Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSidsel Henriksen Redigeret for ca. et år siden
1
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse Tove Bang & Karen Harbo
2
Disposition 1. Karakteristik af et ”bibliotek, der vil bevægelse” 2. Forandring – hvori består den? 3. Tid til forandring – tid til ledelse 4. Brugeren i fokus 5. Hvilke kompetencer behøver medarbejderen? 6. Fremtidens bibliotekar er ”konsulent” 7. ”Konsulenten” i det videnskabelige miljø – Case HHÅ/HBÅ Handelshøjskolens Bibliotek Århus
3
HBÅ – en arbejdsplads, der vil bevægelse Vi skaber selv rammer om vores arbejde. Vi leverer resultater, der afspejler vores kompetencer. Vi samarbejder om løsninger. Det er teamwork. Hvordan – Hvad karakteriserer et ”bibliotek i bevægelse? Handelshøjskolens Bibliotek Århus
5
Forandring – hvori består den? Fokusskift i omverdenens krav til biblioteket - nye forventninger 1990´erne – fokus på Samlingsopbygning Intern service Fysisk service center Selvforsynende År 2002 – fokus på Informationsadgang/formidling Brugerorientering Virtuelt servicecenter – 24/365 Leverandør/aftager på et internationalt marked Netværk – samarbejde Personificerede ydelser/ personlige portaler Handelshøjskolens Bibliotek Århus
6
Synlighed Samarbejde Handelshøjskolens Biblioteks udfordringer anno 2002 Åbenhed Udvikling Det elektroniske bibliotek IT DVUNI Medarbejderudvikling Nye læringsformer Organisation i forandring Resultatkrav Mål og kontraktstyring Ny økonomi Globalisering DEF Virtuelle samarbejder Hvilke ord karakteriserer HBÅ anno 2002
7
Forandringsledelsens vigtigste opgave er, at: indkredse væsentlige ændringer i omgivelserne forudse de nye krav til biblioteket sætte mål og midler for løsningerne i dialog + fastholde forandringerne skabe en kultur, som accepterer forandringer som en styrke for organisationen og den enkelte Handelshøjskolens Bibliotek Århus
8
Hvilke udfordringer står forandringslederen overfor? Handelshøjskolens Bibliotek Århus
9
Hvilke ledelsesinstrumenter har forandringslederen til sin rådighed? Handelshøjskolens Bibliotek Århus Ledelses- mæssige instrumenter
10
Handelshøjskolens Bibliotek Århus Forandring kræver ledelse: Samarbejde mellem ledelse og medarbejdere Fra ”ledelsesret” (60’erne) - ”ledelsespligt” (2002) Nå mål/sikre udnyttelse af midler Skabe rammer/forudsætninger Gode medarbejdere forstår, at uden ledelse går det ikke Løse opgaver for brugerne Producere/levere/facilitere Tilgodese brugerens skiftende behov Internt Eksternt
11
Handelshøjskolens Bibliotek Århus sætter dagsordenen definerer nye typer af opgaver udpeger nye serviceområder Hvordan opfylder vi de nye ønsker og krav? Brugerne i fokus
12
Handelshøjskolens Bibliotek Århus Brugerne formulerer og specificerer ønskerne til os Bibliotekerne lytter, opsøger og udvikler metoder til at hjælpe denne proces på vej (faciliterer)
13
Handelshøjskolens Bibliotek Århus Hvilke kompetencer behøves i Bibliotekerne? Medarbejderne skal være åbne, opsøgende, spørgende OG lyttende = skabe dialog = skabe netværk kunne rådgive og vejlede brugerne Fremtidens bibliotekar er konsulent !
14
Handelshøjskolens Bibliotek Århus Hvad indebærer konsulentrollen – og hvordan er den anderledes? Fokus er på: Interaktion Analyse Vurdering Konsulenten tager stilling i dialog med brugeren
15
Handelshøjskolens Bibliotek Århus Spørgsmål: Findes der nyt under solen - har bibliotekarer i ikke altid været konsulenter? Svar: Både ja og nej!
16
Handelshøjskolens Bibliotek Århus Ja: Bibliotekarer har et stort potentiale i forhold til alle de nye kompetencer, der behøves Bibliotekerne har stor talentmasse Evner at formidle, netværke og facilitere Men: Talenterne skal anvendes proaktivt i samspil med brugerne
17
Handelshøjskolens Bibliotek Århus Nej: Bibliotekarer behøver værktøjer til metode refleksion gå fra detaljen til helheden Fra enkelt tilfælde til større sammenhænge helhedstænke analyse metodeudvikle Fokus flyttes til de sammenhænge / miljøer biblioteket indgår i.
18
Handelshøjskolens Bibliotek Århus Bibliotekarens møde med det videnskabelige miljø Bibliotekaren skal respekteres som ligeværdig professionel samarbejdspartner Bibliotekaren skal have forståelse for Nytteværdien af sine ydelser De faglige sammenhænge Bibliotekaren skal evne at koble nytteværdi og faglig forståelse
19
Handelshøjskolens Bibliotek Århus Hvordan opnår vi accept af hinandens professionalisme? Case: HHÅ/HBÅ Hvordan lykkes vi? Det er en stadig udfordring E-business Research forum Medicinsk engelsk
20
Tak for jeres opmærksomhed Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Tove Bang & Karen Harbo
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.