Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

PV5: Kreativitetsworkshop – idéer til projektopstart PV 2012 Lars Peter Jensen 1.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "PV5: Kreativitetsworkshop – idéer til projektopstart PV 2012 Lars Peter Jensen 1."— Præsentationens transcript:

1 PV5: Kreativitetsworkshop – idéer til projektopstart PV 2012 Lars Peter Jensen 1

2 Finde svar på spørgsmålene: § Hvad er kreativitet? § Brainstorms – er det så simpelt? og anvende metoderne til: § Udvikling af jeres problemformuleringer og løsningsforslag Hvad skal vi i dag? © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede: http://creativitychampions.blogspot.com/2008/03/welcome- creativity-champions.html 2

3 Læringsmål  Få et indtryk af de forskellige retninger indenfor kreativitetsforskning  Få nogle redskaber til at udvikle de kreative kompetencer  Kick-starte jeres idegenerering med henblik på at få udarbejdet nogle spændende problemformuleringer og løsningsforslag 3

4 Er dette et produkt af kreativitet? © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 4

5 Hvem er så den kreative? © SLP-gruppen, Aalborg Universitet http://9poundhammer.blogspot.com/2007/12/going-ape- over-chimp-art.html Congo Desmond Morris 5

6 Barrierer for kreativt arbejde §Frygten for at det ikke vil virke §Frygten for at træffe forkerte valg §Frygten for at virke dum §Frygten for at miste kontrollen §Frygten får os til at vælge det sikre “NEJ” §Eller det afvisende “JA MEN” §Frygten for at lave fejl 6

7 http://stewartlee.org/blog/wp-content/uploads/2010/02/Challenge_vs_skill.jpg Csikszentmihalyi, 1997 7

8 http://dconrad3.files.wordpress.com/2010/06/flow-csikszentmihalyi.jpg (Csikszentmihalyi, 1990) 8

9 Forskellige skoler indenfor kreativitetsforskningen En rationel tilgang Kreativitet er genereret af den beviste, velovervejede, intelligente, rationelle tænker. En romantisk tilgang Kreativitet bobler frem fra det irrationelle og ubevidste, hvorimod det bevidste og rationelle hæmmer kreativiteten. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Billede øverst: www.arar93.dsl.pipex.com http://filmklub.au.dk/f07/images/veronikas_to_liv.jpg 9

10 Forskellige tilgange til kreativitet… Den psykologiske tilgang Fra 1950’erne Nøgleord: Personlighed, det ubevidste, følelser Den kognitive tilgang Fra 1970’erne Nøgleord: Mentale processer, divergent tænkning. Den sociologiske tilgang Fra 1980’erne Nøgleord: Gruppekreativitet, nyhedsværdi, samspil med omgivelserne. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 10

11 Eksempel på kreativitet 11

12 Brainstorming teknikker © SLP-gruppen, Aalborg Universitet http://perspectives-la.com/images/img.brainstorm.gif 12

13 Brainstorm §Et koncept udviklet af Alex Osborn i de sene 1930´erne. §Et værktøj til både generering (innovation) og opsamling af viden (status). §Mere information kan I finde på: www.brainstorming-that-works.com © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 13

14 En teknik: Bagudrettet brainstorm §Vend problemet: Hvordan kan jeg skabe problemet? §Et spørgsmål/emne defineres som det fælles udgangspunkt §Sæt en deadline §Begynd med at generere svar individuelt – og uden at tale (fx ved at bruge “post its”) §Strukturer svarene – og skab et overblik. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet http://www.cs.kuleuven.ac.be/~eddy/IMAGES/postit.gif 14

15 Øvelse 1 (Problemet): §Brainstorm ud fra spørgsmålet: Hvilke problemer kan I arbejde udfra i projektet? (problemformuleringernes basis) §Brug 5 minutter til at generere ideer individuelt på post-its – et svar pr. Post-it – 10 post-its til hver. §Strukturer ideerne på ca. 2 minutter. §Output: Find de tre ”bedste” problemer http://www.yell.com/images/classifications/computer_games.jpg 15

16 Øvelse 2 (problemet): Brainstorm ved association §Start med at skrive et tilfældigt ord, der er relateret til et problem, som I kan arbejde udfra i jeres projekt, ned på et stykke papir, send det videre. §Den næste person skriver et ord som han/hun forbinder med det næste ord, og sender videre. §Bliv ved sådan i 5 minutter. §Output: Find de tre ”bedste” problemer (med i vurderingen er de tre fra øvelse 1) §Sæt de tre problemer midt på bordet! © SLP-gruppen, Aalborg Universitet http://www.zartorv.com/log/vaerker/175/NJ001_1.jpg Af Niels Jensen (1965 - 16

