Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den gode historie om åben skole samarbejde.. Kl.Bane 1:Bane 2:Bane 3:Bane 4:Bane 5: 9.00-9.301-62-73-84-95-10 9.30-10.005-71-82-93-104-6 10.00- 10.30.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den gode historie om åben skole samarbejde.. Kl.Bane 1:Bane 2:Bane 3:Bane 4:Bane 5: 9.00-9.301-62-73-84-95-10 9.30-10.005-71-82-93-104-6 10.00- 10.30."— Præsentationens transcript:

1 Den gode historie om åben skole samarbejde.

2 Kl.Bane 1:Bane 2:Bane 3:Bane 4:Bane 5: 9.00-9.301-62-73-84-95-10 9.30-10.005-71-82-93-104-6 10.00- 10.30 4-85-91-102-63-7 10.30- 11.00 3-94-105-61-72-8 11.00- 11.30 2-103-64-75-81-9

3 DGI-HUSETS BADELØB Øvelserne laves sammen 2 og 2. 1. Svøm brystsvømning rundt om den store ø. 2. Spil 10 fingerslag med en bold. 3. Se hvem der kan sidde længst tid på bunden under vand. 4. Gå armgang i den vandrette ribbe. 5. Svøm rygsvømning i strømkanalen. 6. Find en plade som i begge kommer op at stå på. 7. Se hvem der kan dykke længst. 8. Stå på en bold …………

4 1.-3. klasseBronze - 1 pointSølv - 2 pointGuld - 3 point Træning Point Gymnastik Sidelæns rulle uden at rulle skævt x 3 Kolbøtte med arme Kolbøtte uden arme Rotation Gå op ad væggen indtil du står på hænder Stå på hænder op ad en væg Stå på hænder frit i 3 sekunder Balance Gå på alle fire i cirkler x 4Sidevendt brystspringVejrmølle Rotation 1 lodret hoprotation i begge retninger 1 lodret hoprotation i begge retninger 1 ½ lodret hoprotationer i bedste retning Rotation Klatre op af ribben Hænge fem sekunder i et tov Klatre 3 m op i tov Styrke Balance Stå på et ben i 10 sekunder Stå på et ben i 20 sekunder Stå på et ben med lukkede øjne i 15 sekunder Balance AtletikKast en tennisbold 5 mKast en tennisbold 15 mKast en tennisbold 25 m Teknik Hoppe ½ af din kropslængde Hoppe ¾ af din kropslængde Hoppe din kropslængde Eksplosiv styrke Løb 60 m på 18 sekunderLøb 60 m på 14 sekunderLøb 60 m på 12 sekunder Hurtighed Bold basisDrible bolden med to hænder Drible bolden 10m med en hånd Drible en bold 5 m med højre og venstre hånd Koordination Enkelt berøring med knæ og grib bolden Jonglere bolden med knæ x 3 og grib Løft bolden med foden og grib Koordination Jonglere en bold med bordtennisbat x 2 Jonglere en bold med bordtennisbat x 5 Jonglere en bold med bordtennisbat x 10 Koordination RytmikKlap til rytmeGadedrenge løb forlænsGadedrengeløb baglæns Rytme KoordinationHop sprællemands benHop sprællemandHop omvendt sprællemandKoordination Smidighed Bøj forover med strakte ben og nå forbi knæene Bøj forover med strakte ben og nå ankler Bøj forover med strakte ben og nå gulvet med hænderne Smidighed I alt: HERNING KOMMUNES SKOLEIDRÆTSMÆRKE

5

6

7 Events i kommunen Deltage i eventen samt arbejde fagligt med eventen, ved at lave opgaver til/med eleverne, og arbejde med dem.

8 Idrætsforeninger i Herning Skoler samarbejder med flere idrætsforeninger bl.a. Herning Golfklub Herning Brydeklub Herning Karate Klub O-løbsklubben – Jysk Aluminium Herning Tennisklub Herning Gymnastikforening Vildbjerg I F – Pigefodbold Herning Svømmeklub - Svømmeundervisning …………

9 Skolegolf konceptet. Måden vi vil bygge de forskellige steps op er som følger: *** EKSEMPEL *** STEP 1: (På skolen’s areal) Kl. 09.00 - Eleverne samles og dagen vil blive introduceret på det opsatte område. Kl. 09.10 – En kort klinik af brug af udstyr og demonstration på opsat område. Kl. 09.30 – Eleverne bliver opdelt i 2 grupper, den ene gruppe starter på en øvelse og derefter bytter øvelse. Disse øvelser bliver sat op inden arrangement af træner. Kl. 10.10 – Grupperne laves nu om til 4 mands grupper og skal spille på den opsatte bane med special udstyret. Kl. 10.50 – Alle hjælper i fællesskab med at få samlet udstyret ind og dagen afsluttes.

