Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad."— Præsentationens transcript:

1 Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad hæftet 7-9-13 indeholder og kan bruges til. Begge er udviklet i forbindelse med FOAs indsats: Godt psykisk arbejdsmiljø

2 Hvad er psykisk arbejdsmiljø? Forhold på arbejdspladsen som påvirker vores psykiske og på længere sigt fysiske velbefindende En sag for hele arbejdspladsen – problemerne på arbejdspladsen må ikke ’vendes indad’ og blive den enkeltes problem

3 Det psykisk arbejdsmiljø kan opleves som: Negativt: Frustrationer over kollegaer eller leder, tidspres, dårlig samarbejde, snakken i krogene osv. Positivt: Tilfredsstillende og udfordrende arbejde, godt samarbejde, overskud, arbejdsglæde osv.

4 Signaler på dårligt psykisk arbejdsmiljø Individuelle Svært ved at overskue at lære nyt og få gode ideer Laver flere fejl Føler dig slidt op, udbrændt eller stresset Smerter i hoved og mave Føler dig trist Bliver stille, indelukket og sårbar Bliver humørsyg og sur over bagateller Mister lysten til at arbejde På arbejdspladsen Dårligere samarbejde. Fx klikedannelser, anstrengt omgangstone, konflikter, misforståelser og manglende lyst til at hjælpe en kollega Arbejdsopgaver bliver ikke udført, eller bliver udført dårligere eller ineffektivt Manglende gensidig respekt Stigende sygefravær

5 Psykisk arbejdsmiljø på alle niveauer 1. Arbejdets organisering 2. Samarbejde og social kontakt 3. Tryghed i ansættelsen 4. Indhold og kvalifikationskrav 5. Rammer og ressourcer 6. Kommunikation på arbejdspladsen

6 1. Arbejdets organisering Beslutningsgange – kan alle få indflydelse på arbejdspladsen? Får alle den information de har brug for? Er der sammenhæng ml. målsætning og kvalitet? Er der en god arbejdspladskultur?

7 2. Samarbejde og social kontakt Er der formelle rammer for samarbejdet på arbejdspladsen? Er der uformelt samspil mellem kollegaer, der bygger på værdier? Er kollega-samværet godt og vægtes det højt?

8 3. Tryghed i ansættelsen Frygt for at miste job eller blive flyttet? Usikkerhed i forbindelse med omstruktureringer? Aktuelt: Kommunalreform. Hvad skal der ske, hvad bliver konsekvenserne?

9 4. Indhold og kvalifikationskrav Muligheder for udvikling – fagligt og personligt? Er der klarhed over opgaverne, er der tid nok, og får du de tilbagemeldinger, du har brug får? Muligheder for efter- og videreuddannelse?

10 5. Rammer og ressourcer De konkrete fysiske forhold – pladsproblemer, teknologiske hjælpemidler osv. Ressourcer – er der mangel på ressourcer eller en skæv fordeling? Er der sammenhæng mellem krav og ressourcer?

11 6. Kommunikation på arbejdspladsen Opstår der ofte misforståelser på arbejdspladsen? Kommunikeres der i en god tone? Sker det, at der kommer modstridende informationer? Er det tydeligt hvem der skal informere hvem om hvilke forhold?

12 Også lederen kan have et dårligt psykisk arbejdsmiljø Lederen vil det bedste, men mangler tid og ressourcer Hængt ud som dårlig leder Sladderen går på arbejdspladsen Tager arbejdet med hjem Gjort til syndebuk udadtil

13 Hvad er arbejdsbetinget stress? Et signal på et dårligt psykisk arbejdsmiljø En reaktion på at krav og ressourcer i arbejdslivet ikke hænger sammen - og man mister lysten til at arbejde Psykisk kan man bliver mere nervøs, rastløs, irritabel, trist, utilnærmelig osv. Fysisk kan man få muskelspændinger, hovedpine og mavebesvær

14 At arbejde med det psykiske arbejdsmiljø Arbejdspladsvurdering (APV) i 5 dele 1. Identifikation og kortlægning 2. Beskrivelse og vurdering 3. Sygefravær 4. Prioritering og opstilling af handleplan 5. Opfølgning

15 APV-metoder Metoder: Spørgeskemaundersøgelser Undersøgelser, hvor man interviewer hinanden Samtale- og diskussionsmetoder Metoder, hvor man samarbejder, spiller eller leger Metodevalg: Hvad har vi brug for og hvilken metode giver de svar vi skal bruge? Hvad skal man være god til for at bruge de valgte metoder?

16 APV-processen Før APV’en går i gang informeres alle - processen skal være synlig - hvem, hvad, hvorfor og hvordan? Tillids- og sikkerhedsrepræsentanterne skal på banen Processen skal inddrage alle faggrupper og afdelinger APV’en skal være tilgængelig for alle

17 Her kan du hente hjælp Din lokale FOA afdeling Arbejdsmiljørådgivere (BST) Arbejdstilsynet (AT) Arbejdsmedicinsk klinik (AMK) Psykolog/krisehjælp Arbejdsmiljøloven

18 Nyttige websider om psykisk arbejdsmiljø www.godarbejdslyst.dk www.arbejdsmiljoviden.dk www.arbejdsmiljoweb.dk www.etsundtarbejdsliv.dk www.arbejdsmiljo.dk www.personaleweb.dk www.arbejdstilsynet.dk www.ami.dk www.foa.dk


Download ppt "Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google