Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undervisning af tosprogede elever i grundskolen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undervisning af tosprogede elever i grundskolen"— Præsentationens transcript:

1 Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
v/ Christian Lamhauge Rasmussen

2 Definition af tosprogede børn
Folkeskolelovens § 4, stk. 2: ”Ved tosprogede børn forstås børn, der har et andet modersmål end dansk, og som først ved kontakt med det omgivende samfund, eventuelt gennem skolens undervisning, lærer dansk.”

3 Fakta om tosprogede småbørn
Pr (enkelte kommuner har ikke indberettet) tosprogede småbørn svarende til ca. 11 pct. af alle småbørn i alderen 3-5 år. Heraf modtager sprogstimulering svarende til 56,1 pct. Svarer til den internationale definition af tosprogede elever – bilingual children – omfatter alle børn, som har det vilkår, at de vokser op med flere sprog uanset beherskelsen

4 Fakta om tosprogede elever
Antallet af tosprogede elever i folkeskolen var i skoleåret 2006/07, svarende til 10,1 pct. af alle elever. Antallet af folkeskoler med mere end 10 pct. tosprogede er 365 skoler ud af i alt 1605 skoler Antallet af folkeskoler med mere end 50 pct. tosprogede er 45 skoler

5 Regelsættet Folkeskolelovens § 4 a om obligatorisk sprogstimulering til tosprogede småbørn med behov fra 3 års alderen. Folkeskolelovens § 5, stk.7 og 8, om undervisning i dansk som andetsprog fra børnehaveklasse til 10. klasse, herunder henvisning af tosprogede elever med et ikke uvæsentligt behov for sprogstøtte ved optagelsen.

6 Bekendtgørelse nr. 31. af 20. januar 2006
Optagelse i skolen af tosprogede børn og henvisning til særlig undervisning, jævnfør bekendtgørelsens § 2 Supplerende undervisning i dansk som andetsprog, jævnfør bekendtgørelsens § 3 Basisundervisning i dansk som andetsprog, jævnfør bekendtgørelsens § 4 Henvisning af tosprogede elever til andre skoler, jævnfør bekendtgørelsens § 9

7 Fritagelse for et fag, jævnfør bekendtgørelsens § 8
Indhold (fortsat) Fortsat støtte til tilegnelse af dansk som andetsprog, jævnfør bekendtgørelsens § 6 Fritagelse for et fag, jævnfør bekendtgørelsens § 8 Krav til lærerkvalifikation i undervisning i dansk som andetsprog, jævnfør bekendtgørelsens § 7

8 Publikationen indeholder værktøjer og inspiration til kommunale beslutningstagere og praktikere om tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisningen i dansk som andetsprog. Publikationen er en ny og fuldstændig gennemskrevet udgave af den tidligere udgave fra 1998. Publikationen præciserer regelsættet om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog.

9 Hovedpunkter i vejledningen
Alle elever, også elever, som modtager dansk som andetsprog, skal nå de samme trin- og slutmål i folkeskolens fag, for eksempel dansk At henvisning til dansk som andetsprog altid skal ske efter en individuel sagkyndig vurdering Supplerende undervisning i dansk som andetsprog gives som udgangspunkt som en dimension i undervisningen i folkeskolens øvrige fag

10 Hovedpunkter i vejledningen
Dansk som andetsprog skal tænkes sammen med de øvrige fag både når dansk som andetsprog indgår som en dimension i fagene, og når dansk som andetsprog gives uden for klassen – alle lærere er sproglærere Dansktilegnelsen og udbyttet af skolens undervisning blandt andet kan styrkes ved at nyttiggøre elevernes modersmål i undervisningen Uddybning af reglerne for henvisning af tosprogede elever til en anden skole end distriktsskolen

11 ”Vis hvad du kan” Materiale til sprogscreening af tosprogede småbørn, skolestartere og skoleskiftere. Indeholder: Vejledning med cases, instruktionsdele, skemaer og materialer. Materialet er internetbaseret, vejledende og stilles gratis til rådighed for kommunerne. Digitalisering af skemaer er på vej. Kan findes på: Igangsætning af digitalisering af skemaer, således at den sagkyndige kan skrive og gemme registreringer om barnet eller eleven er på vej, men afventer, lig mange andre opgaver, finanslovens vedtagelse.

12 Styrket faglighed i undervisningen af tosprogede elever
Projekt ”Dette virker på vores skole”

13 Styrket faglighed i undervisningen af tosprogede elever
Sproget ind i alle fag - andetsprogspædagogiske perspektiver på fagundervisningen i folkeskolen Inspirationsmaterialet fra delprojekt 2 i ”Dette virker på vores skole” udgives i trykt version i 2008

14 Evalueringer og undersøgelser
Evaluering af sprogstimulering af tosprogede småbørn, december 2002 Evaluering af dansk som andetsprog i folkeskolen, oktober 2007 Evaluering af dansk som andetsprog i frie grundskoler, oktober 2007 PISA-københavn, december 2005 Evaluering af frit valgsloven, maj 2007 PISA Etnisk, maj 2007

15 Evalueringer og undersøgelser
Evaluering af undervisning af tosprogede elever i folkeskolen, oktober 2007 Projekt ”Dette virker på vores skole”, oktober 2007 PISA 2006 Naturfag (tosprogede indgår), december 2007 PISA København 2007, januar 2008 Evaluering af sprogstimulering af tosprogede småbørn, forventes offentliggjort maj 2008

16 Regeringsgrundlag og satspulje
Tværgående arbejdsgruppe for bedre integration Lige Muligheder – rådgivningsenhed for grundskoleområdet Indsamling og udbredelse af viden om undervisning af tosprogede elever i grundskolen Konkret rådgivning og støtte til skoler mhp. en styrket indsats i forhold til tosprogede elever i grundskolen

17 Indsamling af viden og en fortsat indsats
Der er indsamlet viden om den aktuelle status og hvad der virker på området gennem f.eks. ”Dette virker”, PISA Etnisk, evalueringen af dansk som andetsprog samt PISA København. Denne viden vil blive formidlet af bl.a. rådgivningsenheden sammen med vejledning om, hvordan man kan benytte eksisterende muligheder og redskaber. Vi mangler stadig viden.

18 Indsamling af viden og en fortsat indsats
UVM er derfor interesseret i: at hente mere viden og flere erfaringer om god praksis. at få input fra praktikere om problemer i indsatsen og behov for nye redskaber og indsatser. Regionale konferencer ”God undervisning – vellykket integration” Anbefalinger til videre indsats Vi vil gerne vide mere – giv lyd!

19 OECD – review om ”Migrant education
Undersøgelse af viden om hvad der virker inden for undervisning af unge indvandrere og efterkommere. Undersøgelse af OECD-medlemslandes praksis med særlig fokus på fire lande, herunder DK.

20 OECD – review om ”Migrant education
Anbefalinger til fremadrettet indsats i forhold til gruppen, både generelt for alle lande og specifikt i forhold til de fire fokuslande. Påbegyndt januar 2008. Forventes færdig efteråret 2009.


Download ppt "Undervisning af tosprogede elever i grundskolen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google