10 STEP 2: (Golfklubben) Kl. 13.00 – De elever der har interesse i at prøve Golf mødes i Golfklubbens Restaurant. Kl. 13.05 – Velkomst og introduktion til hvad dagen bringer. Kl. 13.10 – Gruppen bliver opdelt i 2. Vi finder udstyr, bolde og går på træningsbanen hvor træningen er blevet sat op. Her får eleverne undervisning på en sjov og lærerig måde 2 forskellige steder. Kl. 13.45 – Grupperne bytter station, så alle får træning i de forskellige områder. Kl. 14.20 – Eleverne samles og dagen afsluttes med lidt spørgsmål.

11 STEP 3: (Golfklubben) Kl. 14.00 – Eleverne mødes i Golfklubbens Restaurant. Kl. 14.05 – Velkomst og introduktion til hvad der skal ske i dag. Kl. 14.10 – Eleverne bliver uddelt udstyr, træningsbolde og så går vi på træningsbanen. Her vil der være undervisning og forskellige sjove øvelser for eleverne i forskellige områder af spillet. Kl. 15.00 – Eleverne bliver opdelt i grupper af 3 og får en hjælper med ud på Par 3 banen. Træneren vil være med til at hjælpe på de forskellige huller og gå lidt rundt. Kl. 16.20 – Vi samler eleverne og dagen afsluttes med spørgsmål. Håber det lyder som nogle gode og succesfulde dage! Mvh Herning Golfklub

12 Samarbejde mellem skoler og foreninger

13 Idrætsfaget Idræts prøven Bevægelse i fagene Bevægelsesbånd - USU - legepatrulje og åben hal Skolernes Idrætsudvalg

14 Idrætsfaget Fra 0. klasse til og med 9. klasse har vi årgangsvis idrætsundervisning. Alle årgange har to ugentlige idrætstimer, der ligger som dobbeltlektioner. 4. - 6. årgang har dog tre ugentlige idrætstimer, der ligger som en dobbeltlektion og en enkeltlektion/fagdage. På 0. årgang er der motorikundervisning for udvalgte elever. På 4. klassetrin gives et 14 dages intensivt svømmekursus. Idræt tilbydes som valgfag i 8. og 9. klasse. Der gives karakter i idræt i 8. og 9. årg. Idræt er et eksamensfag som kan udtrækkes blandt naturfagene.

15

16 Idrætsprøven Prøvens indhold: Eleverne skal prøves i deres idrætslige kompetencer i en gruppeprøve, som er til udtræk i den naturvidenskabelige fagpulje. Eleverne skal selv sammensætte et praksisprogram, bestående af idrætslige aktiviteter. Efter fremvisning af programmet er der en kort, reflekterende samtale mellem gruppen, læreren og evt. censor. Der er defineret to "indholdsområder", som grupperne skal trække fra: De skal trække et indholdsområde fra pulje A og et indholdsområde fra pulje B Læreren og eleverne vælger i samråd minimum tre temaer, som de skal lægge hen over deres praksisprogram Pulje A:Pulje B: RedskabsaktiviteterLøb, spring, kast Dans og udtrykBoldbasis og boldspil KropsbasisFysisk træning (Friluftsliv)

17 Bevægelse i fagene Udover det sundhedsmæssige aspekt ved at røre sig mere i løbet af skoledagen, understøtter inddragelse af krop og sanser også elevernes læring i den fagopdelte undervisning. Eksempler på bevægelse i fagene er: At hoppe tabeller i matematik At være på jagt efter geometriske forme i skolegård/byen/naturen (udeskole) At arbejde med dansk i klassen med inddragelse af kroppen (fx vha. bevægelsessvar) Spille GPS spillet Djeeo i historie, engelsk, fransk mv. Dansk skoleidræt har udviklet ”Sæt skolen i bevægelse”, der rummer over 100 øvelsesforslag til en aktiv undervisning i en lang række fag.

18 Bevægelsesbånd Med brain breaks eller power pauser er fokus på korte aktive pauser, der ikke har fokus på faglighed, men som nemt og hurtigt kan give øget koncentration og energi i en længere skoledag. Et eksempel på en brain break er øvelsen ”Stole 1-2-3”: Alle stole skal ud og stå så frit som muligt. Eleverne går rask rundt imellem stolene og ved et signal skal de finde en stol at sidde på. Denne er fra nu af elevens stol nr. 1. (bed dem om at huske godt på det) Ny runde; Eleverne går rundt igen mellem stolene og finder på signal en ny stol. Denne er nu elevens stol nr. 2. Dette gentages og denne gang er det elevens stol nr. 3. Så ændres signal og når der siges enten 1, 2 eller 3, så skal eleverne huske hvor de tre stole er og sætte sig et af stederne afhængig af signal. Forsøg evt. kun med stol 1 og 2 først. Bevægelsesbåndet kan placeres fast i den understøttende undervisning. Skolerne kan tilbyde forskellige aktiviteter i pauserne. Legepatrulje og Åben hal.

19 Skolernes Idrætsudvalg Samarbejde om arrangementer Gode tilbud – begge veje Udvikling for hele kommunen


Download ppt "Den gode historie om åben skole samarbejde.. Kl.Bane 1:Bane 2:Bane 3:Bane 4:Bane 5: 9.00-9.301-62-73-84-95-10 9.30-10.005-71-82-93-104-6 10.00- 10.30."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google