Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dialogen mellem jobcenter og Beskæftigelsesregion

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dialogen mellem jobcenter og Beskæftigelsesregion"— Præsentationens transcript:

1 Dialogen mellem jobcenter og Beskæftigelsesregion
Oplæg 14. maj 2009 v. Palle Christiansen

2 Beskæftigelsesregion
Styringslandskabet Beskæftigelses- ministeren Beskæftigelses- rådet Centralt niveau Arbejdsmarkeds- styrelsen Regionalt niveau Regionalt beskæf- tigelsesråd Beskæftigelsesregion Kommunalbestyrelse Kommunalt niveau Jobcenter Lokalt beskæf- tigelsesråd

3 Styringsprincipper Minimumskrav i lovgivningen til en aktiv og tidlig indsats Økonomiske incitamenter for kommunerne til at få ledige i job og sygemeldte raskmeldte via en aktiv indsats Styringsredskaber, der sikrer gennemsigtighed og fokus på resultater i jobcentrene (ministermål, beskæftigelses-plan, resultatrevision, resultatoversigt, landsdækkende rammeudbud og metodeudviklingsforsøg) Dialog mellem BR og jobcenter om indsats og resultater Centrale IT-værktøjer (Jobnet, Jobindsats, Balancen)

4 Årlig kontrakt med 3 ministermål
Mål 1: Jobcentrene skal sikre, at antallet af ledige med mere end 3 måneders sammenhængende ledighed (arbejdskraftreserven) begrænses mest muligt Mål december 2010: max ledige i reserven Mål 2: Jobcentrene skal sikre, at antallet af sygedagpengeforløb over 26 uger bliver nedbragt i forhold til året før Mål december 2010: max forløb over 26 uger Mål 3: Jobcentrene skal sikre, at antallet af unge kontanthjælps-, introduktionsydelses- og dagpengemodtagere under 30 år begrænses mest muligt Mål december 2010: max unge ledige

5 Beskæftigelsesregionens aktuelle fokus
Parat til næste højkonjunktur – hvad ved vi: Trods nedgang er der brancher med gode jobmuligheder En tidlig og aktiv indsats virker i forhold til at undgå langtidsledighed og langvarigt sygefravær Vi kender den demografiske udfordring Alt for mange unge mangler tilknytning til arbejdsmarkedet Beskæftigelsesindsatsen i jobcentrene afgørende!

6 Værdier Tilgængelighed Dialog Forenkling Synlighed

7 Midtjysk dialogmodel Løbende resultatopfølgning Målbare ministermål
Understøttende mål (rettidighed mv.) Synlighed og gennemsigtighed Gode resultater Gode resultater + forbedringsområder Styringsværktøjskassen

8 Styringsværktøjskassen
Fokus på ministermål RBR Kvartalsvise dialogmøder Løbende opfølgning Rådgivningsfunktion Best practice/vidensdeling Netværk Økonomi Beskæftigelsesplan Resultatrevision Konferencer Udbud Temamøder

9 Rådgivningsfunktion - eksempler
Udarbejdelse af konkrete analyser af indsatsen Understøtning af tilrettelæggelse af indsatsen Processtøtte i tværgående internt samarbejde Understøtte i forbindelse med problemer med registrering og indberetning af indsatsen Afholde mindre konferencer og seminarer for et antal jobcentre Arbejde fuld tid i et jobcenter i en aftalt periode eller én fast dag om ugen over en aftalt periode


Download ppt "Dialogen mellem jobcenter og Beskæftigelsesregion"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google