Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet."— Præsentationens transcript:

1 Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet og det internationale område Handelsskolen Minerva den 25. september 2008

2 Slagplan Rammerne for følgeprojektet vedr. studieområdet Overordnede iagttagelser gennem tre år Erfaringer med DIO DIO som del af Studieområdet DIO som del af hhx-uddannelsen

3 Følgeprojektets formål Formålet er: at fremdrage gode eksempler og væsentlige problemfelter i skolernes arbejde med at implementere og udmønte studieområdet/AT Fokuspunkter: konkrete aktiviteter i implementeringen de pædagogiske overvejelser og progressionen i arbejdet med studieområdet sammenhængen mellem aktiviteterne i studieområdet og prøveformer og -indhold sammenhængen mellem aktiviteterne i studieområdet og undervisningen i fagene.

4 Tidsplan for følgeprojektet Tre faser der følger den første årgang efter reformen gennem hele det treårige forløb: 1. Grundforløbet (efteråret 05) 2. Resten af 1. år og hele 2. år (06/07) 3. 3. år - på hhx særligt fokus på DIO (07/08) Hver fase afrapporteres særskilt. Slutrapporten sammenfatter de to tidligere delrapporter så studieområdet i hele det treårige forløb ses i sammenhæng. (primo 2009)

5 Tilrettelæggelse af følgeprojektet Deltagere: Syv skoler: 2 hhx, 2 htx, 3 stx 2 klasser/team pr. skole Dokumentationsmateriale: Skriftligt materiale fra skolerne: Lokale styredokumenter, ”manualer” el. lign. Forløbsplaner Skolernes evalueringsresultater 5 besøg på hver skole med interview (hhv. med lærere, ledelser, elever og evt. koordinationsgrupper) Seminarer for de deltagende skoler

6 Projektet i en EVA-kontekst Evaluering af gymnasiereformen (ultimo 2008) Evaluering af fagområder (ultimo 2008) - herunder Fremmedsprog på hhx og stx Det økonomiske fagområde på hhx Evalueringer af fag (primo 2009) - herunder Engelsk på hhx, stx og htx Dansk på hhx, stx og htx Matematik A på hhx, stx og htx Følgeprojekt om AT/Studieområdet (primo 2009)

7 Overordnede iagttagelser (1) 2006: Positive tilbagemeldinger fra elever og også fra mange lærere, men også en vis usikkerhed. Eleverne overraskede positivt til eksamen efter grundforløbet. Det påvirkede den overordnede vurdering i positiv retning. 2007: Det er blevet hverdag! Blandede holdninger blandt lærerne. Eleverne er mere kritiske. Især oplever de ikke at studieområdets identitet fremstår tydelig nok. 2008: Både lærere og elever har oplevet DIO som kaotisk – stor usikkerhed om mål og midler. Gryende opmærksomhed på behovet for bedre sammenhæng på langs

8 Overordnede iagttagelser (2) - Styring og ledelse Et generelt skisma mellem ønsket om overordnede retningslinjer og synlig ledelse på den ene side, og ønsket om frihed og selvbestemmelse på den anden side En generel bevægelse fra stor styring på grundforløbet mod en ringere grad af styring på studieretningsforløbet …og en delvis erkendelse af at der alligevel er behov for mere styring end først antaget

9 Overordnede iagttagelser (3) Studieområdet opfattedes i høj grad som noget kendt – i modsætning til stx. Det er en god ide at fastholde eller etablere en gruppe som kan anlægge et overordnet blik og udvikle styredokumenter og inspirationspapirer der kan bidrage til den nødvendige metodiske og faglige progression og sikre at lærerne skaber et fælles begrebsapparat om studieområdet. Der er stor risiko for at der opstår en variation i forståelsesniveauer omkring studieområdet i forskellige dele af organisationen. Det er derfor vigtigt at finde organisatoriske løsninger der sikrer at alle lærere får en fælles forståelse af intentionerne i studieområdet.

10 Erfaringer med DIO (1) Store forskelle på tilrettelæggelsen skolerne imellem Tilsyneladende en fordel med et overordnet emne Dårlige erfaringer med at knytte forløbet til en studietur Behov for klarhed omkring vejledning mellem rapport og eksamination Svært at få kulturvinklen i spil (Behov for efteruddannelse?) Og hvad med metode og refleksioner?

11 Erfaringer med DIO (2) - bedømmelse og eksamination Forskellige principper for afgivelse af årskarakterer Forskellige vurderingskriterier til eksamen Fokus på særfagene Fokus på metode Fokus på (refleksion over) læring (Fokus på kulturteori). Forskellige oplevelser af samarbejdet mellem lærer og censor

12 DIO som del af Studieområdet Studieområdet er i sin struktur tidsmæssigt adskilt i tre dele der ikke umiddelbart har nogen væsentlig sammenhængskraft. En vis modvilje mod at ændre på det der fungerer godt. Det er vigtigt at tilrettelæggelsen af arbejdet med studieområdet fokuserer på de kompetencemål der fremgår af læreplanerne.

13 DIO som del af studieområdet (2) - Tværfaglighed som konstituerende faktor? ”Tværfagligheden er det bedste ved studieområdet” …og det sværeste! Der er behov for at øget indsigt i andre fag og i didaktiske problemstillinger der er knyttet til overfaglighed, og generelt for videndeling mellem lærerne i forhold til forløbene. Der er desuden behov for at de enkelte fag(grupper) bliver skarpere på formuleringen af egne fag og metoder som udgangspunkt for samarbejdet.

14 DIO i en hhx-kontekst Der har manglet overskud på 3. år til at videreføre de gode takter fra grundforløbet. Placeringen af DIO (Kronen på værket?) Placeringen af eksamen Øgede studiekompetencer? Om kunsten at navigere i kaos

15 Rikke Sørup rs@eva.dk www.eva.dk


Download ppt "Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google