Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AKTIV HELE LIVET GENOPTRÆNINGSCENTRET UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED GENOPTRÆNINGSCENTRET Februar 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AKTIV HELE LIVET GENOPTRÆNINGSCENTRET UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED GENOPTRÆNINGSCENTRET Februar 2015."— Præsentationens transcript:

1 AKTIV HELE LIVET GENOPTRÆNINGSCENTRET UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED GENOPTRÆNINGSCENTRET Februar 2015

2 AKTIV HELE LIVET Baggrund og beskrivelse af undersøgelsen Genoptræningscentrets primære opgave at udføre genoptræning og træning af børn, unge, voksne og ældre efter sundhedslovens og servicelovens bestemmelser samt de kommunalpolitiske besluttede rammer på området Genoptræningscentret skal gennem genoptræning og træning medvirke til, at borgeren bedst og hurtigst muligt genvinder tabte færdigheder og/eller udsætte yderligere tab af færdigheder. Genoptræningscentret skal sammentænke genoptræning, træning, forebyggelse og sundhedsfremme med målet om at medvirke til at borgeren udvikler handlekompetencer til aktivt og bevist at træffe egne valg, der vedrører den enkeltes sundhed og trivsel. Genoptræningscentrets kerneopgave er Aktiv hele livet, fremme færdigheder.

3 AKTIV HELE LIVET Baggrund og beskrivelse af undersøgelsen Formålet med undersøgelsen er at inddrage brugere af Genoptræningscentret til at vurdere og kvalificere centrets tilbud Undersøgelsen er gennemført i februar 2015 over en periode på 14 hverdage. Borgere som har været til træning på Genoptræningscentret minimum 2 g. har fået udleveret et skema og har besvaret skemaet hjemme eller i venterummet på Genoptræningscentret. Skemaerne er afleveret i en kasse opstillet i venterummet. Der er udleveret 290 papirskemaer, hvoraf der er modtaget 279 besvarelser. Dette giver en svarprocent på 96,2 % mod 76,3 % i 2012/13. Det er ikke muligt at udtale sig om repræsentativiteten af data. Resultaterne kan derfor kun ses ud fra, hvad disse 279 har svaret

4 AKTIV HELE LIVET Samlet vurdering med fokus på tal fra 2015 96 % af respondenterne på Genoptræningscentret udtrykker meget tilfredshed og tilfredshed med deres genoptræningsforløb. Antallet af meget tilfredse borgere er steget med 5% fra 2013 til 2015 0 % af respondenterne udtrykker utilfredshed med deres træningsforløb. 4 % udtrykker både og. Udsagn som kan knyttes til utilfredsheden er: Behov for flere individuelle rum og mere plads mellem redskaberne, ønske om flere træningsgange om ugen, ønsker om længere åbningstider og ønske om bedre p- pladsforhold Note: n angiver antal besvarelser i frekvensfordelingen. Besvarelserne ”Ved ikke” indgår ikke i frekvensopdelingen. Nogle af respondenterne har sprunget spørgsmålet over.

5 AKTIV HELE LIVET Tilfredshed med fysiske forhold 97 % af respondenterne som kommer på Genoptræningscentret oplever at der er gode faciliteter. 3 % svarer både-og. Mangel på individuelle rum og plads mellem redskaberne kan være årsag til svaret både-og. 43% af respondenterne udtrykker både/og, utilfredshed og meget utilfredshed med parkeringsforholdene på Genoptræningscentret 99% er meget tilfreds og tilfreds med atmosfæren på Centret. 95 % af respondenterne svarer meget tilfreds og tilfreds med Genoptræningscentrets åbningstid kl. 8.00-16.00. Flere borgere har dog i udsagnene udtrykt behov for at kunne få træningstid sen eftermiddag. Note: n angiver antal besvarelser i frekvensfordelingen. Besvarelserne ”Ved ikke” indgår ikke i frekvensopdelingen. Andelen af ”Ved ikke” står til højre for figuren. Nogle af respondenterne har sprunget spørgsmålet over.

6 AKTIV HELE LIVET Tilfredshed med information og faglighed 94 % af respondenterne svarer meget tilfreds og tilfreds med deres terapeuts faglighed og den information der er givet i løbet af træningsforløbet. 98 % af respondenterne svarer at de føler sig godt informeret i forbindelse med opstart af træning på Genoptræningscentret. Respondenterne giver følgende udsagn på medarbejderne: ” Jeg bliver taget seriøst”, ”der gives ros og jeg bliver udfordret”, ”høj ekspertise”, ”opmærksomme på mine behov” ”fleksible” og ” imødekommende” Note: n angiver antal besvarelser i frekvensfordelingen. Besvarelserne ”Ved ikke” indgår ikke i frekvensopdelingen. Andelen af ”Ved ikke” står til højre for figuren. Nogle af respondenterne har sprunget spørgsmålet over.

