Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undervisning af flygtninge i danskuddannelserne 19 – 20 april 2016 Munkebjerg Kvalitetskrav til den beskæftigelsesrettede danskundervisning på sprogcenter.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undervisning af flygtninge i danskuddannelserne 19 – 20 april 2016 Munkebjerg Kvalitetskrav til den beskæftigelsesrettede danskundervisning på sprogcenter."— Præsentationens transcript:

1 Undervisning af flygtninge i danskuddannelserne 19 – 20 april 2016 Munkebjerg Kvalitetskrav til den beskæftigelsesrettede danskundervisning på sprogcenter og arbejdsplads Peter Villads Vedel Kontor for Medborgerskab og Integration 1

2 Den nuværende praksis og udfordringer Hvad siger tilsynsrapporterne fra kommuner/jobcentre? Undervisningen har den ønskede fleksibilitet Tilpasset den enkeltes arbejdssituation – tidspunkt, sted, indhold og tilrettelæggelse Undervisningen er ofte aftenundervisning 2

3 Den nuværende praksis og udfordringer Stor variation i den beskæftigelsesrettede undervisning – samspillet jobcenter og sprogcenter. Eksempler: Tæt samarbejde mellem jobcenter og sprogcenter om fælles indsats og fælles metoder Samarbejde på lederniveau, lærere og sagsbehandlere for at sikre, at man arbejder efter de samme mål Aftaler om hurtig kompetenceafklaring med henblik på virksomhedspraktik og danskundervisning Sprogmentorer i forbindelse med virksomhedspraktik, samordnet med dansklærer 3

4 Den nuværende praksis og udfordringer Eksempler: Meget forskelligt hvordan jobcenter inddrager sprogcentret i sin beskæftigelsesindsats Jobcentre er med til at sikre tilbud om sprogpraktik på virksomheder Fælles samarbejde om tilbud om sprogpraktik til alle kursister. Jobcenter etablerer 50-100 praktikforløb årligt Jobcenter har ansat jobkonsulenter, der finder praktikpladser til flygtninge efter gennemført 10-ugers danskprogram med virksomhedsbesøg og gæstelærere Jobcentre har jobkonsulenter på sprogcentret Aftaler mellem sprogcenter og jobcenter om særlige vejledere og kontaktpersoner til jobcenter og virksomheder 4

5 Den nuværende praksis og udfordringer Eksempler på den virksomhedsplacerede danskundervisning Udgør en mindre andel af undervisningen Ex: gartneri, landbrug, produktionsvirksomheder, transport, entreprenørvirksomhed, ingeniørvirksomheder, supermarkeder, hospitaler, forsikringsselskaber, rengøring, fødevarer Kun få virksomheder henvender sig med ønske om virksomhedsforlagt undervisning Skræddersyede forløb for mindre grupper og enkeltpersoner 5

6 Den nuværende praksis og udfordringer Eksempler på kombination af sprogcenter og praktik/job: 2 -3 modellen, fx 2- 3 dages danskundervisning og 2-3 dage i virksomhedspraktik. Særlige arbejdsmarkedsrettede forløb på sprogcentret, der gennem undervisning og vejledning forbereder til arbejdsmarkedet. Kombinationer af sprogcenter og praktik/job 6

7 Den nuværende praksis og udfordringer Den arbejdsmarkedsrettede danskundervisning Indført 1. januar 2014 Målgruppe: Arbejdstagere, studerende og au pairs Omfang: 250 timer Niveau: Begynderundervisning Indhold: Skal tilrettelægges efter udlændinges arbejds- og uddannelsessituation. Skal i vides mulig omfang tilrettelægges på virksomheder og uddannelsesinstitutioner. Er kun i begrænset omfang omtalt i tilsynsrapporterne. Ikke evalueret endnu, dog meldinger om, at det er svært at etablere undervisning på virksomheder, og at det er svært at samle hold for samme job og professioner. Aktiviteten og erfaringer vil blive kortlagt i 2016. 7

8 Den nuværende praksis og udfordringer Puljen Grundkursus i arbejdsmarkedsdansk Pulje 2007 – 2012. Indhold: Ny fleksibel beskæftigelsesrettet danskundervisning Målgruppe: ledige og beskæftigede med behov for arbejdsmarkedsrettet dansk med henblik på opnåelse og fastholdelse af beskæftigelse Omfang: 70 timer Puljen evalueret af NIRAS-konsulenterne, 2009 Stor efterspørgsel på puljen Positivt modtaget af medarbejdere og virksomheder Gode erfaringer med styrket motivation ved målrettet undervisning målrettet virksomhedens behov for danskundervisning og ved placering af undervisningen på medarbejdernes arbejdsplads. 8

