Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kreativitet og sanselige kræfter Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor ved iUP (DPU)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kreativitet og sanselige kræfter Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor ved iUP (DPU)"— Præsentationens transcript:

1 Kreativitet og sanselige kræfter Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor ved iUP (DPU)

2

3 Fremtidens samfund – Nye krav og udfordringer til fremtidens arbejdsmarked og mennesker: Leve af: kreativitet og innovation Falde fra hinanden: sammenhængskraft

4 Uddannelse per definition: – Skal forberede kommende generationer til det samfund som kommer Daginstitution som del af uddannelsessystem – Hvordan fremme kreativitet og dannelse her? – Hvilken pædagogik?

5 Dilemma – I praksis er der tradition for at værdsætte kreativitet og dannelse i daginstitutioner – I forskningen og pædagogikken mangler begreber for og teoretisk forståelse af, hvad kreativitet og dannelse er og hvordan det fremmes

6 Problem, også for praktikere: 1) Uden begreber svært at begrunde disse aktiviteter, er udsat 2) Uden begreber vanskeligt at udvikle praksis og medarbejderes kompetencer 3) Problem hvis kreativitet og dannelse ikke passer til læreplaners lærings- og kompetenceperspektiv

7 Jeg: Kreativitet og dannelse er ikke kompetencer, men dannelsesproblematikker – Læreplanstemaernes begreber passer ikke hertil, er lærings- og kompetenceparadigmet – I stedet burde to temaer tilføjes 7. tema: Dannelse 8. tema: Kreativitet

8

9 Kreativitet Ifølge forskningen: – Et af de mest uafklarede begreber – Definition: idé eller produkt, der på en gang er nyt og relevant – NB: Er definition af resultatet af processen, ikke en forståelse af processen.

10 Kreativitet I pædagogikken – Leg er børns måde at være kreative på – Kreativitet er værdsat, men ikke begrebet Ideal for menneskedannelse (barnets måde at udfolde sin menneskelighed og natur) Middel til barnets kognitive og personlighedsmæssige udvikling (barnets almene psykologiske udvikling)

11 Dannelse – Selvoverskridelse i det sociale Dannelsesrejse: hjem-ud-’hjem’ Erfaringsdannelse – Dannelse af smag Ændre til det bedre Dannelsesidealer og forbilleder

12 Kreativitet som dannelsesproblematik Kreativitet – Definition: Nyt og relevant produkt Skjult lighed mellem kreativitet og dannelse – Det nye: Overskridelsesproces Proces der bevirker brud med eksisterende tænkning: – Det relevante: Smagsafgørelsesproces Proces der bevirker afgørelse af hvilke brud eller kombinationer er relevante:

13 Sanselige kræfter Hvad er overskridelse og afgørelse? – Ikke evner (færdigheder, kvalifikationer, kompetencer) Er bundet til person – Ikke sanser, følelser, stemninger Registrere forskelle i omgivelser (sanser), selvforhold (følelser) og det sociale (stemninger) – Sanselige kræfter Bevirker en forandring i forholdet mellem selv og det sociale Personen er i kræfternes vold

14 Skema over de sanselige kræfter Indbildningskraft SynteseForestilling Afgørelseskraft MønsterStil OverskridelseskraftSvingningStemning UdlevelseskraftIntensitetTrance

15 Legepladslege Indbildningskraft: Lege med sand Afgørelseskraft:Lege med vand Overskridelseskraft:Rutsje Udlevelseskraft:Gynge

16 De fire faser i den kreative proces (Henri Poincaré, Arthur Koestler) 1.Præparation Bevidst arbejde med problemet. Frustration. - Overskridelse: Borer sig ned i problemet 2.Inkubation Mystisk proces og foruroligende stemning. ”Opfindelse er skelnen, er valg”. - Overskridelse: Brud med eksisterende tænkning - Smagsafgørelse: Ubevidst afgørelse af hvilke brud/kombinationer er relevante 3.Illumination Får den nye, lyse idé. Pludseligt og lystfuldt. -Overskridelse: materialisering af brud -Smagsafgørelse: fuldbyrdelse af dømmekraft -Indbildningskraft: Forbinder ting der hidtil eksisterede adskilt. 4.Verifikation Efterprøve og justere idé. Få idéen til at virke. - overskridelse: forholder ny idé til eksisterende tænkning

