Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afIngelise Toft Redigeret for ca. et år siden
1
HIGH ON LOVE - Etik for en menneskekærlig profession
2
Oplæggets indhold Professionsetik: Hvilken profession? Hvilken etik? Relevant moral og etik for dagplejernes menneskekærlighed? Hvorfor (ikke) et omsorgsløfte?
3
Hvilken profession? En menneskekærlig profession! Kærlig ved at drage omsorg for andre mennesker. Den pædagogiske fordring er nemlig en fordring om at hjælpe et andet menneske til at hjælpe sig selv.
4
Hvor meget skal man hjælpe? Etik handler om balancen mellem for meget og for lidt hjælp.
5
Hvorfor taler jeg om en omsorgsetik og ikke en omsorgsmoral? Etik: Reglen Undtagelsesmuligheden Forventninger, tilbud Forbløffelse eller foragt Situationsafhængigt Moral: Principfastheden ”Regler” uden undtagelser Forbud og påbud Kriminalisering Almengyldighed
6
Tre ting om aktuel omsorgs- og professionsetik At forholde sig til grænser, der ikke er sat en gang for alle. Tage ansvar ved at begrunde sine indgreb. Troværdig indsats: Et stadigt arbejde på at blive bedre.
7
Partikularisme Universalisme Overhistorisk Historisk Kammeratskabets etik Retsmoral Venskabets etikRetfærdighedens moral Claus Holm, 2009
8
Venskabets etik Hjælperen udfolder en naturlig menneskelighed og knytter venskabelige bånd til barnet. Forudsætninger: 1)Hjælperen er en venlig person. 2)Tid til venlighed. Idéen om venskabelig kærlighed er for meget: 1)Der findes børn man ikke bryder sig om? 2)Venskabet er grænseløst. 3)Venner er der per definition få af.
9
Retfærdighedens moral Hjælperen modarbejder sin naturlige anti- og sympatier – og handler ud fra en pligtmæssig bestemt lighedsforestilling. Idealet om menneskeværd Er den retfærdige hjælper også den venlige hjælper? Tiden er til etik, ikke moralske retfærdighedsforestillinger.
10
Retsmoral Hjælperen slås til ”ridder af omsorgsrettighederne”. Opgaven er at frigøre en undertrykt natur; for eksempel barnet. Ideal: Universalisering af menneskerettigheder. Retssikkerhed: Uafhængig af den enkelte omsorgspersons karakter. Reducerer etik til jura.
11
Kammeratskabets etik Hjælperen holder på sine naturlige tilbøjeligheder og forholder sig solidarisk til barnets situation. Generøsitetsideal: ”Hvad kan jeg gøre godt for dig, for at jeg kan gøre det godt for mig selv. Handl sådan at du kan ville gentage din handling! + Generøst - Er det kærligt nok?
12
Overvejer man et omsorgsløfte, så skal man tage stilling til følgende: Etik og moral: Hvad skal spille førsteviolin? Vil et omsorgsløfte være belastende for dagplejere som profession? Vil det forøge professionens samlede begrundelseskapacitet? Vil det bidrage til at styrke den faglige stolthed og til et godt omdømme?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.