Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBente Eskildsen Redigeret for ca. et år siden
1
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE LOUISE BRO POLD DEN GODE SAMTALE FORUDSÆTNINGER & TEKNIKKER
2
SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE LOUISE BRO POLD For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Vennesamtaler vs. professionelle samtaler Rammesætning Forventningsafstemning MENTORSAMTALEN
3
SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE LOUISE BRO POLD For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light HVEM ER MENTOR?
4
SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE LOUISE BRO POLD For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Rammesætning Informer om programmet og hvad der skal ske i dag Hvornår starter og slutter I Lig op til dialog, mentees har selv et ansvar Forventningsafstemning Hvad vil I gerne have med, når I går herfra? Hvad vil I gerne have fra mig? STRUKTUR PÅ SAMTALEN
5
SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE LOUISE BRO POLD Overskrift én linje Bold eller Regular KENDETEGN FOR DEN GODE SAMTALE Lyt Tillid Respekt Ansvar Mod Interesse Tro på det
6
SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE LOUISE BRO POLD For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Meta-kommunikation Spejling Pausen LIDT TEKNIK
7
SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE LOUISE BRO POLD For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Gå sammen to og to Ca. 5 minutter til hver Spørg til baggrund for at blive mentor Anerkend – vær positiv - interesseret Prøv at spejle og bruge metakommunikation LYTTE OG SPØRGEØVELSE
8
SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE LOUISE BRO POLD Overskrift én linje Bold eller Regular SPØRGSMÅL SPØRG - SPØRG - SPØRG! Du viser, at du lytter Dine mentees får mulighed for at fortælle om deres oplevelse Du sikrer dig, at du forstår hvad dine mentees fortæller Du hjælper dine mentees til større klarhed og selvindsigt
9
SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE LOUISE BRO POLD For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Nyttige spørgsmål Unyttige spørgsmål Er åbne Er korte Skaber klarhed Skaber engagement og involvering Uddyber Er lukkede Er anklagende Består af valg mellem flere svarmuligheder Består af flere spørgsmål i ét NYTTIGT OG UNYTTIGT
10
SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE LOUISE BRO POLD For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Nyttige spørgsmål starter ofte med ”hv..” Hvem...? Hvad...? Hvor...? Hvordan...? Hvornår...? Hvorfor...? NYTTIGE SPØRGSMÅL
11
SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE LOUISE BRO POLD For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Hvad skete der, efter vi mødtes sidst? Hvordan oplevede du det? Kan du uddybe det, du sagde om...? EKSEMPLER PÅ NYTTIGE SPØRGSMÅL
12
SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE LOUISE BRO POLD For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Synes du, situationen er svær? Hvorfor bliver du så sur over, at Peter kommer for sent? Hvad skete der? Blev hun vred, eller gik hun bare sin vej? EKSEMPLER PÅ UNYTTIGE SPØRGSMÅL
13
SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE LOUISE BRO POLD For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Mentorrollen og mentorsamtalen Brug gerne lidt samtaleteknik Spørgsmål tjener flere formål Nyttige spørgsmål er åbne, korte, enkle og skaber klarhed Nyttige spørgsmål starter ofte med ’hv..’ OPSUMMERING
14
SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET
15
VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE LOUISE BRO POLD For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Gå sammen 3 og 3 Der er én der spørger, én der fortæller, og én der observerer Fortæller: Fortæl i 3 min. om en ferieoplevelse Spørger: Stil spørgsmål til fortæller Observatør: Noter både nyttige og unyttige spørgsmål, og hvilken effekt de har ØVELSE
16
SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE LOUISE BRO POLD For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light LØsningsFokuseret tilgang (LØFT) Mirakelspørgsmål Skalaspørgsmål Mestringsspørgsmål Undtagelsesspørgsmål LØFT
17
SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE LOUISE BRO POLD For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light KARL TOMM
18
SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE LOUISE BRO POLD For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Stiller korte spørgsmål Stiller åbne spørgsmål Stiller ét spørgsmål af gangen Venter på svaret – og lytter Er neutral Svarer ikke på egne spørgsmål Forhører ikke DEN GODE SPØRGER
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.