Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 1 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Sø- og Handelsretten 8. Marts 2005.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 1 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Sø- og Handelsretten 8. Marts 2005."— Præsentationens transcript:

1 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 1 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Sø- og Handelsretten 8. Marts 2005 v/Stig Gregersen Advokat, Mediator, MMCR Frederiksborggade 15 1360 København K Tel: +45 33 43 34 10 E-mail: stig.gregersen@skuld.com

2 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 2 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Det er helt klart, at det ikke er muligt at undvære domstolene, ligesom det også er uomtvisteligt, at mange sager forliges direkte mellem parterne. Stadig vil der dog være en del sager, hvor parterne med fordel vil kunne få sagerne løst ved mediation.

3 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 3 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Definitioner: Kommercielle forhold: Ingen kodificeret definition, men i denne sammenhæng vil Retsplejelovens §6, stk. 5, kunne anvendes: “Ved søsager og handelssager forstås i denne lov borgerlige sager, i hvilke fagkundskab til søforhold eller til handelsforhold skønnes at være af betydning...” I Midtvejsrapport om evaluering af forsøget med retsmægling, april 2004, er der i forbindelse med opdeling af sagerne bl.a. henvisning til sager, hvor de to parter er to firmaer.

4 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 4 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Mediation: Ingen kodificeret definition. I Danmark anvendes i vidt omfang følgende definition, der stort set er i overensstemmelse med definitionen i Standardaftalen vedr. retsmægling: “En frivillig og fortrolig konfliktløsningsmetode, hvor en eller flere upartiske tredjepersoner hjælper parterne med selv at forhandle sig frem til en for dem tilfredsstillende løsning gennem en struktureret proces. Tredjepersonen træffer ingen afgørelse i sagen”. (Vibeke Vindeløv: Konfliktmægling, Jurist- og Økonomforbundets forlag, 2004)

5 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 5 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Proposal for a directive on certain aspects of mediation in civil and commercial matters. Brussels, 22/10-2004, COM (2004) 718 final, 2004/0251 (COD) Article 2 – Definitions For the purpose of this Directive, the following definitions shall apply: (a) “Mediation” shall mean any process, however named or referred to, where two or more parties to a dispute are assisted by a third party to reach an agreement on the settlement of the dispute, and regardless of whether the process is initiated by the parties, suggested or ordered by a court or prescribed by the national law of a Member State. It shall not include attempts made by the judge to settle a dispute within the course of judicial proceedings concerning that dispute. (b) “Mediator” shall mean any third party conducting a mediation, regardless of the denomination or profession of that third party in the Member State concerned and of the way the third party has been appointed or requested to conduct the mediation. Pga det retlige forbehold, vil dette direktiv, hvis/når det bliver vedtaget, ikke være gældende i Danmark.

6 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 6 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Hvorledes forløber en mediation? Mange forskellige “skoler”, men inden for kommercielle forhold og specielt i Danmark vil langt den overvejende del af mediationerne blive gennemført i henhold til en struktureret proces, der er opdelt i 6 trin. Herudover vil den foretrukne model nok også være “aftale fokuseret”.

7 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 7 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold 1.Åbning Velkomst. Præsentation af mæglingsprocessen. Afklaring af roller. 2.Parternes redegørelse og dialog Hver part fortæller sin version. Afdækning af standpunkter, interesser, behov, følelser. 3.Problemfelter præciseres Temaer, der skal arbejdes videre med, indkredses. Rækkefølgen fastlægges. 4.Løsningsmuligheder frembringes Der produceres så mange løsningsforslag som muligt – uden stillingtagen. 5.Aftalen forhandles Parterne forhandler med udgangspunkt i de frembragte løsningsforslag. 6.Aftalen tjekkes og godkendes Aftalen skrives ned. Løse ender samles.

8 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 8 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Inden mødet - mæglers overvejelser Hvem bør være involveret i mæglingen? Hvordan skal parterne kontaktes? Hvilken betydning har en eventuel henvisning? Er sagen egnet til mægling? Er mægler egnet til sagen? Hvem skal i øvrigt være til stede under mæglingen? Hvordan kontaktes? Hvilken viden skal mægler/parter have på forhånd? Hvordan skal denne viden tilvejebringes?

9 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 9 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Inden mødet - mæglers overvejelser (fortsat) Hvor og hvornår skal mæglingen foregå? Hvad er planen for forløbet? Sikre sig parternes mandat

10 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 10 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Trin 1: Åbning Her sættes tonen for mødet, der gives information, der opbygges tillid til mægler og mæglingsproces, og parterne ”committer” sig Relevante punkter at komme ind på: Præsentation af mægler, parter og andre evt. tilstedeværende Forklaring af mæglingsproces og roller, herunder frivillighed Hvad ved mægler vedrørende sagen? Fortrolighed

11 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 11 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Trin 1 (fortsat) Fælles møder - separate møder Praktiske forhold m.h.t. mødets forløb Evt. spilleregler (ikke afbryde, lytte, deltage m.v.) Notater Evt. kontrakt underskrives, hvis det ikke er sket før Accept til at gå i gang Inddrag parterne. Tjek løbende med dem og sørg for at få deres accept, hvor det er relevant

