Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus 20.-21. september 2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus 20.-21. september 2010."— Præsentationens transcript:

1 FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus 20.-21. september 2010

2 De tre M’er, når bilen skal op i fart BRÆNDSTOF: Beskriv din passion eller mission – det du virkelig brænder for og får energi af at gøre. RETNING: Beskriv dit marked, dine kunder – hvor der er et behov du kan opfylde, som du kan tjene penge på? KORPUS: Beskriv dine muligheder – din særlige viden, uddannelse, erfaring og dine uformelle kompetencer

3 Fortæl din ”Røde tråd” Giv et eksempel på noget, du giver kunden, som du er bedre til end de fleste. Hvordan er du blevet det? Hvilken konkret værdi tilfører produktet kunden? Hvad får kunden i udbytte? Hvad ville mangle uden din virksomhed (hvad er det du gør anderledes)? Hvad vil du blive bedre til i det nye år? Er der et billede eller symbol, der kendetegner det du står for? (farver, former, dyr, ting)

4 Træn udbyttesprog – vælg et produkt Afsendersynsvinkel: Beskriv produktets særlige fordele, som du ser dem Fælles synsvinkel: Beskriv hvordan produktet adskiller sig fra andre produkter på markedet Modtagersynsvinkel: Beskriv udbyttet for kunden konkret – fx sparet tid, sparede penge, sparede kræfter, vundet velfærd, sundhed eller prestige

5 Research på dine kunder -Beskriv de potentielle kunder på det marked, der er dit foretrukne (offentlige – private / journalistik - kommunikation) -Hvor mange er der? -Hvor mange penge har de - hvad er de parat til at betale? -Hvilke udfordringer har de især pt.? -Hvem er dine konkurrenter på dette marked og hvor bevæger de sig hen?

6 NETVÆRK mere målrettet Hvilke netværk bruger du mest? Hvad bruger du dem til (overvejende)? Hvilke netværk giver mest kontakt til kunder? Hvilke netværk rummer flest, der er anderledes eller dygtigere end dig?

7 OPGAVE Netværk mere målrettet 1 Lav en liste over dine mål for det næste år: Hvilke kunder vil du gerne have? (konkrete navne eller typer) Hvilke typer opgaver vil du have? (eksempler) Hvor vil du være mere synlig? (navn på medier mm.) Hvad vil du opnå med dette?

8 OPGAVE Netværk mere målrettet 2 Kig på alle dine netværk - husk nuværende og tidligere kolleger, venner, studie- og, skolekammerater, barndomsvenner, børns venner, børns og egne fritidsaktiviteter Hvilke personer (har netværk, der) kan hjælpe dig med et af de mål, du har stillet op? Hvem vil du kontakte? Hvornår? (Evt. hvordan?)

9 OPGAVE – Pas på din produktionsevne Hvilke opgaver giver dig allermest energi? Hvordan kan du få flere af disse? Hvilke opgaver / kunder bremser dit flow og dræner dig for energi? (vær konkret) Hvad skal der til for at du siger nej til disse?

10 OPGAVE: Pas på din guldgås uddelegere mere af det, du ikke selv orker? gøre mere af det, du har mest lyst til? holde flere pauser og holde mere fri få mere motion og søvn?

11 Hvem hjælper dig med… Tilbud-skrivning Bogholderi og revision Administration (bogholderi, betalinger, udsendelse af fakturaer, opfølgning, post, ekspedition, arkivering) Tage telefoner Opsøgende salg, mødebooking Markedsføring, PR, presse

12 Skal jeg ansætte eller have løst tilknyttede? Hvilke kompetencer mangler i min virksomhed for at jeg kan tjene flere penge? Hvordan vil jeg tilknytte vedkommende? Som… advisory board? partner eller ansat? freelancer/ kontraktansat eller provisionslønnet? ad hoc samarbejde med en anden selvstændig?

13 Afslutning De bedste råd: Gør det du er bedst til - og markedsfør dig på det Få andre til at gøre det, du ikke er god til og som bare tager din energi VEJEN TIL VÆKST ER AT ERKENDE, AT DU IKKE SKAL GØRE ALTING SELV


Download ppt "FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus 20.-21. september 2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google