Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Informationsmøde om Videncenter for Velfærdsledelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Informationsmøde om Videncenter for Velfærdsledelse"— Præsentationens transcript:

1 Informationsmøde om Videncenter for Velfærdsledelse www.velfaerdsledelse.dk

2 Side 1 www.velfaerdsledelse.dk Page1 Program Velkommen Introduktion til Videnscenter for Velfærdsledelse v. Tine Vedel Kruse, Kontorchef i Personalestyrelsen Temaer og kriterier v. Charlotte Koch Hess, Chefrådgiver i Danske Regioner Formidling – hjemmeside og krav v. Anders Christian Dyhr, Konsulent i KL Ansøgningsprocedure – hvem kan søge og hvordan v. Mads Biering-Sørensen, Specialkonsulent i Personalestyrelsen Spørgsmål

3 Side 2 www.velfaerdsledelse.dk Page2 Introduktion til Videnscenter for Velfærdsledelse Baggrund o Økonomien under pres – behov for at tænke nyt o God ledelse er afgørende o 20 mio. afsat på Finansloven 2010 Formål o Styrke og videreudvikle praksisnær offentlig ledelse o Igangsætte og følge projekter om god ledelse inden for velfærdsområderne o Indsamle og formidle konkret viden og gode erfaringer med velfærdsledelse o Videncenterets projekter løber til udgangen af 2013 Organisering o Styregruppe beslutter hvilke projekter, der skal ydes støtte o Sekretariat varetager løbende drift o Forankret på hjemmesiden www.velfaerdsledelse.dk

4 Side 3 www.velfaerdsledelse.dk Page3 Styregruppen Styregruppen i Videncenter for Velfærdsledelse Direktør Lisbeth Lollike, Personalestyrelsen (formand) Forhandlingsdirektør Signe Friberg Nielsen, Danske Regioner Afdelingschef Søren Thorup, KL Koncerndirektør Svend Hartling, Region Hovedstaden Direktør Helene Bækmark, Odense Kommune Rektor Jens Boe Nielsen, Nørre Gymnasium og formand for Gymnasieskolernes Rektorforening

5 Side 4 www.velfaerdsledelse.dk Page4 Kriterier og temaer – valg af projekter Det enkelte projekt skal opfylde en række kriterier og ligge inden for de valgte temaer. Den samlede projektportefølje skal dække centrale offentlige velfærdsområder. Projektansøgeren og samarbejdspartnerne skal have kompetencer/kapacitet til at gennemføre projektet. Budgetterne skal være fyldestgørende og give et retvisende billede af projektet.

6 Side 5 www.velfaerdsledelse.dk Page5 Kriterier og temaer – de 4 kriterier Udvikler og afprøver ny tænkning, metoder og ledelsespraksis, der er anvendelig for ledere i den offentlige sektor (Nyskabende og anvendelighed). Anlægger et helhedssyn på ledelsesopgaven, fx på tværs af sektorer, områder, fag mv. (Helhedssyn). Tager stilling til og formidler resultater til en bredere kreds af interessenter (Formidling). Adresserer velfærdsproduktionens centrale udfordringer og giver et tydeligt løft i innovation, effektivitet og kvalitet i de deltagende velfærdsproducerende organisationer (Relevans og effekt).

7 Side 6 www.velfaerdsledelse.dk Page6 Kriterier og temaer – de 4 temaer Ledelse af mødet mellem borgeren og det offentlige Ledelse af forandringer og kvalitetsudvikling i en krisetid Ledelse af den professionsfaglige arbejdsplads Ledelsesrum i velfærdsinstitutionen

8 Side 7 www.velfaerdsledelse.dk Page7 Ledelse af mødet mellem borgeren og det offentlige Borgerne skal opleve mødet med det offentlige som positivt og tilfredsstillende. Det kræver ledere, der skaber en kultur med klare værdier for mødet og som følger op på, om borgeren får den bedst mulige service. Der er behov for at afdække og udvikle ledelses- redskaber til ledelse af mødet mellem borgeren og den offentligt ansatte.

