Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ændringer i refusionsordningerne - møde med jobcenterchefer den 2. december 2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ændringer i refusionsordningerne - møde med jobcenterchefer den 2. december 2010."— Præsentationens transcript:

1 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ændringer i refusionsordningerne - møde med jobcenterchefer den 2. december 2010

2 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Baggrund for de nye refusionsregler  Evalueringen af de økonomiske styringsmekanismer på beskæftigelsesområdet viser, at refusionsordningen 65/35 har medført øget aktivering, men ikke har sikret et tilstrækkeligt stærkt jobfokus i forløbene  En række undersøgelser viser, at virksomhedsrettede forløb har bedre effekter end øvrige tilbud  Kvalitetsdebat om aktiveringsforløbene over sommeren  Afbureaukratisering

3 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ændrede refusionsregler m.v.  Refusionssatserne på forsørgelsesydelser sættes ned til 50 pct. for perioder med virksomhedsrettede tilbud, ordinær uddannelse og delvis raskmelding og 30 pct. for passive perioder og perioder med vejledning, opkvalificering og selvvalgt uddannelse  Der etableres et fælles driftsloft for udgifter til aktive tilbud på tværs alle ydelser på 13.700 kr. pr. helårsperson, hvor der indenfor loftet gives 50 pct. refusion af udgifter til aktivering og selvvalgt uddannelse  Der indføres et prisloft for selvvalgt uddannelse til dagpengemodtagere på 140.000 kr. pr. årselev svarende til en fuldtidsuddannelse med en maksimal ugepris på 3.500 kr.  Der kan ikke længere hjemtages refusion for udgifter til administrative opgaver hos Andre Aktører

4 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ændrede refusionsregler m.v.  Det præciseres i lovgivningen, at der kun skal iværksættes en aktiv indsats for sygedagpengemodtagere, når indsatsen fremmer tilbagevenden til beskæftigelse  Der skal ikke gives tilbud, hvis der er en raskmelding indenfor 8 uger  Kontakten til sygemeldte med raskmelding eller operation indenfor 13 uger kan ske via telefon, mail eller brev  Alvorligt syge skal ikke indkaldes til samtaler og deltage i aktive tilbud  Kommunerne kompenseres under ét fuldt ud via bloktilskud og beskæftigelsestilskud

5 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Økonomiske konsekvenser  I et teknisk scenarie uden ændret adfærd vil refusions- omlægningen betyde, at kommunerne årligt mister i alt 8,9 mia. kr. i direkte refusioner  De 8,9 mia. kr. fordeles i stedet via bloktilskuddet efter de gældende principper. Det indebærer, at nogle kommuner får merindtægter og andre merudgifter  Der er i finansloven indregnet en forventet reduktion i antallet af vejlednings- og opkvalificeringsforløb på knap 10 pct. som følge af refusionsomlægningen  Den endelige beregning af konsekvenserne af refusions- omlægningen vil afhænge af kommunernes adfærd  På Beskæftigelsesregionens hjemmeside findes et link til Økonomimodellen, som bl.a. kan anvendes til at beregne konsekvenserne af refusionsomlægningen

6 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Overgangsordning for 2011  Der ydes i 2011 et særligt tilskud til kommuner, der som følge af ændringer i refusionsreglerne har et byrdefordelingsmæssigt tab, som er beregnet til at overstige 0,05 procent af kommunens beskatningsgrundlag (svarer til et tab på max. 75 kr. pr indbygger)  De kommuner der rammes er typisk kommuner med et højt aktiveringsomfang og mange vejlednings- og opkvalificeringsforløb  De foreløbige beregninger viser, at 12 kommuner i Østdanmark vil blive omfattet af det særlige tilskud i 2011 (Albertslund, Brøndby, Halsnæs, Holbæk, Kalundborg, København, Lolland, Næstved, Odsherred, Rødovre, Slagelse og Vordingborg)  Hvis kommunerne, der påvirkes negativt af ændringerne, reducerer omfanget af vejlednings- og opkvaliceringsforløb med 10 pct., vil de næsten alle være upåvirket af ændringerne (ifølge beregninger fra AMS)

7 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Andre nye regler med betydning for økonomien  Fra den 1. januar 2011 får kommunerne ingen statsrefusion for manglende rettidighed ved aktivering af dagpengemodtagere – gælder indtil borgeren aktiveres  Fra den 1. januar 2012 ændres arbejdsgiverperioden på sygedagpengeområdet fra 21 kalenderdage til 30 kalenderdage (OBS – først til næste år)

