Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1. Skolereformen generelt 2. Skolereformen på Tårnborg skole 2014-15.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1. Skolereformen generelt 2. Skolereformen på Tårnborg skole 2014-15."— Præsentationens transcript:

1

2 1. Skolereformen generelt 2. Skolereformen på Tårnborg skole 2014-15

3 En længere og mere varieret skoledag Med folkeskolereformen indføres en længere og mere varieret skoledag. Den bliver en ny samlet ramme for mere og bedre undervisning, der skal sikre, at alle elever lærer mere. Eleverne får mere tid til fagopdelte timer og ny understøttende undervisning i en skoledag, hvor lærere og pædagoger samarbejder om elevernes læring, motivation og trivsel.

4

5

6

7  Mere og bedre undervisning i dansk og matematik.  Understøttende undervisning (bevægelse, lektiehjælp og understøttelse af de faglige timer).  Bevægelse i gennemsnit 45 min/dag.  Bedre muligheder for to voksne i de yngste klasser og i klasser med særlige behov.  Styrket undervisning i andre fag.  - Engelsk fra 1. klasse.  - Mere og bedre undervisning i de praktiske/musiske fag og natur/teknik.  - Valgfag fra 7. klasse.  Andre forbedringer af kvalitet og trivsel.  - Mere anvendelse af it og digitale læringsformer.  - Inddragelse af elever og forældre og øget fokus på trivsel.  - En udskoling med øget fokus på overgangen til ungdomsuddannelser.  - Inklusion – en folkeskole med plads til alle.  Længere skoledag  0.-3. kl.: 30 (28)  4.-6. kl.: 33 (31)  7.-9. kl.: 35 (33)

8 Morgen SFO: 6.30-7.30 Eftermiddags SFO: 13.40-17.00 Reducerede priser Morgenmodul – 194 kr. Eftermiddagsmodul – 1087 kr. Heldagsmodul – 1273 kr.

9 Agnete Vienberg Hansen formand for Danske skoleelever. http://www.youtube.com/watch?v=28qmAKEs qN4

10  De fysiske rammer er de samme  Strukturen er anderledes  Drøftelserne blandt lærere og pædagoger ændrer karakter i forhold til reformens mål bl.a. på dagens pæd.råds møde  Vi igangsætter en proces  Ingen har prøvet det før!!!  Vi skal alle lære nyt, lære af vores erfaringer, kurskorrigere og prøve igen….

11  Alle møder kl. 7.40  0.-3.kl. har fri hver dag kl. 13.40  4.-6. kl. har fri enten 13.40 eller 14.40  7.-9.kl. - Man. og tirs. afhængig af valghold og konfirmationsforberedelse, ons, tors, fre. Kl. 14.40.  Understøttende uv. og lektielæsning ligger sidst på dagen – tidspunkter passer ikke med ringetider – altid slut 13.40 el. 14.40!!!  Lektielæsning er frivillig det første år, men skal afmeldes på Intra.

12

13  Understøttende undervisning  Lektielæsning  Bevægelse  Elevsamtaler

14 0.-2.kl.: Bettina Dyhrberg Susanne Hvitnov Michael Bønsøe 3.-4.kl.: Michael Korsholm Tina Madsen 5.-6.kl.: Gitte Westh Dahl 7.-9.kl.: Anne Krogshave Christensen Henning Stokholm Buch Hanne Meyer Sørensen Lars Boye Jacobsen

15  Understøttende undervisning skal supplere og understøtte undervisningen i fagene.  Understøttende undervisning lægges i den del af skoledagen, som ligger ud over den fagopdelte undervisning.  Understøttende undervisning vil kunne varetages af både lærere, pædagoger og personale med andre relevante kvalifikationer.  Understøttende undervisning er ikke omfattet af holddannelsesreglerne.

16

17

18

19 Fra: Videnskab.dk »I dag lærer eleverne tit bare deres lektier udenad, og så glemmer de dem let igen. Hvis lektier derimod virkelig skal lære eleverne noget, så skal de bearbejde dem kreativt, så de bliver deres egne,« siger Flemming B. Olsen. »Lektierne skal give mening for eleverne, og eleverne skal selv være medskabende før de lærer noget,« siger Flemming B. Olsen.

20 Færdiggøre Træne Fordybe sig Forberede Afprøve Forstå Anvende ???????????????????????????????????????????????????????

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30 Eleverne skal bevæge sig i gennemsnit 45 min om dagen. Idræt og svømning medregnes. Dvs:  4.-5.-6.-7. kl. skal bevæge sig 18 min. ekstra om dagen  0.-1.-2.-3.-8.-9. kl. skal bevæge sig 24 min. ekstra om dagen Men… bevægelsen kan ligge i selve den faglige uv. og/eller i den understøttende uv.

31

32 Kla sse HovedlærereLokale 0.aAnne Lauritzen16 1.aPia Lauridsen og Tine Gent14 2.aStine Vindskorp Hansen, Birgitte Breidahl og Per Brandhøj15 3.xPia Lauridsen og Tina Madsen17 4.aTina Madsen, Tine Gent, Gitte Westh Dahl24A 5.XSusanne Hvitnov, Per Brandhøj og Gitte Westh Dahl19 6.XMartin Strandby Hansen, Gitte Westh Dahl21 7.XLars Jacobsen, Ib Larsen, Charlotte Lauridsen22 8.XIb Larsen, Lars Jacobsen3 8.YHanne Meyer Sørensen, Dennis Hansen4 9.x y Martin Strandby Hansen, Henning Stokholm Buch, Michael Bønsøe 2

33 En ny lærerarbejdstidsaftale betyder at:  Lærerne har tilstedeværelsestid på skolen i hele arbejdstiden – dvs. har fri, når de tager hjem.  Man kan ikke ringe til lærerne privat.  Man kan kommunikere på Intra eller skrive, at man gerne vil ringes op.  Man kan ringe til kontoret og bede om, at læreren ringer op senere – primært akut.  S/H samtaler inden kl. 17.00  2 Forældremøder efter kl. 17.00

34 Kommer sidst på ugen Indeholder de sidste vigtige oplysninger

35 Fredag d. 27/6 Kl. 7.45-11.20: Alle Mandag d. 11/8 Kl. 9.00-11.20: 1.-9.kl. Kl. 10.00-11.20: 0.kl.

36 VISION Tårnborg skole Skolen for nutiden og fremtiden Midt i naturen skabes kulturen På Tårnborg skole vil vi gennem et trygt og anerkendende miljø give de bedste rammer for at udvikle den enkelte elev både fagligt og socialt i forhold til elevens eget potentiale. Vi vil sammen skabe et ansvarligt og rummeligt fællesskab, hvor der er respekt for forskelligheder og fokus på: Glæde Berigelse Tillid Tolerance Virkelyst Kreativitet Alle Tårnborg skoles elever skal være rustet til at møde fremtiden.

37


Download ppt "1. Skolereformen generelt 2. Skolereformen på Tårnborg skole 2014-15."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google