9 Side 8 www.velfaerdsledelse.dk Page8 Ledelse af forandringer og kvalitetsudvikling i en krisetid Ledere og medarbejderes evne til at nytænke velfærden er afgørende i en tid, hvor velfærdssamfundet både presses af stram økonomi, stigende behov og højere forventninger og færre hænder og ressourcer. Der er fx behov for at undersøge, hvordan velfærdslederen sætter rammerne for systematisk kvalitetsudvikling, innovation og implementering af forandringer.

10 Side 9 www.velfaerdsledelse.dk Page9 Ledelse af den professions- faglige arbejdsplads Lederen af den professionsfaglige arbejdsplads har ledelsesansvar for både den faglige opgaveløsning og for udviklingen af organisationen. Der er fx behov for at undersøge, hvordan velfærdslederen med sin ledelse kan få medarbejderne til at se ud over egen faglighed og finde nye måder at udvikle og producere velfærdsydelser på.

11 Side 10 www.velfaerdsledelse.dk Page10 Ledelsesrum i velfærdsinstitutionen Offentligt søgelys, krav om effektiviseringer, ændrede organisationsformer og stigende forventninger fra politikere og borgere kræver velfærdsledere der mestrer deres ledelsesrum. Der er fx behov for at undersøge, hvordan velfærdslederen kan udfordre og bidrage til at definere rammerne for opgaveløsningen og dermed egne muligheder for at udøve ledelse.

12 Side 11 www.velfaerdsledelse.dk Page11 Store ambitioner med formidlingen i Videncenter! Formidlingsindsats som forudsætning for succesfulde projekter Videncentret skal sikre formidlingen af den indsamlede viden om indsatser og effekter

13 Side 12 www.velfaerdsledelse.dk Page12 Sekretariatets formidlingsopgave Sikre at der sker en sammenhængende formidling af projekterne i Videncenter for Velfærdsledelse Formidle nyheder og viden fra de enkelte projekter bredere ud Etablere hjemmeside med beskrivelse af og sidste nyt fra de enkelte projekter

14 Side 13 www.velfaerdsledelse.dk Page13 Fokus på formidling i de enkelte projekter Bidrager til fælles nyheder og artikler på videncentrets hjemmeside – og til eventuel lancering via andre kanaler Indgå i faglige formidlingsaktiviteter, fx konferencer, gå- hjemmøder etc. Indgå i tværgående projektledernetværk, hvor bl.a. formidlingsaktiviteter planlægges Give input til erfaringsopsamling undervejs og ved afslutning af videncentrets arbejde

15 Side 14 www.velfaerdsledelse.dk Page14 Formidling er et fælles anliggende Formidlingsplaner udarbejdes endeligt i samarbejde mellem de enkelte projekter og sekretariatet Løbende dialog mellem sekretariatet og de enkelte projekter om formidlingen

16 Side 15 www.velfaerdsledelse.dk Page15 Hvem kan søge? Kommuner og regionale og statslige institutioner og enheder mv. med borgernære velfærdsopgaver, der indgår i samarbejder med andre offentlige institutioner, uddannelsesinstitutioner eller forskere. En hovedansøger og mindst én formel offentlig samarbejdspartnere (der får del i det ansøgte tilskud og har medfinansiering). Der kan derudover være tilknyttet andre samarbejdspartnere, der ikke modtager tilskud (både offentlige og private) samt underleverandører. Krav: Strategisk forankret i de pågældende organisationer. Reelt behov for økonomisk støtte for at gennemføre projektet Bidrage med medfinansiering, fx i form af personaleressourcer.

17 Side 16 www.velfaerdsledelse.dk Page16 Hvad kan der søges tilskud til? Tilskud til projekter ydes som udgangspunkt alene til dækning af op til 75 pct. af de samlede projektrelaterede nettoudgifter. Lønudgifter til projektmedarbejdere der er nødvendig for gennemførelse af projektet, herunder projektledelse, formidlingsaktiviteter samt administration af projektet (der gives ikke tilskud til lønudgifter ved almindelig projektdeltagelse). Direkte eksterne omkostninger fx køb af relevant ekstern bistand fx i form af konsulentbistand og indkøb af analyser, nødvendige rejseomkostninger, udgifter til indkøb af materialer, formidlingsaktiviteter projektets revision, kursusaktivitet og uddannelse, og andet som er nødvendig for projektets gennemførelse og udbredelse af resultater.

