Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forebyggelse og uddannelsesforløb for kroniske patienter Allan Flyvbjerg Formand for Diabetesforeningen og Professor ved Aarhus Universitetshospital Møde.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forebyggelse og uddannelsesforløb for kroniske patienter Allan Flyvbjerg Formand for Diabetesforeningen og Professor ved Aarhus Universitetshospital Møde."— Præsentationens transcript:

1 Forebyggelse og uddannelsesforløb for kroniske patienter Allan Flyvbjerg Formand for Diabetesforeningen og Professor ved Aarhus Universitetshospital Møde om Kvalitetsreformen Bella Centret, København 2. oktober 2008

2 Sundhedsloven

3 Forebyggelse Borger-rettet (primær) Patient-rettet (tertiær)

4 Forebyggelse Borger-rettet (primær) Risikoindivider (sekundær) Patient-rettet (tertiær)

5

6 Kommunernes opgaver

7 Regionernes opgaver

8 Kommunernes opgaver Regionernes opgaver

9 Sammenhængende patientforløb på patientens præmisser: Udfordringer

10 Hvad kræves der? ●Motivation til egenomsorg der tager udgangspunkt i patientens ønsker og resourcer ●Tiltag der sikre et godt og sammenhængende patientforløb i sundhedsvæsenet

11 2007-2010 er brydningsår !

12

13 ● Sundhedsstyrelsens systematiske tilgang til egenomsorgsbegrebet (med diabetes som råmodel) ●Sundhedsstyrelsens systematiske tilgang til at beskrive forløbs- programmer (med diabetes som råmodel) Fremtidens patientbehandling med patienten som partner

14 ● Sundhedsstyrelsens systematiske tilgang til egenomsorgsbegrebet (med diabetes som råmodel) ●Sundhedsstyrelsens systematiske tilgang til at beskrive forløbs- programmer (med diabetes som råmodel) Fremtidens patientbehandling med patienten som partner

15 Patientuddannelse m.h.p. forbedret egenomsorg Hvorfor er der vigtigt ?

16 Patientuddannelse: Hvorfor er det vigtigt 1.5 million danskere med én eller flere kroniske sygdomme ● Sundhedsudgifter ↑ ● Sociale udgifter ↑ ● Livskvalitet ↓

17 Den gennemsnitlige patients kontakt med behandlersystemet >99.9% <0.001% Patientuddannelse: Hvorfor er det vigtigt

18 Patienten som partner: Generelt for mange kroniske sygdomme er en manglende systematisk tilgang til belysning af ’egenomsorgs’-området (evidens)

19 Egenomsorg - faldgrupper ● Ikke alle er modtagelige for oplysning og kampagner (’responders/non-responders’) ●Svage grupper: børn, ældre, etniske grupper, mentalt syge, evnesvage, socialt svage grupper etc…

20

21 ● Sundhedsstyrelsens systematiske tilgang til egenomsorgsbegrebet (med diabetes som råmodel) ●Sundhedsstyrelsens systematiske tilgang til at beskrive forløbs- programmer (med diabetes som råmodel) Fremtidens patientbehandling med patienten som partner

22 Diabetes ’Matrix’ for udarbejdelse af forløbsprogrammer og egenomsorg HjerteGigtEtc. KOL

23 Stratificering

24 Diagnose - stratificering Organisatoriske forhold - opgavefordeling Tovholder - case manager Diabetes ’Matrix’ for udarbejdelse af forløbsprogrammer og egenomsorg HjerteGigtEtc. KOL

25

26 Diagnose - stratificering Organisatoriske forhold - opgavefordeling Tovholder - case manager Patientuddannelse – egenomsorg/behandling Diabetes ’Matrix’ for udarbejdelse af forløbsprogrammer og egenomsorg HjerteGigtEtc. KOL

27

28 Forbedret patientbehandling Udfordringer og løsninger

29 Udfordringer Nuværende situation ● Uudnyttede potentiale til forbedret livskvalitet gennem patientens egen medvirken ● Manglende fokus på sårbare grupper ●Sammenhængende patientforløb ?

30 Kommunernes opgaver Regionernes opgaver

31 Udfordringer - løsninger Klar opgavefordeling mellem region og kommune ● Generelle patientprogrammer ● Sygdomsspecifikke patientuddannelser ● Egenomsorgsinitiativer ● Sammenhængende patientforløb

32 Udfordringer - løsninger Patientuddannelse ● Generel (f.eks. Stanford-modellen) ● Sygdomsspecifik (f.eks. Diabetesskoler og Sundhedscentre)

33 Udfordringer - løsninger Anvendelse af nye redskaber i videndeling og information ●Patientbårne vandrejournal ●IT-løsninger (egne data, indkaldelse til kontrol, kvalitetskontrol af behandlingen, o.s.v.)(sundhed.dk)

34 Udfordringer - løsninger Iværksætte en særlig indsats overfor den ressourcesvage patient ● Svær sygdom ● Svage personlige ressourcer ● Dårlig sygdomsindsigt ● Ugunstige sociale- eller kulturelle forhold

35 Udfordringer - løsninger Inddragelse af patientforeninger i patientuddannelse ● Generel information ● Vejledninger ● Netværk ● Patient-til-patient undervisning ● m.m.m.

36 Gode muligheder

37

38 ●Færdigt patientforløbsprogram: Generisk såvel som diabetes (udsendt april 2008) ●Afsat 565 mio. på finansloven til implementering af forløbsprogrammer for kroniske sygdomme

39 Tak for opmærksomheden !


Download ppt "Forebyggelse og uddannelsesforløb for kroniske patienter Allan Flyvbjerg Formand for Diabetesforeningen og Professor ved Aarhus Universitetshospital Møde."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google