Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLotte Mogensen Redigeret for ca. et år siden
1
Fællemødet 1. årgang - 09. januar 2013
2
Kl. 15.00Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl. 15.10Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer Lone Kjær, Åkjærskolen. Kl. 15.40Praktikforberedelse og / -efterbehandling på læreruddannelsen: Hvordan klæder vi de studerende på til opgaven? Lektor Kristian Horslund fra LU i Skive. Kl. 16.00 - 17.00 Den konkrete praktikplanlægning? Studerende og praktiklærere starter på planlægningen af den kommende praktik: skema, placering af vejledningstimer, de konkrete undervisningsopgaver, planlægningsovervejelser, forventninger og aktuelle forhold. Program
3
Praktik – identitet, mål, CKF og indhold
4
Praktikkens mål Uddrag fra praktikken mål: Læs selv videre…
5
Praktikkens CKF
6
Praktikkens indhold
7
Model for praktiksamarbejdet
8
Trepartsamtalen: Er en drøftelse mellem en praktikgruppe, en praktiklærer og en seminarielærer og foregår på praktikskolen. Hvornår: Trepartssamtalen foregår i løbet af de studerendes praktik, og den kan med fordel placeres i midten af praktikforløbet. De studerende kontakter såvel praktiklæreren, som seminarielæreren m.h.t. tidspunkt for afholdelse af trepartssamtalen. Varighed: 2 x 45 minutter. Dagsorden: De studerende laver dagsorden for mødet i samråd med deres praktiklærer og seminarielærer. Ordstyrer: Praktiklæreren har ordstyrerfunktionen. Udgangspunktet: Et eller flere konkrete problemer eller problemstillinger fra det aktuelle praktikforløb, men også med inddragelse af praktikkens fokusområder fra praktikforberedelsen. Intentionen: De tre parter bringes sammen, fordi de i kraft af deres forskellige udgangspunkter kan kvalificere forståelsen af den eller de problemstillinger, der er sat fokus på. Det, der er vigtigt for såvel seminarielærer, praktiklærer som studerende, er at udvikle et fælles sprog, der kan skabe afstand til - og forståelse for – egen undervisning, at koble teori og praksis og derved kvalificere såvel analyse af, som de konkrete praktisk/pædagogiske handlinger i forhold til professionens udfordringer. Trepartsamtalen
9
Bedømmelsen
10
Lærerens opgave og ansvar Udviser interesse for og begyndende færdighed i at indgå i kommunikation med klassen og den enkelte elev Udviser en adfærd og en etik, der er forenelig med læreropgaven Elevforudsætninger Udviser interesse for og begyndende færdighed i at indgå i samtale om og vurdering af elevernes forudsætningers betydning for lærerens arbejde Ledelse og udviklings af klassens sociale liv og læringsmiljø Udviser opmærksomhed over for og evne til at tage lærerrollen på sig som leder af klassens fællesskab Udviser interesse for og evne til at forhold sig til klassens sociale liv Udviser interesse for og begyndende færdighed i at opfatte det, der sker i en gruppe og i at skabe gode omsorgs - og læringssituationer for elever Planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning Udviser begyndende færdighed i og vilje til at planlægge og forestå mindre undervisningssekvenser Udviser interesse i, evne og vilje til at tilegne sig nødvendige og praktiske færdigheder Udviser indsigt i folkeskolens formål og øvrige bestemmelser herunder mål og CKF for skolefagene Har kendskab til anvendte evalueringsformer på praktikskolen Evaluering af elevernes læring Udviser interesse for og begyndende færdighed i at indgå i samtale om og vurdering af undervisning og elevernes læring Samarbejde med elever, kolleger og andre ressourcepersoner Udviser kendskab til og begyndende færdighed i at indgå i samarbejde med elever og kolleger Har kendskab til skole – hjemsamarbejde og samarbejdet med ressourcepersoner på praktikskolen Beskrivelse, analyse, vurdering Udviser begyndende færdighed i at beskrive, analysere og vurdere konkrete observationer Er opmærksom på betydningen af et professionsfagligt sprog i beskrivelsen af undervisning, elevernes læring og adfærd Udviser evne og vilje til at udvikle en bevidst og reflekteret holdning til egen og andres praksis Vejledende bedømmelseskriterier
11
Oplæg Følgebreve Praktikkens mål, CKF og Indhold Vejledende bedømmelseskriterier Etc. SE: www.viauc.dk/laereriskive Se studienet – hjemmeside
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.