Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBenjamin Knudsen Redigeret for ca. et år siden
1
SPS-ordningen Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand v. Sine Eggert, Økonomisk- Administrativt Center
2
Program Gældende tilskudsregler for indeværende skoleår 2012/13 For specialskoler (= skoler godkendt til samlet særligt tilbud) også for 2013/14 For specialskoler (= skoler godkendt til samlet særligt tilbud) også for 2013/14 Nye tilskudsregler fra og med skoleåret 2013/14 For de almene skoler For de almene skoler
3
Skolens forpligtelse Skolerne kan tilbyde specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand (§3, stk.1) Elevens tidligere skolekommune skal yde vederlagsfri pædagogisk-psykologisk rådgivning for elever på efterskoler (§3, stk. 2) Stk. 2 gælder også elever på hus- og hånd, der ikke er fyldt 18 år ved kursets begyndelse (§3, stk.5) Tilskud søges i Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen Jf. Kostskoleloven
4
2 former for tilskud: §25.1-støtte – alm. specialundervisning §25.2-støtte – støtte til elever med svære handicap (Jf. Kostskolelovens §25) Det er ikke muligt at søge §25.1-støtte og §25-2- støtte til samme elev på samme tid
5
§25.1-støtte: ”Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til elever, hvis udvikling kræver særlig hensyntagen eller støtte, som ikke kan ydes inden for rammerne af den almindelige undervisning” (Tilskudsbekendtgørelsens § 39) Typiske grupper: elever med specifikke behov for begrænset støtte i f.eks. dansk og/eller matematik. Tilskuddet ydes med en fast takst pr. årselev pr. kursusuge
6
§25.2-støtte: Tilskud til dækning af ekstraudgifter til lærertimer, praktisk medhjælp & hjælpemidler til elever med svære handicap Typiske grupper: bevægelses-, høre-, og synshandicappede, elever med udviklingsforstyrrelser, psykiske problemer eller generelle indlæringsvanskeligheder samt dyslektikere (der ikke går på ordblindeefterskole) Tilskud til timer ydes med en fast takst pr. arbejdstime Udgifter til hjælpemidler ydes via refusion efter godkendt bevilling
7
Generelt for §25-støtte: Tilskud til: Undervisning Undervisning Undervisningsrelaterede aktiviteter Undervisningsrelaterede aktiviteter Ingen tilskud til: Samvær og fritid Samvær og fritid
8
Takster: StøtteformEfterskoler Hus- og hånd- skoler §25.1 599,48 kr. pr. uge = 23.979.20 kr. for et 40 ugers kursus 557,15 kr. pr. uge = 22.286 kr. for et 40 ugers kursus §25.2 – lærertimer* 211,35 kr. pr. 60 minutters støtte §25.2 - praktisk medhjælp 132,63 kr. pr. 60 minutters hjælp *Der kan søges forberedelse i forholdet 1:1 for hver konfrontationstime Satserne er for finansåret 2012 Satserne er for finansåret 2012
9
Hvordan søger man? Opretter en ansøgning i det elektroniske ansøgningssystem sps2005 Indsender nødvendig dokumentation med posten (dog ikke ved §25.1-tilskud for specialskoler) Ansøgningerne skal så vidt muligt være indsendt inden kursets begyndelse
10
Hvordan søger man? Der kan søges tilskud til nye elever i løbet af skoleåret Ved elevafbrud meddeler I via mail, hvor mange hele kursusuger eleven har gennemført, og tilskuddet reguleres dernæst Ved væsentlige ændringer skal styrelsen ligeledes have besked med henblik på regulering
11
Dokumentationskrav: Specialefterskoler Almene efterskoler §25.1 Ingen dokumentation (men PPR-udtalelse skal foreligge på skolen) PPR-udtalelse §25.2 PPR-udtalelse- + skoleudtalelse Samme regler gælder for hus- og hånd. Dog erstattes PPR-udtalelsen for elever over 18 år v. kursets begyndelse af en udtalelse fra en faglig sagkyndig person, der er uafhængig af skolen.
