Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afEjvind Ebbesen Redigeret for ca. et år siden
2
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015
3
Forskellen på supervision og feedback?
4
Formålet med supervision/feedback At kvalificere elevernes læring At arbejde med praksis Udfordre måden at forstå praksis på Bringe tavs viden frem Præcisere sproget om læring At imødekomme lokal relevans
5
Praksis-viden Refleksiv distance til egne erfaringer Teoretisk viden Erfarings- viden
6
Min opgave Hvordan skaber vi god kommunikation med underviserne om udvikling af god pædagogisk praksis? Hvad er gode betingelser for at supervision/feedback kan lykkes? Hvilke konkrete redskaber kan anvendes?
7
Jeres relationskompetence er afgørende Kontakt før og efter opgaven Se og følge Vente Bekræfte Benævne underviseren
8
Relation Opgave
9
God kommunikation Fokus på det der lykkes Tal om eksisterende kompetencer og derefter udviklingsmuligheder Enkle og konkrete arbejdspunkter Tydelig struktur giver tryghed
10
Eksempel på feedback
11
Min opgave Hvordan skaber vi god kommunikation med underviserne om udvikling af god pædagogisk praksis? Hvad er gode betingelser for at supervision/feedback kan lykkes? Hvilke konkrete redskaber kan anvendes?
12
Hvordan kan I observere? 80 20 Etik mestring mulighed ”Tre enigheden” elevens Initiativ underviserens Respons Effekt hos eleven I R E
13
Hvordan kan I observere? 5 min. Ca. 3 x 5 min. aktivitet(samle – sprede – samle) When ”det gode øjeblik” What aktive kompetencer Why effekt hos eleven Teknik
14
Begreber I kan kigge efter? Opstart Indhold Afslutning Klar start Det undersøgende spørgsmål Forforståelse Instruktion Positive forventninger Variation Deltagelse Guidning Gentagelser Feedback Opsamling Klar slut Struktur Fælles sprog
15
Hvordan kan I analyse? Hvad kan eleven/klassen? Hvad skal eleven/klassen støttes i? Hvad kan underviseren? Hvad skal underviseren støttes i?
16
Eksempel på observation
17
Min opgave Hvordan skaber vi god kommunikation med underviserne om udvikling af god pædagogisk praksis? Hvad er gode betingelser for at supervision/feedback kan lykkes? Hvilke konkrete redskaber kan anvendes?
18
Min opgave Hvordan skaber vi god kommunikation med underviserne om udvikling af god pædagogisk praksis? Hvad er gode betingelser for at supervision/feedback kan lykkes? Hvilke konkrete redskaber kan anvendes?
19
Hvordan kan I give feedback?
20
Struktur for supervision Aftale - Hvad ønsker du supervision på? Beskriv situationen? Forklar situationen? - mønstre og sammenhænge Vurder… hvad synes du? Hvordan tror du, at eleverne vil B. F. V? Andres tilbagemeldinger/refleksioner Hvad tænker du om tilbagemeldingerne? Næste skridt? B FV
21
Proces for feedback 1. Gør ønske om feedback klar Aftal rammen / fokus 2. Tre positive ting én forbedring (80% 20%) 3. Beslut handlingstrin 4. Afslut med opsummering og evt. aftale om opfølgning ©Ulla Nedergaard
22
Samtale om praksis
23
Erfaringsudveksling
24
Spørgsmål Hvordan forstår jeg det? Hvilke konkrete muligheder ser jeg? Hvad kan jeg gøre i den virkelighed jeg står med?
25
Tak for nu
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.