18 Side 17 www.velfaerdsledelse.dk Page17 Hvor meget kan der søges om? Ansøgt tilskud skal være på minimum 500.000 kr. Der er en samlet sum til uddeling på ca. 20. mio. kr. Krav om flere samarbejdspartnere og strategisk forankring (ambitiøse projekter med fokus på bred anvendelig og helhedssyn). Den samlede projektportefølje skal dække centrale offentlige velfærdsområder (i udvælgelsen lægges der vægt på projekternes sammenhæng og bredde). Det ansøgte tilskuds størrelse skal være proportionalt med relevans, nyskabende perspektik, anvendelighed og vurderede effekt..

19 Side 18 www.velfaerdsledelse.dk Page18 Hvordan ansøger man? Ansøgningsfrist d. 11. maj 2011 kl. 12.00. Der er udarbejdet ansøgnings- og budgetskema, samt vejledning til ansøgning. Ansøger opfordres til at modtage sparring fra sekretariatet inden indsendelse af ansøgning. Styregruppen beslutter tildeling af midler juni 2011. Sekretariat meddeler ansøgerne om ansøgning er imødekommet medio juni. Der gives tilsagn, betinget tilsagn og afslag. Ansøgere, der ikke får tilskud, vil modtage et begrundet afslag.

20 Side 19 www.velfaerdsledelse.dk Page19 Ansøgningsskabelon I 1. Titel 2. Ansøgt beløb 3. Hovedansøger 4. Samarbejdspartnere Formelle samarbejdspartnere (får del i det ansøgte tilskud til projektet). Andre samarbejdspartnere (deltager i projektet UDEN at få del i det ansøgte tilskud). 5. Projektbeskrivelse Baggrund - Beskriv de konkrete problemer og udfordringer – den brændende platform Formål - Formål, mål og succeskriterier Målgrupper - Hvem projektet retter sig mod og hvem der deltager Temaer - Hvordan projektet forholder sig til videncentrets fire temaer Kriterier - Hvordan projektet opfylder de 6 opsatte delkriterier Fremgangsmåde – Beskriv valgte fremgangsmåde og hvorfor denne kan være med til at udvikler og afprøver ny tænkning, metoder og ledelsespraksis. Tidsplan - I faser med centrale hovedaktiviteter.

21 Side 20 www.velfaerdsledelse.dk Page20 Ansøgningsskabelon II 6. Formidling Idéer til videreformidlingen af indhold og resultater i projektet. 7. Målbar effekt og evalueringsaktiviteter Beskriv hvordan projektets effekt måles og hvilke parametre, projektet evalueres efter. 8. Underskrift Både projektholder og alle samarbejdspartnere skal underskrive ansøgningen. 10. Bilag Bilag der er vedlagt. Budgetskema er obligatorisk.

22 Side 21 www.velfaerdsledelse.dk Page21 Kontakt Ansøgningsskemaer og vejledninger vil kunne hentes på Videncentrets midlertidige hjemmeside medio marts www.perst.dk/velfaerdsledelse og fra 21. marts på www.velfaerdsledelse.dk. Vejledning og sparring Personalestyrelsen: Specialkonsulent Mads Biering-Sørensen, tlf. 33 95 15 57, mbi@perst.dk KL: Konsulent Anders Christian Dyhr, tlf. 33 70 35 57, acd@kl.dk Danske Regioner: Chefrådgiver Charlotte Koch Hess, tlf. 35 29 82 25, ckh@regioner.dk

23 Spørgsmål? www.velfaerdsledelse.dk


Download ppt "Informationsmøde om Videncenter for Velfærdsledelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google