Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,"— Præsentationens transcript:

1 Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer, udvikling og udfordringer i forhold til at drive god skole Kvalitetsrapporten er afsæt til eftersyn og udsyn

2 Type Navn 19.09.2016 Kvalitetsrapport 2009/2010 Skolernes fokus områder : Økonomi besparelser rengøring interaktive tavler Struktur den skolepolitiske proces Skole/hjem samarbejde fravær elevplaner Pædagogik/faglighed: læsevejledning opfølgning på nationale test læsning faglig læsning visionsprocesser værdidebatter Personale sygefravær trivsel uddannelse

3 Type Navn 19.09.2016 Kvalitetsrapport 2009/2010 Skolerne iværksætter, udvikler og handler på nationale, kommunale og lokale udfordringer. Håndteringen af udfordringerne afspejler, at skolerne lever op til lovgivning, vejledninger, den kommunale styrelses- vedtægt og andre lokale regler og samtidig tager afsæt i skole, skoledistrikt, forældre og elever. SFO sørger for pædagogisk udvikling og omsorg i SFO timerne, så eleverne i indskolingen udvikles særligt i forhold til fysik og sociale kompetencer. SFO giver børnene mulighed for at være sammen med kammerater efter undervisningen. I SFO og skole er roller og forventninger forskellige. SFO har fokus på udviklende og sociale fællesskaber gennem aktiviteter, leg og opgaver. Klare mål og valg af aktiviteter styrker børnenes relationskompetencer og evne til at indgå i forpligtende fællesskaber Skoleledelsen fastholder og har fokus på udviklingen af og kvaliteten på skoleområdet Skoleledelsen er præget af et stort engagement, lederkompetence og interesse for opgaver og udfordringer.

4 Type Navn 19.09.2016 Kvalitetsrapport 2009/2010 Den geografiske spændvidde En skole på landet En skole i byen En skole i den vestligste del af kommunen Skolestørrelse Mindste skole/færrest elever = 85 elever Største skole/flest elever = 753 elever Den pædagogisk spændvidde En skole for elever med særlige behov En skole for kommunes ældste elever. Den økonomiske spændvidde Den dyreste skole = 71.643 kr. pr elev Den billigste skole = 41.149 kr. pr elev

5 Type Navn 19.09.2016

6 Kvalitetsrapport 2009/2010 Opfølgning fra sidste års kvalitetsrapport Klassekvotientudviklingen En stigning af antallet af elever pr. klasse fra 17,5 til 18,3, hvilket er 0,8 mindre end landsgennemsnittet Antallet af elever pr. lærer En stigning på antallet af elever pr. lærer fra 11,7 til 12,1, hvilket er 1,3 mere end landsgennemsnittet Elevfravær En stigning af antallet af elevfraværsdage samlet fra 41412 til 51316 Udviklingen på SFO-området Andelen af elever,der går i SFO er konstant. Viser en meget lille stigning fra 69.1 til 69.3 Udgiften pr. elev Udgiften pr elev er steget fra 1620 kr til 1785 kr pr elev.

7 Type Navn 19.09.2016 Kvalitetrapport 2009/2010 Brobygning mellem dagtilbud og skole Der er fokus på overgangen lokalt, men der har ikke været kommunale tiltag Personalets efter- og videreuddannelse En stigning fra 21,2 timer pr. lærer til 26,9 timer pr lærer Fortsat opmærksomhed på dansk-området Ved folkeskolen afgangsprøver forbedredes det samlede resultat sig for danskområdet: 08/09 09/10 Læsning5,25,8 Mundtlig dansk77,4 Orden5,15,6 Retstavning5,16,2 Skriftlig fremstilling5,86.0

8 Type Navn 19.09.2016 Kvalitetsrapport 2009/2010 Kvalitetsrapporterne for 2010 skal vedtages af kommunalbestyrelsen senest den 31.marts 2011. Skolernes kvalitetsrapporter og den samlede kvalitetsrapport for skoleområdet viser, at skolerne tager hånd om udfordringerne - beslutter og udvikler på baggrund af faglige, pædagogiske og økonomiske overvejelser, der støtter en sikker drift. Skolerne skaber og forbedrer gode resultater ved afgangsprøven. Der bør være en særlig opmærksomhed på elevfraværet på skolerne – stigningen er markant og bør være et fælles fokus område. Nærværende giver ikke anledning til at udarbejde handleplaner for enkelte skoler eller skoleområdet i Haderslev Kommune.


Download ppt "Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google