17 En teknik: Innovativ brainstorm §Tag udgangspunkt i et åbent problem. §Sæt et ambitiøst mål for antallet af ideer til at løse problemet §Tænk højt som ideerne opstår §Undgå vurderinger; giv plads for både gode og dårlige ideer. §Brug ”ja og” filosofien (movement) §Hav plads til at bevæge andet end tankerne §Brug stikord og skitser (Tegn på papiret mm) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 17

18 En teknik: Provokations teknikker Bryd rammerne (Escape): fx hvad hvis vi ikke måtte bruge computere til at udvikle computerspil og hjemmesider? Vend tingene på hovedet (Reversal): fx det er mig der skal udvikles – og computerspillet/hjemmesiden. Ønsketænkning (Wishful thinking): fx hvad hvis vi havde uendelig computerkraft? Overdrivelse (Exaggeration): fx computerspil er kun for computer nørder Forvrægning (Distortion): fx jeg er ikke en ingeniørstuderende - men en sygeplejerske © SLP-gruppen, Aalborg Universitet 18

19 Ideer opstår når viden mødes og får lov at stimulere åbningen af nye ideer 19

20 Øvelse 3 (Løsninger): §Brainstorm i forhold til løsningsforslag: Hvordan kan I, ved hjælp af alle mulige forskellige teknikker, løse de problemer I udvalgte tidligere? §Generer ideer i 10 minutter. §Tænk højt som ideerne kommer op (stikord, hvis der er andre der har taletid) – brug “ja og” filosofien og tegn små skitser §Sæt alle idéerne op på væggen (samlet) §OUTPUT: En masse ideer på væggen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet http://www.mobication.dk/images/img_sportsklubber1.jpg 20

21 Øvelse 4: Brainstorm -billed stimuli (Løsningsforslag) 1.Dette er en individuel øvelse 2.I skal skrive de idéer til løsninger på problemerne som I udvalgte tidligere, som I tænker på når I ser billederne 21

22 22

23 23

24 Team Easy-On 24

25 Alle jeres idéer sættes på væggen 25

26 1.I har nu en hel masse løsningsforslag på væggen 2.Alle vælger én ide/gul seddel med hjertet (ikke med hjernen) det skal være den ide der taler til den enkelte fordi den kunne være fantastisk at gå videre med. 3.Sedlen gemmes 4.Output: Alle har en god idé (løsningsforslag) Øvelse 5: Alle vælger én løsningsidé: 26

27 Øvelse 6 - løsningsforslag §Diskuter de enkelte idéer og de potentialer der er i dem (10 minutter) §Vælg tre idéer/ løsningsforslag / teknologier ud som I vil arbejde videre med. §OUTPUT: 3 spændende løsningsforslag midt på bordet 27

28 (Striim, 2000) 5 faser i den kreative proces 28

29 Mindmaps §MINDMAPs er en enkel metode til at overskue og strukturere et utal af emner og arbejdsopgaver på. §Ved hjælp af streger og ord kan enhver skabe sig et hurtigt overblik over de fleste opgaver §Kan anvendes til forberedelse og styring af PROJEKTER. 29

30 Mindmap – HV-landskabet 30

31 Mindmap 31

32 Øvelse 7 – løsningsforslag §Lav et mindmap for hver af løsningsforslagene på et A3 ark (10 minutter pr. idé) §Output: 3 mindmaps Tag billede, skal anvendes i portfolio 32

33 SWOT-analyse §S - Strengths (styrker) §W - Weaknesses (svagheder) §O - Opportunities (muligheder) §T - Threats (trusler) §SWOT-analysen skal her anvendes i forhold til idéerne 33

34 Øvelse 8 §Lav en SWOT analyse for de to idéer som I tror mest på til projektarbejdet §Output: 2 SWOT analyser (Skriv ned skal anvendes i portfolio) 34

35 Øvelse 9 (laves i grupperum) §Hvordan kan I fremadrettet anvende kreative teknikker i projektarbejdet? 35

36 Hvad forventer jeg, at der er i jeres portfolio efter i dag? §Billeder af mindmaps §SWOT analyserne af de forskellige løsningsforslag §En diskussion af hvad I kan anvende forskellige typer af kreative teknikker til i jeres projektarbejde fremover 36

37 37 Pause 10 min

38 38 Hvad er et problem ? §Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. §Et problem er i sin positivt ladede betydning en situation med mulighed for forbedringer. §Et problem er i sin neutrale form et undersøgelsesområde, hvor situationens konsekvenser og muligheder er ukendte. Alle 3 betydninger kan være glimrende udgangspunkter for et problemorienteret projektarbejde!!!!!!