8 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Kombinerede forløb  For dagpengemodtagere:  Der kan hjemtages den høje refusion for det antal timer borgeren deltager i et virksomhedsrettet forløb eller ordinær uddannelse  For de øvrige målgrupper:  Der kan hjemtages den høje refusion for hele forsørgelsesydelsen ved deltagelse i et kombineret forløb, hvis det det kan dokumenteres, at borgeren kun kan deltage i virksomhedsrettet forløb eller ordinær uddannelse på et lavere timetal end 25 timer for kontant- og starthjælpsmodtagere og 10 timer for sygedagpengemodtagere  De virksomhedsrettede tilbud kan med fordel suppleres med et opkvalificeringsforløb, mentor, hjælpemidler og/eller tilbud under Serviceloven, hvis det fremmer muligheden for deltagelse i virksomhedsrettede tilbud  Udgifter til mentorer og hjælpemidler er ikke omfattet af driftsloftet

9 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Virksomhedspraktik  Østdanmark har en målopfyldelse på 58 pct. på mål 1 i virksomhedscenterkampagnen (indsatsklare kontant- og starthjælpsmodtagere i virksomhedsrettede tilbud). Det er lavt sammenlignet med hele landet, hvor målopfyldelsen er 73 pct.  Andelen af sygedagpengemodtagere som deltager i et virksomhedsrettet tilbud udgør i Østdanmark 12 pct. Det er lavt sammenlignet med hele landet, hvor andelen er 20 pct.  Der er derfor et stort potentiale for at øge anvendelsen af virksomhedsrettede forløb for både kontant- og starthjælpsmodtagere og sygedagpengemodtagere

10 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Private løntilskudsjob  Refusionsomlægningen betyder, at refusionen nedsættes til 50 pct. med undtagelse af revalidender, hvor der fortsat kan hjemtages 65 pct. i statsrefusion  Andelen af forløb med private løntilskudsjob udgør kun omkring 2 pct. af forløbene til kontant- og starthjælps- modtagere og 5 pct. for dagpengemodtagere i Østdanmark  Fortsat stort potentiale for udvidelse af anvendelsen af private løntilskudspladser  Der kan med fordel iværksættes forforløb, hvor borgeren selv medvirker til at finde et løntilskudsjob

11 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Udnyttelsesgrad af den offentlige løntilskudskvote januar – august 2010 Kilde: Jobindsats.dk

12 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Offentlige løntilskudsjob  Refusionsomlægningen betyder, at refusionen nedsættes til 50 pct. med undtagelse af revalidender, hvor der fortsat kan hjemtages 65 pct. i statsrefusion  Andelen af forløb med offentlige løntilskudsjob udgør omkring 1 pct. af forløbene til kontant- og starthjælps- modtagere og 13 pct. for dagpengemodtagere i Østdanmark  Stor spredning i udnyttelsen af den offentlige løntilskuds- kvote mellem jobcentrene fra 13 pct. til 138 pct.  Fortsat stort potentiale for udvidelse af offentlige løntilskudspladser i mange jobcentre

13 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ordinær uddannelse  Omlægningen betyder, at refusionen nedsættes til 50 pct.  Ordinær uddannelse er i aftalen præciseret som:  Der skal være tale om en uddannelse, som har hjemmel i lov  Der skal være tale om en uddannelse, som udbydes generelt til alle  Som hovedregel skal uddannelsen være direkte rettet mod beskæftigelse på arbejdsmarkedet  Den præcise definition af ordinær uddannelse vil blive udmøntet i bekendtgørelsen til LAB inden jul  Anvendelsen af ordinær uddannelse er i dag (nuværende definition) lav for kontant- og starthjælpsmodtagere, hvor den udgør 1 pct. af alle forløb. For dagpengemodtagere er andelen højere – ordinær uddannelse registreres sammen med øvrig opkvalificering  Stort potentiale for at udvide anvendelsen af ordinære uddannelsesforløb til kontant- og starthjælpsmodtagere

14 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Andel af delvise raskmeldinger i perioden januar – september 2010 Kilde: Jobindsats.dk