9 Den nuværende praksis og udfordringer Rapport om danskuddannelserne til voksne udlændinge, Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), marts 2015 Sprogcentrene har ikke en ensartet forståelse af målene for danskuddannelserne, herunder de integrative målsætninger. Nogle ser deres opgave tæt forbundet med den samlede kommunale integrationsopgave Andre sprogcentre mener, at de har en mere afgrænset kerneopgave, som handler om at lære kursisternes dansk, og at sprog er en vigtig erhvervskompetence 20% af sprogcentre har ikke samarbejde med jobcenter eller virksomheder 40% af sprogcentre har ikke samarbejdet med andre uddannelsesinstitutioner 9

10 Lovgivningens kvalitetskrav til den beskæftigelsesrettede danskundervisning – på sprogcenter og arbejdsplads Fleksibiliteten i forhold til praktik og arbejde - tid, sted, indhold og tilrettelæggelse med henblik på samspil med beskæftigelse Udgangspunkt i den enkeltes forudsætninger og behov Relatering til danskuddannelsernes målsætninger, delmål, indhold, modultest og danskprøver Voksenpædagogisk læring, læringsmiljø, adgang til it og materialer Tilsyn med undervisningens resultater og kvalitet Danskuddannelsesloven og uddannelsesbekendtgørelsens øvrige kvalitetskrav 10

11 Kvalitet i danskundervisningen - både på sprogcenter og arbejdspladsen God praksis: Sprogcenter i samarbejde med virksomhed og/eller jobcenter opstiller overordnede mål for undervisningsforløbet Konkrete og funktionsrettede mål Handlingsforankrede til virksomhedes sprog- og vidensbehov Danskundervisningen bygger på afdækkede sprogbehov på arbejdspladsen Opstilling af en individuel plan for kursisten Løbende evalueringer af udbytte i forhold til undervisningsplan Indgangstest og sluttest, herunder modultest Tilrettelæggelse efter sprogniveau i kombination med profession og arbejdsplads Vurdering af omfang af undervisningsdifferentiering Vurdering af holdstørrelser 11

12 Kvalitet i danskundervisningen - både på sprogcenter og arbejdspladsen God praksis: I planlægning og undervisningspraksis overvejes: Hvilke kommunikative situationer møder kursisten? Hvilke muligheder og behov er der for kommunikation på virksomheden? 12

13 Kvalitet i danskundervisningen - både på sprogcenter og arbejdspladsen God praksis: I planlægning og undervisningspraksis overvejes: Hvordan tager undervisningen afsæt i konkret praksis i virksomheden? 13

14 Kvalitet i danskundervisningen - både på sprogcenter og arbejdspladsen God praksis: I planlægning og undervisningspraksis overvejes: Hvordan indgår medarbejderidentitet, samspil med kolleger, ledelse og kunder og deltagelse i virksomheden som indhold i undervisningen? 14

15 Kvalitet i danskundervisningen - både på sprogcenter og arbejdspladsen God praksis: I planlægning og undervisningspraksis overvejes: Hvordan inddrages kursisternes erfaringer med sproget i undervisningen? Hvordan trænes sproget i praksis – lytte/forstå/tale/læse/skrive? 15

16 Kvalitet i danskundervisningen - både på sprogcenter og arbejdspladsen God praksis: I planlægning og undervisningspraksis overvejes: Hvordan kan sprogundervisning bane vej for fagintroduktion? 16

17 Kvalitet i danskundervisningen - både på sprogcenter og arbejdspladsen God praksis: I planlægning og undervisningspraksis overvejes: Hvordan inddrages arbejdspladsens specifikke sprog? Hvordan undervises der i det almene sprog og de almene temaer med afsæt i arbejdsrelaterede temaer og problemstillinger? 17

18 Kvalitet i danskundervisningen - både på sprogcenter og arbejdspladsen God praksis: I planlægning og undervisningspraksis overvejes: Hvordan sikres en løbende vurdering af, om der opbygges et velfungerende, alment sprog? Hvordan styrkes det direkte samspil mellem ”anvendelsesrum” og ”læringsrum”? 18


Download ppt "Undervisning af flygtninge i danskuddannelserne 19 – 20 april 2016 Munkebjerg Kvalitetskrav til den beskæftigelsesrettede danskundervisning på sprogcenter."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google