17 Typer af kreativitet (Koestler) Idé: Forskning – 1. og 4. fase Udtryk: Kunst – 2. fase Joke: Humor – 3. fase Leg?

18

19 Leg og kreativitetspædagogik Leg er tre ting: – Leg som direkte udfoldelse af sanselige kræfter den sanse-motoriske leg – Leg som kreativitet forstået skabelsen af et fiktivt legeunivers den symbolske leg eller den imaginære situation – Leg som dannelse forstået som selvoverskridelse i en fælles stemning selskabelighed

20 Hermed… – bestemme hvordan daginstitutionen som del af uddannelsessystem skal fremme kreativitet og dannelse Problem i forskningen – Identificerer ikke dominerende kreative processer på forskellige niveauer – Overser processer der udtryk for genuin kreativitet

21 Kreativitet og dannelse på niveauer af uddannelsessystemet Dannelsesproces KreativitetsprocesFokus Daginstitution (0-6) Leg (selskabelighed) - selvoverskridelse i legestemning Leg (fantasi) - skabe et imaginært univers Selve selvoverskridelsen Skole (SFO) (6-10) Erfaringsdannelse - gøre erfaringer af at være et subjekt i et fællesskab Frembringeleg - opfinde regler, konstruere ting, digte historier/forestillinger Det der overskrides i eller produceres Skole (klub) (10-16) Erfaringsdannelse - gøre erfaringer af at være et subjekt for udvikling af egen verden Positioneringshumor - humor i form af leg med roller At være selv i processen Ungdomsuddannelse (16-18) Almendannelse - dannelse af personlighed på tværs af fællesskaber Personlige udtryk - skabe selvudtryk Personlighedens forholdelsesmåde

22 Kreativitetspædagogik Dannelse er ‘født’ som pædagogisk perspektiv – Fremme selvoverskridelse Tage med på dannelsesrejser – Mhp. at åbne nye verdener – Danne smag Præsentere efterlignelsesværdig stil – Mhp. at det efterlignelsesværdige efterlignes

23 Kreativitetspædagogik i forhold til leg – Tage med på dannelsesrejser til nye verdener Fantasi- og legeverdener Anderledes verdener: kultur, natur, sociale etc. – Præsentere efterlignelsesværdig forholdelsesmåde Måder at forholde sig på i nye verdener Måder hvori man hensættes i stemninger typiske for legen: Begejstring og munterhed

24 Skabe blik for lege- og kreativitetsprocesser – ”Test af Kreative kræfter og processer i Legen (KL- testen)” Test af graden af sanselige kræfters udfoldelse i legen Test af karakteren af kreative processer i legebegivenheder

25 Hvordan kan daginstitution bidrage til at forberede kommende generationer til fremtidens samfund? – Ved at fremme leg fremmes kreativitet, leg er kilde til senere former for kreativitet Vigtigt hvis kreativ og innovativ vidensøknomi – Ved at fremme leg fremmes overskridelse og afgørelse, dvs. dannelse Vigtigt hvis nye vilkår for dannelse betyder intensivering af overskridelse og smagsdannelsesproblematikker

26 Tegn på nye vilkår for dannelse – Nye normalvanskeligheder i skolen (Ziehe) Problemer med fremmede verdener Proble4mer med motivation og lyst til at lære – Nye sociale patologier og diagnoser Problemer med smagsafgørelse – Enten udmattelse eller vrede Problemer med selvoverskridelse – Enten for meget eller for lidt

27


Download ppt "Kreativitet og sanselige kræfter Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor ved iUP (DPU)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google