Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Inklusion: Workshop 2 ”Mangfoldighed skaber værdi” - modeller for organisering af inklusionsarbejdet på efterskolerne HUI LI, (CAND. MAG I PÆDAGOGIK OG.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Inklusion: Workshop 2 ”Mangfoldighed skaber værdi” - modeller for organisering af inklusionsarbejdet på efterskolerne HUI LI, (CAND. MAG I PÆDAGOGIK OG."— Præsentationens transcript:

1 Inklusion: Workshop 2 ”Mangfoldighed skaber værdi” - modeller for organisering af inklusionsarbejdet på efterskolerne HUI LI, (CAND. MAG I PÆDAGOGIK OG KONSULENT) MICHAEL THAGAARD (FORSTANDER VED FAABORGEGNENS EFTERSKOLE) HELGE ANDERSEN LUND (AFDELINGSLEDER VED FAABORGEGNENS EFTERSKOLE)

2 Plan for workshop  Kort introduktion til workshoppen  Hvordan arbejdes der med inklusion på Faaborgegnens Efterskole? ved forstander Michael Thagaard og afdelingsleder Helge Andersen Lund  Spørgsmål og øvelse  Hvilke modeller findes der for organisering af inklusionsarbejdet? Ved Hui Li  Øvelse

3 Opvarmingsøvelse 5 min  I skal nu præsentere jer for en som I ikke kender i forvejen, ud fra følgende spørgsmål:  Hvilken skole kommer du fra?  Hvilken rolle har du på skolen ift. inklusion?  Hvad er dine ambitioner for inklusion på din skole?

4 Hvordan arbejdes der med inklusion på Faaborgegnens Efterskole?

5 Hvordan kan vi sætte Faaborgegnens Efterskoles arbejde med inklusion i et større perspektiv? En undersøgelse af efterskolernes arbejde med inklusion af Hui Li og Maria Soltauw

6  Metode og fokus i undersøgelsen  De forskellige modeller udfra følgende temaer  Organisering af inklusionsarbejdet  Tilgang til inklusion  Udfordringer

7 Metode  Kvantitativ undersøgelse  Spørgeskema til alle efterskoler  Svarprocenten er på 59,8%, dvs. 129 skoler  Kvalitativ undersøgelse  Telefoninterviews  9 forstandere og 3 lærere fra 10 skoler

8 Skabelse af inkluderende miljøer - for alle elevtyper: FOKUS Elever med særlige udfordringer;  Personlige udfordringer; sårbare unge, Asperger syndrom, Autisme Spektrum Forstyrrelser, selvskadende adfærd etc.  Faglige udfordringer; generelle indlæringsvanskeligheder, tosprogede, ordblinde unge etc.  Sociale udfordringer; udsatte unge, ADHD, unge med tilknytningsforstyrrelser etc.

9 En undersøgelse af inklusion: FOKUS PÅ skolerne  Organisering  Tiltag  Udfordringer  Ønsker UDEN OM skolerne  Rekruttering  Eksternt samarbejde

10 Organiseringsmodel Organisering Inklusion

11 Skabelse af inkluderende miljøer

12 Tilgang til inklusion  1. + 2. model  Ansvar  Naturligt  Del af pædagogiske arbejde  3. model  Elevflok ”suger” dem op  Prioriterer den store elevflok  Må passe til profil og virke Organisering Inklusion

13 Tilgang til inklusion Så tipper det. Så er der ikke nogen til at hive de ressourcesvage op. Så bliver det en begrænsning. Mere end at der er nogen, der udvikler sig Hvis vi får for mange elever med forskellige udfordringer, så får vi ikke så mange af den hvide middelklasse og hvis man ikke har noget at spejle sig i, har man ikke noget at inkludere i ” ” ” ”

14 Kort refleksion: 1. Model Ildsjæl En ansvarlig lærer 2. Model Alle lærere 3. Model Ad-hoc Ustruktureret Organisering 1. Model Tolerance Rummelighed Ansvarlig tilgang 2. Model Kultur Naturlig tilgang 3. Model Skeptisk, tilfældig Uambitiøs tilgang Tilgang til inklusion 1) Hvilke model læner din skole sig op ad både ift. organisering af arbejdet med og tilgang til inklusion? 2) Er det dine ambitioner at lave om dette?

15  Tilpassede undervisningsformer  Støtteordninger/mentor  Den svære samtale  Udslugning og optagelse  Rekruttering af tosprogede elever Tiltag

16  Varierende inden for samme model  Afhænger af elevgruppe  Struktureret tilgang – inkluderende miljøer Organisering Inklusion

17 Tiltag - Optagelse  Udførlig optagelsesprocedurer - giver et godt efterskoleophold  Forudser behov  Tilpasse forløb og tiltag  Åben optag  Uforudsete ”overraskelser” Organisering Inklusion

18 Udfordringer

19 Udfordringer - primære  Udfordring 1: Skriftliggørelse af arbejdet og dokumentation  Udfordring 2: Netværk  Udfordring 3: Kommunalt samarbejde  Udfordring 4: Ressourcer Organisering Inklusion

20 1. Udfordring Skriftliggørelse af arbejdet og dokumentation  Primært efterskolerne fra 2. model  Hvorfor virker det? – Opfølgning på inklusionsarbejdet  Inklusionslovgivning –  (for meget) tid på elevjournaler  Inklusionsstrategi for at øge elevoptaget Vi har lykkedes, men vi ved ikke altid hvorfor, vi har lykkedes Fantastisk gode til at være sammen med eleverne og fantastisk dårlige rent administrativt. Vi skal bare være bedre til dokumentationen - Forstander om medarbejderne ” ” ” ”

21 2. Udfordring Netværk  Nøglepersoner; Støtte og sparring  Vidensdeling, samarbejde og tillid mellem efterskolerne  Samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner

22 3. Udfordring Kommunalt + eksternt samarbejde  Alle efterskoler i forskellig grad  Kommunerne sparer – insistere på støtte  Indblik i elevernes hverdag  Langsom sagsbehandling  Begrænsede informationer om eleverne

23 4. Udfordring Ressourcer  Typisk efterskolerne fra den 3. model  Økonomisk støtte – tilskud  Medarbejderkompetencer  For få lærere

24 Ambitioner og udfordringer: en proces øvelse  Hvilke udfordringer står du med på dine skole?  Sammenhold dine ambitioner og de udfordringer, du har skrevet ned  Tænk i hvordan disse udfordringer kan overkommes, således at ambitionerne kan opnås, brug procesplan til at synliggøre de forskellige dele i processen

25 Tak for i dag og god vind med inklusionsarbejdet !


Download ppt "Inklusion: Workshop 2 ”Mangfoldighed skaber værdi” - modeller for organisering af inklusionsarbejdet på efterskolerne HUI LI, (CAND. MAG I PÆDAGOGIK OG."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google