Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBertram Nørgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den 2.-4. november 2011 Midtvejsevalueringen
2
Udarbejdelse af forslag til ændring af betegnelsen lokale valg og præcisering af læringsmål Afskaffelse af afledte timetal i bygdeskoler og tilpasning af timetal til bygdeelevers opfyldelse af læringsmål Præcisering og forenkling af skolebestyrelsers arbejdsopgaver Sikring af midlerne til kurser og videreuddannelse for lærere
3
Midtvejsevalueringen opfølgning og initiativer Generel vurdering af forordningen Stort fremskridt Forordningen ambitiøs og derfor ikke fuldt implementeret på alle skoler Mindre skoler og bygdeskolerne bagefter med at indføre principperne Afskaffelse af 11. klasse Genindførelse af 11. klasse og alternativt 0. klasse – ikke belæg i undersøgelser
4
Midtvejsevalueringen opfølgning og initiativer Trintest Ikke entydige konklusioner om hvorvidt forordningen har haft en positiv indvirkning på elevernes læring Trintestene anvendes ikke optimalt i forbindelse med undervisningen Aflagte prøver De fleste elever afslutter folkeskolen med afgangsprøve
5
Midtvejsevalueringen opfølgning og initiativer Folkeskolens afsluttende prøver Mange elever opnår utilfredsstillende resultater i dansk, engelsk og matematik I disse fag gælder det helt op til 30 – 35 % af eleverne Bygdeeleverne klarer sig dårligere i sprogfagene Elevprofiler Elevprofiler tegner et mere nuanceret billede af elevernes præstationer: En ikke ubetydelig gruppe af meget fagligt stærke elever En gruppe af meget fagligt svage elever med sociale problemer (der kan måske sættes spørgsmålstegn ved kvaliteten af undervisningen) Midtergruppen har visse faglige styrker, og det er indenfor sprogfagene, at disse elever skal hjælpes
6
Midtvejsevalueringen opfølgning og initiativer Brobygning 15 % i uddannelse umiddelbart efter folkeskolen Mange vælger efterskole, men også mange, der forsørges passivt af familien Piareersarfiit spiller en vigtig rolle Specialklasseundervisning Har udviklet sig i den forkerte retning Pædagogisk og administrativt ikke afklaret En ny bekendtgørelse er under udarbejdelse i forbindelse med overflytning af området til kommunerne.
7
Midtvejsevalueringen opfølgning og initiativer Pædagogik Forordningen pålægger ikke lærerne at undervise efter bestemte principper Dog anbefaler Inerisaavik at anvende principper i effektiv pædagogik En foreløbig undersøgelse tyder på at anvendelse af disse principper for nogle fag har en positiv indvirkning på elevernes læring En mere tilbundsgående analyse af resultater, hvor der er korrigeret for elevernes socioøkonomiske baggrund er iværksat
8
Midtvejsevalueringen opfølgning og initiativer Databeredskab Inerisaavik har udarbejdet et hæfte for hver kommune Karakterdatabasen er nu udvidet med trintestresultaterne i 3. og 7. klasse Inerisaavik og IIN udvikler en folkeskoledatabase – tilgængelig i oktober 2011 Retningslinier for en årlig kvalitetsrapport i det kommunale skolevæsen
9
Midtvejsevalueringen opfølgning og initiativer Kommissioner, Råd og Strategier Grønlands Økonomiske råd Stram styring af folkeskolens budgetter, så de frigjorte midler kan allokeres til kerneområder inden for den offentlige velfærd. Skatte- og velfærdskommission Klarere opgave- og ansvarsfordeling. Styrkelse af monitoreringen af folkeskolen, blandt andet gennem tilvejebringelse og formidling af aktuel statistik.
10
Midtvejsevalueringen opfølgning og initiativer Den Regionale Udviklingsstrategi At øge kvaliteten i undervisningen – med særlig fokus på bygder og yderdistrikter. At få flere i gang med en ungdomsuddannelse direkte efter folkeskolen. Inerisaavik har taget afsat i disse anbefalinger og målformuleringer i sit videre arbejde i samarbejde med kommunerne.
11
Regional udviklingsstrategi På baggrund af skoleseminarer at fremlægge og drøfte forslag til tids- og handleplaner på flg. områder: Normal styrelsesvedtægt - klar ansvarsfordeling – tilvejebringelse og formidling af aktuel statistik – kvalitetsrapport – skolelederens pædagogiske ansvar. Den pædagogiske ramme for fjernundervisning og rejselærerordning. Styrke uddannelses- og erhvervsvejledning. Redegørelse om skolehjem – den pædagogiske sigte. Retningslinier for afdækning af kursusbehov og kursusafholdelse.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.