Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afRasmus Viggo Kristensen Redigeret for ca. et år siden
1
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg E-mail: silash@get2net.dk silash@get2net.dk Tlf.:61187219
2
Program d.09.12.09 Hvornår, eller er den unge umotiveret? Motivationsteorierne. Screening af problematikken, hvorfor, hvordan kom/fandt man ham/ hende. Hypotese dannelse/ målsætning. Hvorfor umotiveret? Kontakt/tillid/realisme. Argumenter/bevis….at jeg er god nok. Empati og nysgerrighed. Den unge og den professionelles mål. At vende tilbage.
3
Motivation Menneskets inderste natur viser sig også i drivkraften, menneskets motivation. Drivkraften giver sig udtryk i en stræben efter at leve et meningsfuldt liv. At stræbe efter mening bliver sammenfatningen af at være konstruktiv, målrettet social og aktiv.
4
Umotiveret hvornår? Hvis det nu er meningsfuldt at ryge hash…..og socialt og aktivt? Hvem bestemmer målene prof. eller ung? Eks. Formiddags aftale ”skal alligevel lære at stå tidligt op! En ung mange/ skiftende motiver Er motivet kontakt godt nok? Ung…modig og nogle gange trodsig!
5
Maslows behovspyramide Vi arbejder for at tilfredsstille visse behov, som opstår i en bestemt rækkefølge. Når den ene type af behov er opfyldt vil et andet og højere behov opstå. Behovene optræder i bestemt rækkefølge og i hierarki af nødvendighed.
6
Menneskets 5 basisbehov Fysiologisk: Vand, føde, ly. Sikkerhedsbehov: Behovet for at føle sig tryg og opleve stabilitet i f.eks. sin arbejdssituation. Sociale behov: Behovet for at være sammen med andre mennesker og have venskaber, at have relationer baseret på følelser. Selvagtelsesbehov: Behovet for at føle sig værdifuld og kompetent, at opnå selvrespekt og opnå anerkendelse fra andre. Selvrealisering: Behovet for at bruge sig selv, udfolde sin kreativitet og i det hele taget at fokusere på sine personlig udviklingsmuligheder og realisere disse.
7
Screening af problematik Overblik og rækkefølge af problematik Først relationen/ hold ud at blive afvist Hvem kan hjælpe med problemerne Følelsesmæssige/ psykiske problemer Baggrund Hvor er der mest liv/ energi
8
Hypotese, hvorfor umotiveret Ringe kontakt til følelser Kognitivt niveau. F.eks. Cirkelræssonement, skifte fokus Adfærd/ handlinger selv-/destruktive Livssituationen: Ofte kaotisk. Latentmotiveret. Forsvar mod smerte. ”kontaktrebus”. Maskeret kontaktforsøg. F.eks.: true, true med selvmord, hjælpeløs, smigre, seksualisere, blive forelsket, vise stærke følelser, være passiv o.s.v. Lav selvtillid/ selvværd(følelse)
9
Kontakt/ tillid/ realisme Psykologisk medleven i den unges liv og historie. Gæst i anden virkelighed. Mål den unge forstår sig selv bedre og er livsduelig. Den voksne: Respekt, forståelse (også konfronterende), ærlighed, tro på den unges forandringsmuligheder, realistisk og tålmodig. Afstå fra magtkampe….bevare grænser. Eks. Tider at mødes på, komme for tæt på. Prof. Ambition og den unges
10
Argumenter/ bevis…..at jeg er god nok! Argumenter og beviser for at være god nok. Et godt menneske med potentialer og muligheder Dårlig samvittighed er fjende ikke ven. Nedbryder selvværd Erfaringer kan bruges til at vælge vej. Vadestedet!
11
Samtale i nuet. Fokus på her og nu samtale. Flytte fokus fra fortiden når der leves der. Fremtiden kan være båret af henholdsvis håbløshed eller urealistiske forestillinger. Prof. Må kunne multitaske og bevare overblik
12
Empati og konfrontation Håndtere såvel forståelse som konfrontation. Forståelse: Normalisere den unge…jeg har mødt andre unge der… Konfrontation: Kræver god kontakt, basal tillid. Respektfuld og roligt. Eksempler: Spejle modsætninger mellem ønsker og konkrete handlinger. Brug faglig viden i forhold til bagatalisering af problem eks. Misbrug. Bevare fokus i samtalen
13
Hvornår er en umotiveret ung blevet motiveret? Ressourcerne er mobiliseret! At den unge oplever at kunne vælge sit liv og dermed har mulighed for at træffe konstruktive valg. At den unge tror på forandring er mulig og ved hvad vej han/ hun vil gå. At der er sat en proces i gang hvor den unge aktivt arbejder mod realistiske mål. F.eks. Mindske, stoppe rusmiddel forbrug, kontakt til familie o.s.v.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.