15 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Delvise raskmeldinger  Omlægningen betyder, at refusionen nedsættes til 50 pct.  Andelen af forløb med delvise raskmeldinger udgør i Østdanmark 9,0 pct. Det er lavere end hele landet hvor andelen er 9,8 pct.  Stor spredning i antallet af forløb med delvise raskmeldinger mellem jobcentrene fra 7,1 pct. til 13,4 pct.  Fortsat potentiale for udvidelse af anvendelsen af delvise raskmeldinger  Det præciseres i lovgivningen, at delvise raskmeldinger har primat i forhold til et aktivt tilbud  Vigtigt at bevare fokus på en jobrettet indsats for sygedagpengemodtagere, da det kan være med til at afhjælpe, at borgerne ender på en permanent forsørgelsesydelse

16 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Revalidering  Refusionsomlægningen betyder, at refusionen nedsættes til 30 pct. for passive perioder og perioder med vejledning og opkvalificering, 50 pct. for perioder med ordinær uddannelse og 65 pct. for perioder med virksomhedsrevalidering  Der er i lovgivningen et stærkt økonomisk incitament til at iværksætte virksomhedsrettede revalideringsforløb, da der kan hjemtages 65 pct. i refusion  Revalidering anvendes kun i begrænset omfang af jobcentrene i Østdanmark, hvor 2,9 pct. af helårsmodtagere af midlertidige forsørgelsesydelser er revalidender. Det er lidt lavere end i hele landet, hvor andelen er 3,5 pct.  Andelen af virksomhedsrettede revalideringsforløb udgør kun 15 pct. i Østdanmark, hvor andelen i hele landet er 25 pct.  Revalidering kan være et anvendeligt redskab til afhjælpe, at sygemeldte ender på en permanent forsørgelsesydelse

17 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Vigtigt i indsatsen fremover  At fastholde den aktive linje i indsatsen – aktive tilbud virker og virksomhedsrettede tilbud virker bedst  At fortsætte med at aktivere de indsatsklare kontant- og starthjælpsmodtagere bl.a. for at undgå en stigning i de permanente forsørgelsesydelser  At fastholde en aktiv linje for sygedagpengemodtagere, når indsatsen vil fremme tilbagevenden til beskæftigelse  At fastholde et tilstrækkeligt antal aktive tilbud til at overholde borgernes minimumsrettigheder  At drøfte anvendelsen af virksomhedstilbud med politikere og arbejdsmarkedets parter  At prioritere en tidlig indsats i form af samtaler for særligt dagpenge- modtagere – indsatsen påvirkes ikke af refusionsomlægningen

18 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Vigtigt i indsatsen fremover  At bruge tilbud der virker. De økonomiske incitamenter er i stigende grad effekterne af indsatsen i form af, at borgerne hurtigst muligt bliver selvforsøgende  At fastholde de gode effekter af virksomhedsrettede forløb  At have et stort fokus på udslusning fra de aktive forløb  At anvende vejlednings- og opkvalificeringsforløb som forforløb til virksomhedsrettede tilbud  At kombinere løntilskudspladser med opkvalificering i virksomhederne (jobrotation)  At anvende Anden Aktør til særlige målgrupper, hvor aktørerne har påviseligt bedre effekter samt i spidsbelastningsperioder

19 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan kan Beskæftigelsesregionen understøtte omlægningen  Beskæftigelsesregionen vil intensivere indsamling og formidling af viden om effekterne af indsatsen til jobcentrene  Der er allerede udmeldt en række aktiviteter i forbindelse med virksomhedscenterkampagnen, som kan hjælpe med til at øge andelen af virksomhedsrettede tilbud  Metodeudvikling af indsatsen via puljen til jobrettet opkvalificering  Beskæftigelsesregionen vil udarbejde en handleplan med initiativer, som eksempelvis:  en hurtig igangsættelse af en voksenlærlingekampagne, som kan åbne døre i virksomhederne  en dialog med DA om initiativer, der kan bane vejen for flere tilbud i de private virksomheder  Beskæftigelsesregionen er ved at udarbejde en guide om jobrotation som udsendes i foråret 2011  Kontrollerede forsøg, som kan bidrage med yderligere viden om hvad der virker i beskæftigelsesindsatsen

20 Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Oversigt over refusionssatser før og efter den 1. januar 2011


Download ppt "Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ændringer i refusionsordningerne - møde med jobcenterchefer den 2. december 2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google