Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afArne Krog Redigeret for ca. et år siden
1
Evaluering på EGY Disposition: - Fra evalueringsplan til evalueringsstrategi - konkrete evalueringer og ”værktøj” - perspektivering ”Man kan ikke måle sig til en bedre verden - men leve sig til en bedre verden” (citat Bjørn Nørgaard)
2
Evalueringsplan
3
Evalueringsstrategi Vi skriver på en fælles evalueringsstrategi for EGY Ingen strategi uden fælles værdier Hvad er formålet med evaluering? -At kunne rangordne og bedømme eller at kunne stille en diagnose og handle på baggrund heraf? ---------------------------------------------------------------------------------------- At kunne diagnosticere og handle med fokus på udvikling og forbedring ….
4
Evaluering skal.. Have et formål Have dialog i centrum Være nem at gennemføre (teknik) Forankret i dagligdagen…. Bygge på en tillidskultur (evalueringskultur) Altid følges af handling Altid fokusere på mennesket frem for systemet Evaluering = måling
5
Fokus -Elevtilfredshedsundersøgelse -Fagevaluering (HHx og HTx) -Portfolio + løbende evaluering af den enkelte elev -Udfordringer
6
ETU Opstart 2004 Fra ugennemtænkt til brugbart værktøj (på HHx !!) Procedure i dag Benchmarking og benchlearning Perspektiv
8
Overordnede faktorer
9
Skala >70 : Meget god vurdering 60- 69: Middel til god vurdering 50- 59: Lav til middel vurdering <50 : Meget dårlig vurdering
10
Overordnet ”score” Planlægning og organisering 60 Undervisere73 Undervisning71 Socialt miljø66 Fysisk miljø63 Loyalitet78* Tilfredshed67* Image71 Ledelse58 Undervisere71 Undervisning68 Socialt miljø60 Fysisk miljø52 Loyalitet*74 Tilfredshed62 Image71 20052006 *) HHx har suverænt den højeste score i ES benchmarkingsnetværket
11
Prioriteringskort 1 2
12
Planlægning og organisering
13
Handlingsplan Efter input fra elevrådet og lærermøderne udarbejdes en handlingsplan Handlingsplanen behandles på et elevrådsmøde Handlingsplanen evalueres primo 2008
14
Eks.: Handlingsplan
15
Benchlearning BL forløb om planlægning og organisering med Vordingborg gymnasium, Nykøbing Katedralskole og CEUS Første møde i maj 2007 ”Ideen med det nye initiativ er at gøre udviklingsarbejdet mindre famlende og bygge det på en større grad af viden om, hvad der duer, og hvad der ikke duer. I benchlearningprojektet samarbejder skolerne omkring forskellige udviklingsprojekter, hvor skoler, der ligger højt på tilfredshedsskalaen, samarbejder med skoler, der ønsker at forbedre sig på bestemte områder” (citat Direktør Lars Michael Madsen Randers Teknisk skole)
16
Fagevaluering Værktøj Udfordringer Aktører
17
Udklip …
18
Værktøj #1
19
Værktøj #2
20
Værktøj #3
21
Værktøj #4
22
Værktøj #5
23
? -Alle gennemfører fagevaluering – forskel på opfølgning / handlingsplaner -Resultatet tilgængeligt for alle på EGY -Skema til fagevaluering er ved at blive tilpasset EGY og gymnasiereform
24
Værktøj til evaluering af projekter mm.
26
Udfordringer Værktøjet er der – men bruges kun af de få En digital værktøjskasse skal/kan udarbejdes
27
Portfolio Ikke konsensus om begrebet endnu Elektronisk portfolio ”værktøjskassen” til debat på EGY Erfaringer fra erhvervscase
28
Værktøj #1
29
Værktøj #2
30
Værktøj #3
31
Fra htx Evaluering af de “bløde” eller “almene kvalifikationer” 1) Lærerevaluering af eleven 2) Elev-selvevaluering. 3) Lærer-selvevaluering 4) Elevevaluering af læreren
32
Evaluering af den enkelte elev
34
Evaluerings-”værktøjskasse” - Refleksionsskemaer (faggrupperne er i gang….) - evaluering af undervisning og undervisningsforløb - selvevalueringsskemaer (elev og lærer)
35
for tidskrævende og ikke tidssvarende
36
Evaluering af den enkelte elev Uensartede metoder Meget forskellige procedurer på hhx og htx E-Portfolio central i den løbende evaluering af kompetencer evalueringer opbevares af den evaluerede
37
Udfordringer Evalueringskultur eller tillidskultur Fokus på nytte Rimeligt forhold mellem tid og udbytte Digitale systemer til at understøtte processer – men ikke altid Tydelig ansvarsfordelinger ”Kontrol” er YT
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.