Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den 3. februar 2011, Viborg ved /Annette Ernst Lauridsen, direktør AARHUS TECH og formand for National Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den 3. februar 2011, Viborg ved /Annette Ernst Lauridsen, direktør AARHUS TECH og formand for National Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning."— Præsentationens transcript:

1 den 3. februar 2011, Viborg ved /Annette Ernst Lauridsen, direktør AARHUS TECH og formand for National Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning. Vejlederrollen under forandring

2 Disposition Vejlederrollen under forandring – hvorfor? Vejlederkompetencer – kompetencehjul Er der behov for nye kompetencer? Er der behov for nye metoder? Er der accept af et nyt vejleder fokus? - fra et uddannelses- til et beskæftigelsesperspektiv – og omvendt? Sammenhæng i og samarbejdet om vejledningen Spørgsmål og debat

3 Vejlederrollen under forandring Hvilke ændringer er der sket? –Entydig ansvarsplacering –Myndighedsopgaver –Institutionsuafhængighed –Eksplicit formulering af vejlederens etiske udgangspunkt - individ / samfund. –E-vejledning

4 UU-Vejlederens kompetenceprofil Tilgængelig og udadvendt Vejledningsfaglighed (vejledningsfaglige redskaber, løsnings- modeller) Kendskab til uddannelses- systemet og erfaring med erhvervslivet God kommunikator og med stærke skriftlige kompetencer og god IT-bruger Skabe relationer (empatisk, nærværende, anerkendende) Samarbejde med relevante personer Bevidsthed om egen viden og begrænsning. Skal være et over- skudmenneske Konfliktfore- byggelse/ -håndtering Fler-Kulturrel forståelse (kulturer, livs- former + livs- værdier Januar 2011/SH/LH

5 Nye kompetencer… E-vejledning IT- kendskab Kommunikation – over nye medier Bred vejledningsfaglig viden – især om uddannelsessystemet og erfaring fra erhvervslivet – grænseflader til andre rådgivende organer Vedholdenhed

6 Nye metoder… Kommunikation over nye medier Uddannelsesparathed – udvælge metoder og modeller Tidspres – kort sagsbehandling, kort tålmod Mål og vurdering af vejlederens arbejde på resultater i forhold til gennemførsel

7 Accept af ny rolle? Der er forskellige veje: –En der påtager sig opgaven og arbejder på at udvikle nye metoder og samarbejdsrelationer ud fra intentionerne i ungepakke 2 –En der holder vejlederens etiske værdier højt, og som ikke kan se, at samfundsvinklen kan indgå i en vejledningssamtale Er der ikke en kombination?

8 Samarbejde… Ønskes: –Helhedsvurdering – helhedsløsning Det fordre samarbejde –Med jobcentre, med A-kasser, med sagsbehandlere i forskellig regi, med uddannelsesinstitutioner, med forældre med… Datagrundlag, for at kunne følge den unge tæt, er etableret

9 Samarbejdet… Som Uddannelsesinstitution ønsker jeg, at knytte UU tættere til vores praksis: –Hvis en elev ikke møder ønsker jeg, at det er UU der opsøger og rykker for fremmøde –Hvis en elev mistrives skal UU kontaktes med det samme for evt. nyt uddannelsesvalg –Jeg ønsker, at ansvaret for at en elev faktisk møder op ikke er vores – vi har ansvaret for at levere en god og motiverende undervisning.

10 Samarbejde… Kræver at uddannelsesinstitutionerne har kompetencer i huset til at kunne give det rette modspil og medspil: –Om brobygning, introkurser, Åbent hus, uddannelsesdage … –Om uddannelsesparathed, RKV og merit –Om praktikpladser og udviklingstendenser –Om samarbejdet og udviklingsmuligheder

11 Spørgsmål og debat… Hvad betyder det for sammenhængen i og samarbejdet om vejledning, at… Hvad er problemet? Hvorfor bliver spørgsmålet stillet? Hvad er det vi forventer af hinanden? Hvad er det der ikke dur i dag?

12 Tak for jeres opmærksomhed


Download ppt "Den 3. februar 2011, Viborg ved /Annette Ernst Lauridsen, direktør AARHUS TECH og formand for National Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google