Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Konsulent Maren Ottar Hessner

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Konsulent Maren Ottar Hessner"— Præsentationens transcript:

1 Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Konsulent Maren Ottar Hessner moh@efterskoleforeningen.dk

2 Mangfoldighed og Inklusion Hvad er ’Mangfoldighed’? ’det at indeholde mange forskellige sider og aspekter, det at være varieret i sit indhold’ Hvordan opnår man det på en efterskole? Bl.a. gennem en mangfoldig sammensætning af voksne og unge med forskellige: Aldre, køn, nationaliteter, sprog, religioner, politiske orienteringer, socioøkonomiske baggrunde etc.

3 Mangfoldighed og Inklusion Hvordan går det med mangfoldigheden i skoleformen? Ca. 507 (1,8 %) Flygtninge- og indvandrerunge Ca. 313 (1 %) Grønlandske unge Ca. 91 (0,3 %) Færøske unge Ca. 324 (1,1 %) får specialundervisning (almene efterskoler) Ca. 1185 (4,1 %) er inklusionselever Ca. 50 (0, 1) anbragte elever i alt Og (reg. 2085) ca. 8,6 % m. økonomisk tilskud fra kommunen Og så er der alle de andre I alt ca. 28.656 elever

4 Mangfoldighed og inklusion Undersøgelse af efterskolernes inkluderende arbejde, 2013 Elever med særlige udfordringer Personlige: Sårbare unge, unge med lettere Asperger/ Autisme Spektrum forstyrrelser, unge med selvskadende adfærd etc. Faglige: Unge med særlige læringsforudsætninger, tosprogede unge, ordblinde Sociale: Udsatte unge, unge med ADHD, unge m. ’tilknytningsforstyrrelser’

5 Mangfoldighed og Inklusion Tager efterskolen et ‘socialt ansvar’? Politiken, Debat Politiken, Debat 19. apr. 2014 Efterskolerne svigter unge med en anden etnisk baggrund Efterskolerne bliver nødt til at ændre elevsammensætningen, så unge med anden etnisk baggrund og fra bogligt svage hjem bliver tilgodeset. Af Mattias Tesfaye murersvend og folketingskandidat for socialdemokraterne

6 Mangfoldighed og Inklusion Undersøgelsen viser at -80% af de adspurgte efterskoler vil gerne inkludere -At der er behov for en strategisk, multi-facetteret og åben tilgang, hvis inklusionen skal lykkes  Dvs. Strategisk: Organisering af ressourcer, sikring af kompetencer, samarbejde med eksterne aktører.  Multifacetteret: individuelle tiltag som: Mentor, DSA. Fællesskabstiltag som: Den synlige mangfoldighed, inddragelse af elever i arbejde med skolens værdier - At optagelsesproceduren er afgørende – ift. hvad man ved om den enkelte FØR opholdets start -At når det lykkes, kan det nedbringe både frafald blandt elever og sygefravær blandt medarbejdere

7 Mangfoldighed og Inklusion Den gode historie… Khalid Latifi, tidligere elev, Horne Efterskole https://www.youtube.com/watch?v=Eta0cWPADl8

8 Mangfoldighed og Inklusion Evaluering, Danmarks Evalueringsinstitut EVA, 2010 ”..viser at eleverne i høj grad profiterer af et efterskoleophold, både personligt, socialt og fagligt. Ifølge forældre, elever, lærere og forstandere…eleverne bliver mere selvstændige og ansvarsbevidste af et efterskoleophold, og disse egenskaber er vigtige når de skal gennemføre en ungdomsuddannelse…. ”Samtidig.. at de efterskoler der lægger vægt på at FIE-elever skal lære at indgå i et fællesskab baseret på implicitte forestillinger om det at være dansk, risikerer at opnå det modsatte, nemlig at FIE-elever danner ”egne” fællesskaber omkring det at føle sig anderledes og uden for fællesskabet.” ”Der var en konflikt med [en FIE-elev] der i starten ikke forstod sarkasme og ironi. Jeg prøvede at forklare ham at ”de er ikke efter dig, men de vil lave sjov”. Han har et sprogligt problem, han tager ordene for pålydende. Det har vi brugt meget tid på at snakke om.” – Forstander ”..undervisningen i dansk som andetsprog bør professionaliseres. Flere elever og lærere giver udtryk for at det er svært for dem at finde undervisningsmaterialer der er både alderssvarende og sprogligt tilgængelige for eleverne. Dette forhold kan netop hænge sammen med at de lærere der underviser eleverne i dansk som andetsprog, ikke nødvendigvis har et andetsprogspædagogisk fokus når de underviser.”

9 Mangfoldighed og Inklusion Bivirkninger ved fællesskabets værdier (Undersøgelse af 9. klasse, 2014) Man er selv skyld i det hvis man er udenfor På en efterskole kan du ikke blive holdt udenfor, med mindre du selv er skyld i det, er asocial og sætter dig op på dit værelse og spiller spil eller ser fjernsyn. (Nina, elev) En udfordring for introverte elever – Ikke alle oplever de kan bidrage lige meget – Nogle har brug for ro – Efterskolelivet kan virke overvældende En lille gruppe oplever ikke at trives socialt

10 Mangfoldighed og Inklusion Hvilke unge kommer ikke på jeres skole – eller falder gennem fællesskabets sprækker? -Flygtninge– og indvandrerunge? -Udsatte unge? -De introverte? -Nogle helt andre?

11 Mangfoldighed og Inklusion Kom med i netværk! Facebook Gruppen ’Mangfoldighed og inklusion i efterskolen’: facebook.com/groups/inklusioniefterskolen/ moh@efterskoleforeningen.dk

12 Mangfoldighed og Inklusion Hvad kan du gøre som forstander? -Sætte debatten i gang på skolen -Udarbejde beskrivelse af inklusionstilbud – sammen med dine medarbejdere -Orientere dig om økonomien på efterskoleområdet - Se på rekruttering – af elever OG lærere -Se på optagelsesprocedurer – hvad ved I om de unge? -Støtte individuelt op om dine lærere -Organisere tid til teamsamarbejde og vidensdeling -Overveje samarbejdspartnere -Bruge Efterskoleforeningen

13 Mangfoldighed og Inklusion Efterskoleforeningen – WIFM? Midler til rekruttering af flygtninge- og indvandrerunge, skriv til moh@efterskoleforeningen.dk moh@efterskoleforeningen.dk Kurser – Se http://efterskoleforeningen.dk/da/Kurserhttp://efterskoleforeningen.dk/da/Kurser Publikationer - http://www.efterskoleforeningen.dk/da/Publikationerhttp://www.efterskoleforeningen.dk/da/Publikationer -Vejledning i undervisning i dansk som andetsprog -”Sårbare unge – en vejledning” -”Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation – 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge” - UVM’s ”Den professionelle bekymring – en vejledning til frie skoler om børn og unge, der mistrives og har behov for særlig støtte” Konsulenter – Rådgivning og oplæg


Download ppt "Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Konsulent Maren Ottar Hessner"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google