12
PPR-udtalelsen skal indeholde: Vurdering af elevens problemer og behov Forslag til foranstaltning og (ved §25.2) anbefaling af ugentligt timetal Eventuelt tidligere udredninger/rapporter (særligt når støttebehovet er omfattende) PPR-vurderingen skal forholde sig til skolens tilbud, og er kun gældende for ét skoleår
13
Skoleudtalelsen skal indeholde: En beskrivelse af behovet for specialundervisning, praktisk medhjælp eller hjælpemidler En beskrivelse af, hvordan I vil anvende tilskuddet, herunder en præcisering af, hvor mange timer, der skal anvendes til forberedelse Supplement til PPR-udtalelsen
14
Afgørelserne: Læses i sps2005 (ingen særskilte bevillingsbreve) Tilskud til undervisning og praktisk medhjælp udbetales i månedlige rater via nemkonto Hjælpemidler betales af jer, og vi refunderer efterfølgende udgiften ved indsendelse af kopi af faktura + dokumentation for betaling
15
Nye regler på vej - baggrund Inklusion på dagsordenen Færre elever skal udskilles fra almenundervisning Undervisningsdifferentiering Ny praksis for undervisning Nyt specialundervisningsbegreb – i folkeskolen OG i de frie skoler ”Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand (specialpædagogisk bistand) gives til elever i specialklasser og specialskoler. Der gives desuden specialpædagogisk bistand til elever, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer”(= 12 lektioner)
16
Forbehold for nye regler Lovforslagets høringsfase er endnu ikke afsluttet – forbehold for høringssvar Se evt. www.hoeringsportalen.dk Lovforslaget er endnu ikke fremsat i Folketinget – forbehold for den politiske proces
17
Processen Skoler2012/132013/142014/15 eller senere? Almene skolerGældende regler Støttebehov under 12 lektioner: Inklusionstilskud Støttebehov under 12 lektioner: Inklusionstilskud Støttebehov på mindst 12 lektioner: Gældende regler Støttebehov på mindst 12 lektioner: Nyt tilskudssystem SpecialskolerGældende regler Nyt samlet tilskudssystem?
18
Inklusionstilskud - indhold Inklusionstilskuddet ydes til elever med støttebehov under 12 lektioner (dvs. de tidligere §25.1-elever + nogle §25.2-elever). Tilskuddet ydes med en takst pr. årselev Der skal dog være mindst 5 årselever, der deltager i skolens inklusionstilbud, for at man kan modtage inklusionstaksten Tilskuddet beregnes ud fra antallet af inklusionselever i det skoleår, der slutter året før finansåret
19
Inklusionstilskud - krav Skolens inklusionstilbud skal fremgå af skolens indholdsplan og offentliggøres på skolens hjemmeside Der skal udarbejdes en skriftlig plan for inklusion og planen skal være underskrevet af eleven eller forældre/værge Der skal foretages løbende evaluering af støtten Der skal IKKE sendes PPR/skole-udtalelser ind på eleverne
20
Overgangsordning Inklusionstilskud for efteråret 2013 beregnes på baggrund af ”inklusionselever” i efteråret 2012 Inklusionstilskud for finansåret 2014 beregnes på baggrund af skoleåret 2012/13, men minimums-elevtallet for at modtage inklusionstilskud vil være 3 årslever (fremfor 5 årslever)
21
Hvor kan du orientere dig? http://spsu-net.spsu.dk/http://spsu-net.spsu.dk/ (spsu-nettet) http://spsu-net.spsu.dk/ Lukket intranet for skolerne med relevante informationer omkring ansøgning m.v., e-læring om sps2005, nyheder + adgang til sps2005 Brugernavn: spsu1026 Brugernavn: spsu1026 Adgangskode: s1026 Adgangskode: s1026 Det elektroniske ansøgningssystem sps2005 Adgang fra spsu-nettet Ansøgninger oprettes, afgørelser læses, tilskuddet følges Kræver personligt brugernavn og adgangskode (bestilles i styrelsen – læs mere på spsu-nettet under punktet ”sps2005 – start”) www.spsu.dk Åben hjemmeside for alle – meget overordnet intro
22
Lovgrundlag: Kostskoleloven (Bekendtgørelse af lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler)), LBK nr. 689 af 22/6 2011 Tilskudsbekendtgørelsen (Bekendtgørelse om tilskud m.v. til folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler)), BEK nr. 807 af 19/7 2012 Link til begge findes på spsu-nettet
23
Kontakt: Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen Økonomisk-Administrativt Center Frederiksholms Kanal 25 1220 København V. 1220 København V.sps@ktst.dk Tlf. 33 92 56 66 (mellem 10.00 – 12.00) Helpdesk (teknisk support) 72 31 95 60
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.