prøve at lave en “unit” i Clilstore 26

27 Tak for i dag! 27


Download ppt "Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google