12 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 12 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Trin 2: Parternes redegørelse og dialog Her får parterne lejlighed til at fortælle om deres opfattelse af konflikten med mæglerens aktive mellemkomst. Dialog hjælpes på vej. Problemstillinger afdækkes. Der sættes fokus på: Det der er sket - fakta Interesser og behov Følelser Hvad skal forstås, hvad er til forhandling Accept af flere virkeligheder

13 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 13 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Trin 2 (fortsat) Redskaber: Spørgsmål Opsummering Omformulering Empati Giv plads og styre på én gang

14 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 14 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Trin 3: Problemfelter præciseres Her fastlægges temaerne for det videre arbejde i mæglingsmødet, og der fastlægges evt. en dagsorden. Opsummér problemer og interesser Mægler foreslår temaer og får parternes accept af dem Formuler evt. temaer som spørgsmål Overvej om temaerne skal formuleres som enkelte spørgsmål eller som en bred overskrift med underpunkter Opstil rækkefølgen, hvis der er flere temaer

15 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 15 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Trin 4: Løsningsmuligheder frembringes Her udvikler parterne løsningsforslag, som danner grundlag for de senere forhandlinger. Idéerne gives frit løb Parterne finder ucensureret på så mange (utraditionelle) forslag som muligt Forslagene skrives på tavle eller flipover

16 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 16 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Trin 4 (fortsat) Hjælpemidler: Opmuntre parterne Se konflikten udefra Skyde tid ind Refleksive spørgsmål Mirakelspørgsmål (f.eks. hvordan ser parterne situationen om tre måneder)

17 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 17 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Trin 5: Aftalen forhandles Parterne arbejder videre med og tager stilling til de frembragte forslag. Konfliktmægleren er forhandlingshjælper Forslagene kan grupperes efter emne, hvis der er mange Se forslagene i relation til interesser og behov Forslagene uddybes og bearbejdes Parterne vurderer forslagene - start hvor der er størst enighed Skab atmosfære af at give og tage Gør status undervejs

18 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 18 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Trin 5 (fortsat) Realitetstest vedtagne forslag Opfordr evt. parterne til at konsultere advokat eller lignende

19 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 19 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Trin 6: Aftalen tjekkes og godkendes Aftalen skal tjekkes, nedskrives og godkendes. De sidste løse ender samles. Aftalen tjekkes igennem Aftalen skrives ned. Løsninger beskrives og præciseres Betænkningstid overvejes, evt. godkendelse af rådgiver Stillingtagen til, hvad der skal ske, hvis parterne ikke overholder aftalen Information til omverdenen aftales Parterne godkender aftalen og skriver under

20 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 20 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Udbredelse af mediation: USA - nok det sted hvor det hele startede i nyere tid England - især udvikling efter den nye CPR, The Woolf Reform der blev vedtaget i april 1999 Seneste vigtige dom er Halsey - Court of Appeal 11 maj. 2004 [2004] EWCA (Civ) 576 Norge - forslag til ny Tvistelov, der indeholder regler om mediation både inden for og uden for domstolene Danmark - herunder især retsmægling

21 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 21 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Fra Midtvejsrapporten af april 2004 kan specielt nævnes, at -Ca. 25% af sagerne havde to firmaer som parter. -At forholdet mellem partnerne generelt set blev forbedret. -At retsmæglingen reducerede gennemløbstiden. -At det var forbundet med færre omkostninger og kortere tid, at få sagen behandlet ved retsmægling.

22 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 22 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Konfidentialitet og retssikkerhed. Netop som følge af konfidentialitet ikke mange kendte sager, men især én, der er blevet “offentliggjort”, skal nævnes, nemlig SEA EMPRESS fra England. Hvis SEA EMPRESS derudover sammenlignes med f.eks. Ufr. 1988/1068, synes det at stå helt klart, at i hvert fald parterne i denne retssag med fordel kunne have forsøgt at få den løst ved mediation i stedet for domstolsbehandling.

23 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 23 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Da mediation ikke er lovreguleret, er det meget vigtigt at sikre en høj faglig og praktisk uddannelse af mediatorerne, ligesom det er vigtigt at sikre en høj etik. Mange “mediatorforeninger”. Her blot nævnes ADR Group og CEDR i England og for så vidt angår Danmark: -Mediatoradvokater -FFMK – Foreningen For Mediation/Konfliktmægling -Nordiske Mediatorer - MMCR

24 Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 24 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Konklusion: Mediation er kommet for at blive, også indenfor kommercielle forhold. Både set ud fra parternes, domstolenes og en samfundsmæssig synsvinkel vil der være klare fordele ved mediation. Afslutningsvis kan der henvises til Lord Irvines tale ved “European Commecial Judges Forum’s” åbningsmøde den 6. juni 2003, hvor han specielt anførte: “Improving methods of commercial dispute resolution will facilitate increased European trade and benefit the Union as a whole”.


Download ppt "Stig Gregersen, Advokat, Mediator, MMCR 1 Sø- og Handelsretten 8. marts 2005 Mediation inden for kommercielle forhold Sø- og Handelsretten 8. Marts 2005."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google