Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den gode ansøgning Til LAG Himmerland. LAG Himmerland har til uddeling: Ca. 3,3 millioner kr. / år Pr. 1. januar 2010: 65 projekter støttet med ca. 9,8.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den gode ansøgning Til LAG Himmerland. LAG Himmerland har til uddeling: Ca. 3,3 millioner kr. / år Pr. 1. januar 2010: 65 projekter støttet med ca. 9,8."— Præsentationens transcript:

1 Den gode ansøgning Til LAG Himmerland

2 LAG Himmerland har til uddeling: Ca. 3,3 millioner kr. / år Pr. 1. januar 2010: 65 projekter støttet med ca. 9,8 millioner Samlet investering: 75.566.927 kr.

3 To ansøgningsfrister i 2010 Første gang: Torsdag den 8. april (kl. 15.30)

4 I snit 20-25 ansøgninger pr. frist! •2/3 indstilles •1/3: –Afslag –”Hjørnespark”

5 Projektets første sluser: •Mere attraktive levevilkår i landdistrikterne •Nye arbejdspladser i landdistrikterne

6 TURISMEBOSÆTNING B&B, overnatning, Flere attraktive landsbyer PR, nye besøgsmålKreative bomuligheder Nye samarbejder Lokale kultur/-samlingssteder Nye produkter/tilbud Nye boformer? NATURERHVERV Adgangsstier Lokale mikrovirksomheder Sund LivsstilEtablering af netværk Oplevelsesture Afprøvning af ”vilde” ideer

7 Det gode projekt: •Gør en forskel! •Bygger på en god (unik) idé •Har et stærkt lokalt fundament •Giver ringe i vandet / inspirerer •Styrker det lokale liv og skaber udvikling •Har høj kvalitet •Har klarhed over (og plan for) finansieringen •Viser, at ansøger kender LAG strategien

8 Det gode projekt er ikke: •Udviklet få dage før fristen •Overfladisk / dårligt beskrevet •En (alt for tydelig) kopi af et andet projekt •Tilknyttet en løs gruppering •Uden fornuftigt budget / finansieringsplan

9 Projektidéen skal kunne forklares - enkelt! (Hvis man ikke kan forklare sin ide, kan andre ikke bakke den op) •Hvad vil vi? •Hvorfor er projektet en god idé? •Hvordan gør projektet en forskel? •Bygger projektet på andre lokale aktiviteter? •Hvor passer projektet ind i LAG strategien?

10 Efter det sjove (”Hvad vil vi?…”) følger det svære: •Hvordan vil vi gennemføre projektet? •Hvem er vi (+ er vi folk nok)? •Hvordan ser finansieringsplanen ud? •Hvordan er vores strategi for fundraising? Altså: Læg en god plan for projektet!

11 Design jeres ’projekt organisation’ •Få overblik over opgaverne •Få styr på jeres talenter – hvem kan hvad? Tilpas opgaverne til personerne Anerkend de driftsikre folk – dem der sikrer projektet i fremtiden!

12 NB! LAG støttede projekter skal opretholdes i minimum 5 år! Så: Fremtidssikring! Beskriv: Hvor er projektet om 2 - 4 - 6 år?

13 Hvem kan søge? •Foreninger •Enkeltpersoner •Virksomheder •Organisationer •Almennyttige sammenslutninger •Offentlige myndigheder

14 Støttesatser: Almennyttige projekter: Max. 50% støtte ( af de støtteberettigede udgifter – se vejledn.) Erhverv: Max. 50% ( fødevareproducenter/ - virksomheder dog max. 40% )

15 Få styr på omgivelserne – fx: •Kommunen / lokalplaner / regler •Lokale interessenter •Andre LAG’er – samarbejdspartnere? •Miljøbestemmelser •Lovgivning

16 Krav om revisorerklæring på hver udbetaling – sæt posten i budgettet! Udgiften er støtteberettiget!

17 Der er pligt til at informere om LAG støtte: •Via pressemeddelelser •I bygninger/ anlæg, der har fået LAG støtte •På hjemmesider SÅ: Husk evt. posten med ”Skilte” i jeres budget!

18 Brug støtten til at løfte andre midler med! Regn med – og afsæt – tid til fundraising af dit projekt…… LAG midlerne skal mangeldobles!

19 Altså: Læs vejledning + strategi…..grundigt Find kompetente folk som tovholdere Sikr jer en stabil projektgruppe Planlæg og styr projektets udvikling Gem ALLE bilag og fakturaer …… 

20 Fra idé – ansøgning - støtte: Ansøgningsskema / projektbeskrivelse På www.lag-himmerland.dkwww.lag-himmerland.dk -Tjek strategien! -Læs vejledningen! Kontakt koordinator/ det lokale LAG medlem

21 Afklarende spørgsmål? LAG Himmerland: koordinator Anne O. Ritman / 9831 0000/ anne.ritman@grobund.com


Download ppt "Den gode ansøgning Til LAG Himmerland. LAG Himmerland har til uddeling: Ca. 3,3 millioner kr. / år Pr. 1. januar 2010: 65 projekter støttet med ca. 9,8."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google