Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skolereformen på lundskolen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skolereformen på lundskolen"— Præsentationens transcript:

1 Skolereformen på lundskolen

2 Reformtekst 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. 3) Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis. Målene skal bidrage til at sætte en klar retning og et højt fælles ambitionsniveau for folkeskolens udvikling og sikre klare rammer for en løbende og systematisk evaluering. Fra undervisning til læring og effekt-mål

3 Mission Vision Værdier mål
Skolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne de bedst mulige forudsætninger for at leve et aktivt og ansvarligt liv. Lundskolen skal give mest mulig læring for alle, så de udfordres og trives Elever forældre og skole deltager og lærer i- og af fællesskabet, som vi har ret til og pligt til at deltage i. -Eleverne udfordres så de bliver så dygtige de kan -skolen mindsker betydningen af social arv -Vi bruger metoder baseret på faglig indsigt og viden - metoder og tilgange vi ved virker -Vi arbejde med at vise eleverne mulighederne og forventningerne fra det omkringliggende samfund herunder foreninger virksomheder og uddannelsesinstitutioner Vi arbejder ud fra de kommunale værdier : Helhed resultat respekt og kvalitet. Vi arbejder ud fra skolens værdier: tryghed, glæde og engagement.

4 De nationale mål skal nås via
En længere og mere varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere(mange kurser kommende år – en del 6 ugers forløb) Få klare mål og regelforenklinger(fælles mål, elevplaner)

5 skoleudvikling og undervisning baseres på viden og forskning
Effekt målinger og dialog herom bliver bærende elementer, målepinde: Mindst 80 % skal være gode til at læse og regne iflg. Nationale tests(kommunale krav højere) Andelen af de dygtigste i dansk og matematik skal stige år for år Andelen af elever med dårlige resultater i dansk og matematik iflg. Nationale tests skal reduceres år for år Elevernes trivsel skal øges - DCUM undersøgelses målinger Der gøres op på nationalt, kommunalt og skoleniveau , klasse niveau og den enkelte elev

6 Nye tiltag Nyt mere bevægelse Understøttende undervisning
Tidligere sprogundervisning Flere dansk og matematik(ikke indskoling hos os) Vi afprøver og ændrer/tilpasser tiltag undervejs Præst og bus binder

7 Klassetrin 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Fag: Dansk 11 10 7 +1(UU) Engelsk Tysk Historie Kristendom Samfundsfag Matematik Natur/teknik Geografi Biologi Fysik/kemi Idræt Musik Billedkunst Hå/sl/hjem valgfag Fagopdelte lek. 25 26 30 31 32 31(32) I klokketimer 18,75 19,5 22,5 23,25 24 23,25(24) Uu i timer Heraf studietid 5,7 1,5 5,06 3,67 2,92 3,92 4,67(3,92) pauser 5,83 7,08 Incl. pauser 33 35

8 Muligt skema 1. kl. tid mandag tirsdag onsdag torsdag fredag
8.00 – 8.20 fællessamling bånd/uu 8.20 – 09.50 da ma kri idr 10.00 – 11.30 mu 11.30 – 12.30 Pause/bev 12.30 – 13.15 Uu p fag billed eng mat n/t stu uu

9 Muligt skema 5. klasse tid mandag tirsdag onsdag torsdag fredag
8.00 – 8.20 fællessamling bånd/uu 8.20 – 09.50 Da eng da hi n/t 10.00 – 11.30 ma Eng/ma Hå/sl/hj 11.30 – 12.30 Pause/bev 12.30 – 14.00 mu Ffk +hå/hj/sl) Sv/bil idræt Ty/kri stu

10 Muligt skema 9. klasse tid mandag tirsdag onsdag torsdag fredag
8.00 – 8.20 fællessamling bånd/uu 8.20 – 09.50 da ty Ma/fy ma f/k 10.00 – 11.30 Da eng samf 11.30 – 12.30 Pause/bev 12.30 – 14.00 Bio/geo Da/ty idræt Hi/kri uu 14.15 – 15.00 valg studie 15.00 – 16.00

11 Store pause Spisetid 15-20 min Egen pausetid 25-30 min
Bevægelse 15 min Kort pause indlagt i løbet af formiddagen 10 min. med powerbreak eller bevægelse i undervisningen

12 Uu valghold Mange forskellige aktiviteter på tværs i afdelingen(bh-klasse først med efter efterårsferien) Fagfagligt Kreativt Bevægelse Alle skal udbydes i en periode og vi forsøger at alle deltager i alle

13 Uu morgen 20 min. Dagligt Læsebånd/bevægelsesbånd/ elevsamtaler/fællessamlinger/uj undervisning klassetrivsel

14 studietid 2x 45 min. Ugentlig for alle 6 lærere/pædagoger pr. afdeling
Forskellige tilbud lektiehjælp af lærer/pædagog naturfag, humanistisk Elever arbejder sammen i mindre grupper Læsesal, ro til opgaveskrivning mv. Faglig fordybelse ex. fordybelseskurser Alle i en afdeling samtidig Forventer alle deltager Stadig noget arbejde hjemme. Ex. læsning og træning af færdigheder samt større opgaver ex. stile mv.

15 Diverse Lærerne har flest timer i en afdeling for at have mest viden om et område Læringsvejleder/matematik/læsevejledere får en stor rolle Kontaktlærer på årgangen/ evt. afdelingen Tilstedeværelse på skolen betyder kontakt og samtaler med forældre ligger i mødetiden – onsdag til 17, hvor samtaler vil blive placeret løbende Personalet får tid til 2-3 forældremøder udenfor mødetid

16 Andre tiltag Elevinddragelse projekter 4. (næste skoleår)og 8.(dette skoleår) projektdeltagelse med arbejde efter nye fælles mål(obligatorisk fra august 2015) Samarbejde med videregående uddannelser i overbygningen undersøger projekter med erhvervslivet i området


Download ppt "Skolereformen på lundskolen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google