Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKirsten Danielsen Redigeret for ca. et år siden
1
Ledelsens anvendelse af kvalitetsdata Præsentation og analyse af data Fredericia Uddannelsescenter 17. maj 2011 Overlæge MPM Erik Jakobsen Hjerte-, lunge- og karkirurgisk afdeling T OUH Leder af Dansk Lunge Cancer Register
2
Kvalitet – de mange metoder I DDKM DPSD – Utilsigtede hændelser Mortalitetsrater (HSMR) LUP
3
http://www.patientoplevelser.dk
7
Kvalitet – de mange metoder II Region Syddanmarks politisk godkendte kvalitetsmål –Den patientoplevede kvalitet –Den sundhedsfaglige kvalitet –Den organisatoriske kvalitet –Den sygdomsspecifikke kvalitet
19
Kvalitet – de mange metoder II Region Syddanmarks politisk godkendte kvalitetsmål –Den patientoplevede kvalitet –Den sundhedsfaglige kvalitet –Den organisatoriske kvalitet –Den sygdomsspecifikke kvalitet Lokalt Udvalgte kvalitetsmål
22
Kvalitet – de mange metoder II Region Syddanmarks politisk godkendte kvalitetsmål –Den patientoplevede kvalitet –Den sundhedsfaglige kvalitet –Den organisatoriske kvalitet –Den sygdomsspecifikke kvalitet Lokalt Udvalgte kvalitetsmål Det Nationale IndikatorProjekt (NIP) Kræftpakker Hjertepakker
25
Fra patient til data til kvalitet - DLCR
26
Hvad er DLCR Landsdækkende godkendt og støttet klinisk kvalitetsdatabase for udredning og behandling af lungecancer. En del af Dansk Lunge Cancer Gruppe Startede 2000 Hjemmehørende på Odense Universitetshospital Tilknyttet Kompetencecenter Syd, Region Syddanmark Dækker alle udredende afdelinger, kirurgiske og onkologiske afdelinger, der beskæftiger sig med udredning og behandling af lungecancer
27
Dansk Lunge Cancer Register Første patient inkluderet 1. januar 2000 38 000 patienter inkluderet 2000 – 2010 > 90 % af populationen
28
Deltagere DLCR Udredende afdelinger: 18 (100 %) Kirurgiske afdelinger: 4 (100 %) Onkologiske afdelinger: 10 (100 %) Totalt: 32 afdelinger (1994: ca.100 ; 2000:ca. 55)
29
DLCR System 1 Netværk CSC DLCR Øvrige Netværk Firewall DLCR sekretariat Afd.
30
DLCR System 2 DLCR Afdelinger Cancer Register Patologi Register CPR Register
32
DLCR: Fra produktion af data til analyse og rapportering of resultater CSC TOPICA (Software) Data management (SQL database) Analyse (Stata; Excel) Inddata fra: Udredning Kirurgi Onkologi Samkørsel med eksterne centrale registre: CPR Patobank LPR og CR DATA PRODUKTION CENTRAL DATAMANAGEMENT Samkørsel med eksterne data Validering af data Forberedelse til analyse ANALYSE og RAPPPORTERING Transmission Transmission til åben system FORSKNING Rapportering: Årsrapporter Kvartalsrapporter ’Ad hoc’ rapporter Online rapporter LIS Rapportering: Online rapporter
33
Rapporter Online rapporter Offentlige årsrapporter Offentlige kvartals- og årsrapporter – NIP Temarapporter f.eks. NIP mortalitetsrapport Audit – lokalt, regionalt og nationalt LIS
35
Rapporter Online rapporter Offentlige årsrapporter Offentlige kvartals- og årsrapporter – NIP Temarapporter f.eks. NIP mortalitetsrapport Audit – lokalt, regionalt og nationalt LIS
37
Rapporter Online rapporter Offentlige årsrapporter Offentlige kvartals- og årsrapporter – NIP Temarapporter f.eks. NIP mortalitetsrapport Audit – lokalt, regionalt og nationalt LIS
40
Rapporter Online rapporter Offentlige årsrapporter Offentlige kvartals- og årsrapporter – NIP Temarapporter f.eks. NIP mortalitetsrapport Audit – lokalt, regionalt og nationalt LIS
42
Rapporter Online rapporter Offentlige årsrapporter Offentlige kvartals- og årsrapporter – NIP Temarapporter f.eks. NIP mortalitetsrapport Audit – lokalt, regionalt og nationalt LIS
43
DLCR anvender kvalitetscirklen!
44
Indikatorer i DLCR Overlevelse –1, 2 og 5 år ; totalt og efter kirurgi 30 dages overlevelse Ventetid Stadieklassifikation Resektionsrate
45
Hvad kan DLCR? Påvirke kvaliteten –Resultatsindikatorer
46
1, 2 og 5 års overlevelse efter kirurgi
47
30-dages dødelighed efter kirurgi
48
Hvad kan DLCR? Påvirke kvaliteten –Resultatsindikatorer –Procesindikatorer
49
Type af operation
50
Hvad kan DLCR? Påvirke kvaliteten –Resultatsindikatorer –Procesindikatorer –Strukturindikatorer
51
Ventetid på operation - % opereret inden for 14 dage efter modtaget henvisning
52
Kvalitet – de mange muligheder Data er i stigende grad tilgængelige Skal bruges med omtanke –Hvor stammer data fra? –Hvad er datavaliditet og kvalitet? –Hvad er kompletheden? Audit på baggrund af valide data kan have indflydelse på kvaliteten – også sundhedsfaglige kerneydelser Fagprofessionelle ønsker at bedre kvaliteten Ledelsesopgaven er ulig nemmere når data opfattes som valide!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.