7 AKTIV HELE LIVET Tilfredshed med service fra medarbejderne 100 % af respondenterne oplever imødekommenhed ved træning på centret. 100 % oplever respektfuldhed fra medarbejderne. Udsagn som god atmosfære, godt humør, venlighed, hjælpsomhed, ekspertise og tålmodighed går igen ved beskrivelse af medarbejdernes kompetencer. Genoptræningscentrets værdier som rummelighed og respekt samt tryghed og tillid er tydelige i respondenternes oplevelse af centret og dets medarbejdere. 98 % af respondenterne er meget tilfreds/tilfreds med medarbejdernes fleksibilitet i forhold til tider for træning. Note: n angiver antal besvarelser i frekvensfordelingen. Besvarelserne ”Ved ikke” indgår ikke i frekvensopdelingen. Andelen af ”Ved ikke” står til højre for figuren. Nogle af respondenterne har sprunget spørgsmålet over.

8 AKTIV HELE LIVET Top 10 spørgsmål Respondenternes overordnede tilfredshed med Genoptræningscentrets service er 4,6. Værdien er steget 0.1 point fra 2013. Respondenterne oplever medarbejderne som professionelle og fagligt dygtige. Baggrunden for dette kan være at der på Genoptræningscentret arbejdes ud fra gældende evidens og anbefalinger på alle specialeområder og at kompetenceudvikling prioritere højt. Tilfredshed med parkeringsforhold og tilkørselsforhold er på 3,6. 0.2 point højere end fra 2013, men forsat den laveste værdi for alle spørgsmålene. Genoptræningscentret er med stigende antal henviste borgere, fortsat udfordret på antal P. pladser foran Centret.

9 AKTIV HELE LIVET Prioritering ift. genoptræningstilbuddet 80 % peger på høj faglig ekspertise som 1. og 2. prioritet. 66 % peger på god stemning som 2. og 3. prioritet. 75 % peger på gode fysiske rammer som 2. og 3. prioritet. 67 % peger på nærhed som 4. og 5. prioritet. 83 % af respondenterne peger på let tilgængelighed som 4.og 5. prioritet. Tallene for 2015 er meget sammenlignelige med tallene for 2013 Høj faglighed, god stemning/ atmosfære, gode fysiske rammer vægtes væsentlig højere end nærhed og let tilgængelighed. Note: n angiver antal besvarelser. Cirka halvdelen af respondenterne har enten sprunget spørgsmålet over, besvaret det delvis eller givet samme prioritet til forskellige forhold. Disse besvarelser indgår derfor ikke i beregningen. Tallene i parentes er resultaterne fra undersøgelsen gennemført i 2013.

10 AKTIV HELE LIVET Udpluk af de åbne kommentarer Udpluk af de udsagn som respondenterne har noteret i forhold til hvad Genoptræningscentret gør godt og skal blive ved med: I virker glade for jeres arbejdsplads. Viser øvelserne grundigt og sikrer at man udfører dem rigtigt. Møder en hvor man er. Tager hensyn til den enkelte. Giver positive tilbagemeldinger og udfordrer mig. God til at spotte individuelle behov, også ved holdtræning. Man bliver glad i ”låget når vi går hjem. Udpluk af de udsagn som respondenterne har noteret i forhold til hvad Genoptræningscentret skal blive bedre til: Flere træningsseancer pr. uge For lidt individuelle rum og for mange personer der træner i samme lokale. Mulighed for at træne tidligt om morgenen eller sent om eftermiddagen. Bedre parkeringsforhold. Koldt og træk i venterum om vinteren. Mindre ventetid ved kørsel

11 AKTIV HELE LIVET Fokuspunkter Etablering af sene træningstider 2 dage om ugen til kl. 17/18.00 og tidlige tider kl. 7.00 Etablere træningshold hvor borgere efter terapeutfaglig vurdering kan selvtræne, men også få vejledning af tilknyttet terapeut. Nedsætte presset på Genoptræningscentrets faciliteter og parkeringsplads ved at udvide åbningstider og flytte holdaktiviteter til ydertider af dagen. Nedsætte gener i form af træk og kulde i venterum ved at etablere flere radiatorer i området samt evt. installerer skydedøre i indgangsparti. Informere borgerne om ventetider på kørsel, så vidt muligt bruge ventetid til træningstid.


Download ppt "AKTIV HELE LIVET GENOPTRÆNINGSCENTRET UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED GENOPTRÆNINGSCENTRET Februar 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google