Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives."— Præsentationens transcript:

1 FDF.dk/landslejr

2 Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives

3 Struktur og planlægning - hvad skal holdlederen overveje inden lejren •Kredsstørrelse •Samarbejde med andre kredse •Kom sjovt til lejr •Udarbejde relevante forældreinformationer og –møder, der f.eks. informerer om deadline for ordinær tilmelding •Sørge for deltagerinddragelsen f.eks. ved hjælp af fdf.dk/pascal og lederne tilmeldes nyhedsbreve •Ledermøde for alle der skal med på landslejren •Opbygning af kredsplads •Vi er ”landslejren”

4 Struktur og planlægning - hvad skal holdlederen overveje inden lejren Struktur / Strukturløs •Det kræver en ramme at gribe nuet og skabe begejstring •Det strukturløse er en ramme •Det strukturløse er rammen, der kan løse behovet for at være spontan •Alt kan ikke gribes spontant

5 Struktur og planlægning - hvad skal holdlederen overveje inden lejren Eksempel – Når alle skal gribe nuet •Aftale med forældre •Interne aftaler

6 Spørgsmål ?

7 Struktur og planlægning - hvad skal holdlederen overveje inden lejren Ledermødet – værdsættende samtale •Tale om det, vi ønsker os •Tale om det, der virker godt •Tale om den fremtid, vi ønsker •Tale i ressourcesprog: ”Vi kan…” •Anerkende forskellige holdninger •Se forandring som noget, der sker i selve samtalen

8 Struktur og planlægning - hvad skal holdlederen overveje inden lejren At forpligte sig frivilligt •Udfordringer der udfordre! •Skabe fortællinger! •Begejstre med fortællinger! •Stræbe efter at gøre en forskel der gør en forskel… •Loyal over for fællesskabets værdier!!!

9 Struktur og planlægning - hvad er holdlederens rolle på lejren •Vi er ”landslejren” •Opbygning af kredsplads •At præsentere aftaler •At have overblik •Samarbejde

10 Struktur og planlægning - hvad er holdlederens rolle på lejren Sammenhængskraft •Alle sender signaler hele tiden •At følge afsendt signaler giver mulighed for, at benytte alles umiddelbarhed •Det kræver, at vi bliver dygtige til at bruge vores intuition •Anerkendelse af de afsendte signaler •At turde…

11 Struktur og planlægning - hvad er holdlederens rolle på lejren Samarbejde – hvor er vi forskellige •Planlægning •Udførelse •Afvikling •Køn •Alder •Profession •Erfaring

12 Struktur og planlægning - hvad skal holdlederen overveje inden lejren Hvad skal man bruge på kredspladsen •Sovepladser •Køkken •Spiseplads •Strøm •Tema ting •Diverse (bålplads, huggeplads, vaskefaciliteter etc.)

13 Struktur og planlægning - hvad skal holdlederen overveje inden lejren Hvad skal man også overveje vedr. lejrpladsen •Brandfare •Vejr •Ro på lejren om aftenen •Placeringer af faciliteter i forhold til nabo pladser •Ambitions niveauet •Ressourcer

14 Spørgsmål ?

15 Alle skal trives •At lægge mærke til •Hvornår ”trives” vi •Vi er der for ”børnenes skyld” •Men – der skal også være trivsel for lederne •Hvordan skabes ”innovativ tryghed” •Alle vil gerne udfordres –Husk de 5 principper

16 Alle skal trives At lægge mærke til Hvordan lægger vi mærke til, at der kommer et nysgerrigt barn, at en leder spontant får en god idé, at der er ved at opstå noget originalt? Ja, vi skal turde se nogle muligheder, turde at lege med, turde at vende ting lidt på hovedet.

17 Alle skal trives Modsætninger

18 Spørgsmål ?

19 Alle skal trives Trivselsperspektiv … når der er mulighed for udfordringer man af egen drift kan udfordre sig selv og andre med i alle situationer og sammenhænge.

20 Alle skal trives Vi er der for børnenes skyld •Om struktur, spontanitet og normer •Op – på børnenes niveau –Alt skal være lystbetonet •Nysgerrige – skøre – troværdige og ligeværdige voksne –Respekt for kulturer

21 Alle skal trives Trivsel for lederne •Sørg for fordeling af pauser •Kom ud og få inspiration •Kom ud og mød… •Landslejren er ”de mange muligheder for ”lederpleje”

22 Alle skal trives ”Innovativ tryghed” Kreativitet – lethed, fleksibilitet, originalitet •Vi vil overraskes og mærke magi •Lethed, fleksibilitet og originalitet skaber kreative tanker •Kreativitet skaber mulighed for spontanitet •Spontanitet er ikke tunge beslutninger

23 Alle skal trives ”Innovativ tryghed” Nysgerrighed – hvad kommer om næste hjørne? •Et barns nysgerrighed er helt naturligt •At kunne gribe nuet – er at gribe barnets nysgerrighed •Et barn er oftest nysgerrigt helt spontant •Spontanitet skaber energi, humor, ravage og tempo •Lederen rykkes ud af vanetænkning

24 Alle skal trives Alle vil gerne udfordres Husk de 5 principper • Kvalitet • Innovation • Deltagerinddragelse • Enkelhed • Omverdensbevidst Udfordringer, der kan udfordre!

25 Drøftelserne og erfaringsudvekslingerne skal fortsætte •Afsluttende spørgsmål •Med lederne i kredsen •På fortræningsweekenden •På holdlederwebinarets diskussionsgruppe på landslejrens hjemmeside


Download ppt "FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google