39 39 Hvad er et initierende problem ? §Indholdsmæssigt er det en afgrænset problemstilling der er: l Interessant at få belyst for nogen, også gerne uden for gruppen l Båret af interesse, motivation og faglig relevans §Formmæssigt er det en kort formulering der er struktureret så den lægger op til en systematisk analyse (Problemanalyse)

40 40 Eksempel Netværk på kørestole §Kørestole har i de senere år fået integreret flere og flere hjælpemidler til den handicappede. Dette kan være joysticks til at styre kørestolen, hjælpemidler til kommunikation, bevægelse etc. Ofte bliver løsningen at påsætter disse hjælpemidler som uafhængige enheder, der ikke har nogen indbyrdes kommunikation. Resultatet bliver ofte at man specielt for svært handicappede for en ’overklistret’ kørestole, hvor brugeren bliver afhængig af en hjælper for skifte mellem de forskellige hjælpemidler. §Kan en joystick til styre kørestolen med også udnyttes som mus til en bærbar computer, kan der laves en smidig løsning på dette?

41 41 1.Et initierende problem er et styringsredskab, dvs. at problemet kan omformuleres igennem problemanalysefasen. 2.Der skal være en klar rød tråd fra det initierende problem og det der behandles i problemanalysen. 3.Der skal være en relation imellem det initierende problem og problemformuleringen, som kan opfattes som en præcisering ift. det initierende problem. HUSK AT:

42 42 Et overblik over projektfaserne: © KVL (Andersen et al, 1995) Initierende fasen Projekt- forslag Initierende problem Emner/struktur for problemanalysen

43 43 Hvorfor skal man analysere sit problem ? LP Kone Vand Hvad skal jeg gøre for at komme over til min kone ?

44 44 Problemanalysefasens typiske indhold (Andersen, 1995): §Redegørelsen for at problemet eksisterer: Hvem er det et problem for ? §Redegørelse for baggrunden og historien bag problemet: Hvorfor er det et problem ? §Redegørelse for interesseparter: Hvem er involveret og hvem har interesse i problemet ? §Årsager og konsekvenser af problemet: Hvilke andre problemstillinger er der i tilknytning til problemet. Problemanalysens indhold

45 45 Værktøjer til de første 2 dele af analysen §6 H-modellen §Post It Brain storm 1. Alle skriver stikord på gule lapper i 5 minutter 2. Alle lapper klistres op på tavlen 3. En eller flere læser stikordene på alle lapperne op 4. Alle går op til tavlen og strukturerer brain stormen Problemstilling Hvem ? Hvorfor ? Hvad ? Hvor ? Hvornår ?Hvordan ?

46 46 Et overblik over projektfaserne: © KVL (Andersen et al, 1995) Initierende fasen Projekt- forslag Initierende problem Emner/struktur for problemanalysen

47 47 Problemformulering - hvad ? §Et ARGUMENTERET (via problem- analysen) overordnet spørgsmål og evt. flere sammenhængende delspørgsmål. §Et styringsredskab i forhold til problembearbejdningen, som kan ”files til” efterhånden som nye erkendelser opstår. §Bemærk at ordet problemformulering ofte ses som overskrift for en konklusion på problemanalysen som så ender med ovenstående.

48 48 Problemformulering - eksempel Initierende problem: §Hvilke trafikrelaterede problemer eksisterer i T-krydset ved Fredrik Bajers Vej og Niels Bohrs Vej, og hvad er årsagerne til og konsekvensen af disse problemer ? Problemformulering: §Hvilke trafikale reguleringsmuligheder kan løse problemet ved T-krydset mellem Fredrik Bajers Vej og Niels Bohrs Vej

49 49 Projektafgrænsning Problemformuleringen fortæller HVAD gruppen vil arbejde med, men ikke hvordan eller hvor bredt/snævert man vil arbejde. Derfor afgrænses projektet : §I projektafgrænsningen fokuseres projektet under hensynstagen til gruppens ressourcer og interesser. §Metode og teorivalg afgrænser også projektet. §HUSK at afgrænsninger skal være begrundede

50 50 Projektafgrænsning - eksempel Hvor kan grønne bølger anvendes og hvilke effekter har de i trafikken ? §For at besvare problemformuleringen vil vi udarbejde en computersimulering, der kan simulere trafikken gennem en række kryds på en given strækning, på et detaljeret niveau. §Vi går ud fra at alle trafikanter opfører sig perfekt, og at fodgængere og cyklister ikke findes.

51 51 Et overblik over projektfaserne: © KVL (Andersen et al, 1995) Initierende fasen Projekt- forslag Initierende problem Emner/struktur for problemanalysen Analyse

52 52

53 Før i kommer til PV 7 d. 19 oktober skal i tage de 3 nedenstående tests og medbringe resultaterne. Læringsstiltest §På Richard Felders hjemmeside kan man ikke alene tage hans læringsstil test, men også finde inspiration til hvordan man kan forbedre sine læringsmuligheder baseret på resultaterne af ens test. Rolletest §Her kan man finde ud af hvilke roller i gruppen man ”spiller” bedst. Der kræves: brugernavn: guest password: velkommen for at få adgang til testen, som kun må benyttes af kursusdeltagerne. Assertionstest §Her kan man teste ens personlige opførsel i gruppen. 53


Download ppt "PV5: Kreativitetsworkshop – idéer til projektopstart PV 2012 Lars Peter Jensen 1."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google