Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hele Danmarks efterskole Lars Goldschmidt 04.Mar. 16 Hele Danmarks efterskole Fra god til fremragende Lars Goldschmidt Goldschmidt Rise and Shine.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hele Danmarks efterskole Lars Goldschmidt 04.Mar. 16 Hele Danmarks efterskole Fra god til fremragende Lars Goldschmidt Goldschmidt Rise and Shine."— Præsentationens transcript:

1 Hele Danmarks efterskole Lars Goldschmidt 04.Mar. 16 Hele Danmarks efterskole Fra god til fremragende Lars Goldschmidt Goldschmidt Rise and Shine

2 Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Disposition Mit observationspunkt Uddannelsespolitisk status Tre perspektiver på efterskolen Uddannelsespolitisk Personligt dannelsesprojekt Arbejdsmarkedsperspektiv 2

3 Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Mit observationspunkt Blandet offentlig privat baggrund Energistyrelsen, Miljøstyrelsen, Arbejdsmarkedsstyrelsen Mærsk Olie og Gas AS, Dansk Industri, Dansk Handel & Service, Foreningen af Rådgivende Ingeniører Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business School Goldschmidt Rise and Shine I/S Diverse bestyrelser Folketingskandidat S Konkurrencekraft, kompetencebehov Ordentlighed og værdiskabelse

4 Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Fra god til fremragende Efterskolen er en succes Alle kan have glæde af et efterskoleophold – de fleste kan klare sig uden Flere socialt udfordrede ville have meget stor glæde af et efterskoleophold og har svært ved at klare sig uden Efterskolen kan indeholde et langt stærkere modstykke til folkeskolen læringsmæssigt Efterskolen kan styrke valgkompetencen ved reelle møder med det man skal vælge imellem 4

5 Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Uddannelsespolitisk status Skandalen lever i bedste velgående Folkeskolen er formentlig på vej til at producere færre tabere Erhvervsskolerne lukker færre ind og er blevet mere krævende Kombineret ungdomsuddannelse - en ny fisk i dammen Regeringen nedprioriterer uddannelsesområdet Arbejdsmarkedet bliver stadig mere krævende Uddannelsesmønstrene matcher ikke arbejdsmarkedets behov Efterskolerne er de velstilledes tag selv bord 5

6 Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Perspektiver på efterskolen Uddannelsespolitisk Dannelsesprojekt for den enkelte Arbejdsmarkedsperspektiv 6

7 Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Efterskolen fra et uddannelsesperspektiv Socialt udviklende på mange dimensioner Et potentielt stærkt tilbud til en del elever med svag social baggrund Fagligt overflødigt for de stærke elever / forsinker dem unødigt Udskyder uddannelsesvalg Fastholder grundskolens lave læringstempo Meget dyrere end folkeskoletilbuddet i de samme år Politisk næsten urørlig som følge dens stærke forankring i ressourcestærke familier Dannelse til uddannelse, arbejdsmarkedet og demokrati 7

8 Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Et dannelsesprojekt for den enkelte Livsduelig og uddannelsesparat, hvis man ikke er det i forvejen Fokus på at skabe værdi for andre Et arbejde med egenbestemthed og dannelse Fokus, omhu og vedholdenhed Risiko for fastholdelse af internetfravær, læringstræghed og valgpsykose 8

9 Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Uddanelsesparat og livsduelig Fagligt parat Personligt parat Socialt parat Valg parat 9

10 Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Fagligt parat Mestring af hovedfagene i den uddannelse man vælger på et tilstrækkeligt niveau til, at starten kan indeholde både sejre og nederlag Forståelse af fagenes ide på et sådant niveau, at det opleves, at større arbejdsindsats giver bedre resultater 10

11 Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Personligt parat Mod på at lade sig begejstre for mangt og meget Selvtillid Egenomsorg, søvn, mad, koble ind og ud Arbejdsdisciplin Fokus 11

12 Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Socialt parat Interesse for den fremmede anden Interesse for at skabe værdi for den anden Respekt for den anden Erfaringer med at bidrage til et arbejdsfællesskab Egenomsorg i et konkurrencepræget miljø 12

13 Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Valgparat Viden om mulige livsperspektiver Viden om egne potentialer Viden om uddannelsesmuligheder Evne til multipel begejstring Egenbestemthed Evne til at komme igen efter nederlag 13

14 Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Valgforberedelse Møde med det begejstrede menneske Reelt møde med de mulige valg Arbejdsformer der understøtter uddannelsesparathed 14

15 Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Efterskolen i et arbejdsmarkedsperspektiv At skabe værdi for andre Omhu Fokus Vedholdenhed Kreativitet 15

16 Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Forandringsøkonomi De globale forandringsdagsordner Kriseøkonomi Klima Urbanisering og demografi Knappe ressourcer Markedsbalancerne Voldsom global viden- og kompetenceproduktion Skaber grænseløst marked for nye produkter og serviceydelser og afliver de gamle Forny eller forsvind 16

17 Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Konsekvens Konstant transition Ikke stilstand - bevægelse - stilstand Det vi ved får kortere gyldighed Tryghed i kompetencen ikke i stabiliteten Det er nødvendigt at ville være fremragende det middelmådige er ikke godt nok

18 Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk 18 Efterspørgsel efter arbejdskraft Dygtige – meget dygtige medarbejdere på alle pladser Medarbejdere der kan og vil skabe værdi for andre Begejstrede medarbejdere, der gør det, der skal til, i en turbulent virkelighed Medarbejdere, der kan forstå og arbejde fornyende Medarbejdere der kan oversætte fra abstrakt ide til konkret service eller produkt Alle fag og uddannelser - men nogle mere end andre Markant underskud af teknisk, naturfagligt, og sundhedsfagligt kvalificerede på alle uddannelsesniveauer

19 Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Fornyelseskompetence Evnen til at se og opsøge forskelle i behov og muligheder Evnen til at søge efter løsninger i et åbent løsningsunivers Evnen til at overskride og kombinere på en faglig kompetent måde Evnen til at introducere det nye og være fornyer og afviger i en organisation Tryghed i kompetencen til at møde nye udfordringer ikke i status quo Vildskab og begejstring 19

20 Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Fra god til fremragende Efterskolen er en succes Alle kan have glæde af et efterskoleophold – de fleste kan klare sig uden Flere socialt udfordrede ville have meget stor glæde af et efterskoleophold og har svært ved at klare sig uden Efterskolen kan indeholde et langt stærkere modstykke til folkeskolen læringsmæssigt Efterskolen kan indeholde møder der styrker valgkompetencen Gymnasialt niveau på efterskole? Erhvervsfagligt niveau på efterskole? 20


Download ppt "Hele Danmarks efterskole Lars Goldschmidt 04.Mar. 16 Hele Danmarks efterskole Fra god til fremragende Lars Goldschmidt Goldschmidt Rise and Shine."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google