Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Status og erfaringer Projektleder Sanya Pedersen, Danmarks Evalueringsinstitut.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Status og erfaringer Projektleder Sanya Pedersen, Danmarks Evalueringsinstitut."— Præsentationens transcript:

1 TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Status og erfaringer Projektleder Sanya Pedersen, Danmarks Evalueringsinstitut

2 DAGSORDEN −Hvorfor fokus på de stærke elever? −Hvem er de stærke elever? −Hvilke tilbud er der til stærke elever? −Fokus på grundforløbspakker for stærke elever −Erfaringer med at udvikle tilbud

3 KORT OM UNDERSØGELSEN BAGGRUND − Projekt igangsat af EVA selv DATAMATERIALE − Forundersøgelse incl. desk study og eksplorative interviews − Fem casestudier − Spørgeskemaundersøgelse blandt alle uddannelsesledere UDDYBENDE OM UNDERSØGELSEN - http://www.eva.dk/projekter/2010/erhvervsuddannelsernes- tilbud-til-staerke-elever

4 HVORFOR FOKUS PÅ STÆRKE ELEVER? Udfordringer til alle – både de svage og de stærke elever – er på den politiske dagsorden fx: - Globaliseringsaftalen 2006 - Erhvervsuddannelsesloven 2007 (Ungdomsuddannelse til alle) - Sorø-mødet 2010 - Talentarbejdsgruppen 2011

5 HVEM ER DE STÆRKE ELEVER? I hvilken grad opfatter I følgende som kendetegn ved de 'stærke elever' på din indgang? De 'stærke elever' … (Sæt én markering i hver linje)

6

7 HVILKE TILBUD ER DER TIL STÆRKE ELEVER?

8 ORGANISERING AF SÆRLIGE TILBUD − Individuelt tilpassede forløb − Deltagelse i konkurrancer og særlige events − EUX − Særlige hold for stærke elever

9 GRUNDFORLØBSPAKKER FOR ‘STÆRKE ELEVER’ MÅLGRUPPE OG INDHOLD -Målgruppe er de fagligt ambitiøse (67 %), mens 46 % har de studieorienterede der overvejer efterfølgende videregående uddannelse. -Indholdet er ekstra fag-faglige udfordringer (89 % i høj eller nogen grad 89 %), mens fag på højere niveau indgår hos 63 %) ORGANISERING -72 % på de enkelte indgange. 27 % organiseret på tværs af indgange. -41 % af forløbene er længere end det ordinære. 24 % er kortere.

10 POSITIVT UDBYTTE VED SÆRLIGE GRUNDFORLØBSPAKKER

11 NEGATIVT UDBYTTE VED SÆRLIGE GRUNDFORLØBSPAKKER

12 ERFARINGER MED AT UDVIKLE TILBUD −Eleverne kommer ikke af sig selv, men skal identificeres og opfordres −Faglige udfordringer til underviserne −Opbakning fra ledelsen er afgørende −Driften løber rundt, men behov for ekstra ressourcer til udvikling

13 OPLÆG TIL DEBAT -Kan I genkende det billede som EVAs undersøgelse tegner? -Hvor er I i forhold til arbejdet med stærke elever? Og hvor vil I hen? -Hvilket positivt og negativt udbytte har I oplevet af jeres nuværende indsatser? -Hvad er drivkræfter og barrierer for at udbyde særlige tilbud til stærke elever? Hvad vil I anbefale andre at gøre?


Download ppt "TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Status og erfaringer Projektleder Sanya Pedersen, Danmarks Evalueringsinstitut."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google